بعد از گذشت 39 سال؛

فسیل‌های مراغه به ایران بازگشت

بعد از گذشت 39 سال 1300 قطعه از فسیل‌های تپه مراغه که به آمریکا برای تحقیق و بررسی منتقل شده بود به آغوش کشورمان بازگشت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فسیل‌های مراغه با قدمتی بیش از  هفت میلیون سال، که پیش از انقلاب برای مطالعه و تحقیق راهی آمریکا شده بودند با تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست به ایران منتقل شده و امروز رونمایی می‌شود، تا ساعاتی دیگر شاهد رونمایی از موج سوم اشیای تاریخی-طبیعی کشورمان خواهیم بود.

*از فسیل زرافه تا ببر دندان خنجری

سومین محموله اشیای ارزشمند تاریخی طبیعی که از آمریکا بازگشت؛ متعلق به مراغه است شامل نمونه‌های چون زرافه، کرگدن، ماستادون یا ببر دندان خنجری و برخی جوندگان دیگر است.

*بازگشت نخستین اثر ملی-طبیعی و تاریخی

فسیل‌های منطقه فسیلی مراغه، قدمت هفت میلیون ساله این منطقه را به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران بازگو می‌کنند که همین مورد گویای واضح ارزش آن‌ها و اهمیت بازگشتشان به کشور است.

*فسیل‌ها راهی موزه ایران و مراغه می‌شوند

تعداد فسیل‌های بازگشتی حدود 1300 قطعه بوده و این قطعات در ابعاد و اندازه‌های مختلف است در بین این قطعات اندازه‌هایی به وسعت یک سانتی متر که مربوط به قسمتی از دندان است وجود دارد تا قطعاتی به اندازه 10 سانتی متر که مربوط به زانوی حیوان است.

فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: قطعاتی که ارزش موزه‌ای دارند به موزه تاریخ طبیعی ایران و مراغه منتقل می‌شود و برخی دیگر چون اندامی مثل دندان که صرفا ارزش تحقیقاتی داشته و جذابیتی برای موزه ندارند در مرکز پژوهشی باقی می‌مانند.

*داستان چه بود؟

در سال‌های 1354 و 1355 گروه مشترکی از کاوشگران ایرانی و آمریکایی با اجرای عملیاتی اکتشافی در منطقه مراغه و مناطق اطراف دریاچه ارومیه، موفق به کشف حدود سه هزار قطعه فسیل منحصر به فرد مربوط به دوران سوم زمین شناسی از جمله 802 قطعه فسیل ارزشمند مهره داران و یک جمجمه کامل متعلق به نمونه مشخصی از پستانداران شدند پس از کشف فسیل ‌ها، تعدادی از آن‌ها به موجب توافقی که بین موزه‌ تاریخ طبیعی ایران با بخش دیرینه شناسی موزه لس آنجلس انجام شده بود، برای مطالعه، شناسایی و طبقه بندی در سه مرحله به موزه مذکور در ایالات متحده ارسال و مقرر شد که پس از پایان مطالعات و نتیجه گیری در موعدهای تعیین شده بین 6 ماه تا یک سال به ایران باز گردانده شوند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این فسیل‌ها که از نشر حقوقی در واقع بخشی از اموال ایران بود، همچنان در ایالات متحده باقی مانده و این کشور از تعهدات خود سرباز زد.

از این رو در سال 1361 ایران برای استرداد فسیل‌ها به عنوان بخشی از اموال خود و دریافت خسارت وارده، دعوایی علیه دولت آمریکا به علت نقص تعهدات خود در دیوان دعاوی ایران-ایالات متحده ارائه داد، پس از طرح دعوا نیز دولت آمریکا همچنان به بهانه واهی از همکاری و انتقال آن‌ها به ایران امتناع ورزید تا این که تبادل لوایح و مدارک بین طرفین پایان یافت و حتی جلسه رسیدگی دیوان به دعوی نیز با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست در آبان ماه 1393 برگزار شد.

سرانجام به دنبال پیگیری‌های حقوقی مستمر در دیوان داوری ایران-آمریکا و در جریان جلسات رسیدگی رسیدگی دیوان، دولت ایالات متحده آمادگی خود را برای همکاری و تربیت انتقال این اموال به ایران با هزینه خود به همراه نتایج تحقیقات و گزارشات روی این فسیل‌ها اعلام کرد.

گفتنی است؛ کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست برای شناسایی، تعیین اصالت فسیل‌ها و کارهای حقوقی به آمریکا رفته و شرایط انتقال آن‌ها به کشور را فراهم کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار