اهواز؛

عوامل موثر در ایجاد سیروز كبدی

فوق تخصص بیماری های گوارش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز ؛ در كشور ما ابتلا به ويروس هاي هپاتيت B،‌ C و D از جمله این عوامل است كه درصدي از این بیماری ها به دليل هپاتيت مزمن به سيروز کبدی ختم مي ‏شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر فرزاد جاسمی زرگانی گفت: وزن كبد در حالت معمولي حدود یک و نیم كيلوگرم و بزرگترين غده بدن است که در قسمت ربع فوقاني سمت راست شكم و پشت دنده ‏هاي تحتاني قرار دارد و چنانچه این عضو بدن به دليل عفونت مزمن فرسوده شود به اصطلاح سيروز كبدي گفته می شود.

زرگانی افزود: عوامل متعددی در ابتلا به بیماری سیروز کبدی نقش دارند؛ در كشور ما ابتلا به ويروس هاي هپاتيت B،‌ C و D از جمله این عوامل است كه درصدي از این بیماری ها به دليل هپاتيت مزمن به سيروز کبدی ختم مي‏شوند. تعداد كمتری از افراد نيز به دنبال بيماري هاي ارثي مانند فيبروزكيستيك، كمبود آنزيمي آلفا-1 آنتی تریپسین، گالاكتوزومي و بيماري ذخيره‏اي گليكوژن به سيروز کبدی مبتلا می شوند.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در بیشتر مواقع بيماران سيروتيك علائم مختصري دارند. اما دو علت عمده اي موجب ايجاد علائم در اين افراد مي‏شود؛ از دست رفتن تدريجي عملكرد سلول كبدي به دليل فرسودگي كبد و فيبروز(ليفي شدن) آن، فرد را دچار حالت هایی مانند خستگي، ضعف، ناتواني، بي‏اشتهايي، تهوع و يا كاهش وزن کرده و با كاهش تدريجي عملكرد كبد، پروتئين كمتري در اين عضو ساخته مي‏شود. كاهش پروتئين هاي انعقاد خون، موجب افزایش ايجاد كبودي در پوست و خونريزي از سوراخ ها و مخاط هاي بدن خواهد شد.

جاسمی زرگانی بیان داشت: در مراحل نهايي بیماری رنگ پوست به دليل رنگدانه هاي زرد صفراوي، زرد شده و در بعضي افراد خارش پوست به دنبال رسوب املاح صفراوي در زير جلد ایجاد می شود. شيوع سنگ كيسه صفرا در اين افراد به دليل عدم وجود صفراي كافي در كيسه صفرا افزایش می یابد.

فوق تخصص بیماری های گوارش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهار کرد: با مشاهده این علائم توصیه می شود جهت انجام معاینات پزشکی حتما به پزشک متخصص مراجعه و برای تشخیص دقیق علت بروز این علائم آزمایش های لازم تجویز شود.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: خوزستان ، کبد ، سیروز ، ضعف ، علائم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.