مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم گامی بلند برای تقویت روحیه خودباوری دانش آموزان

مسعود اطیابی كارگردان سینمای كودك و نوجوان معتقد است مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم گامی بلند برای تقویت روحیه خودباوری دانش آموزان است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)؛ مسعود اطیابی کارگردان و فیلمساز با اشاره به اهمیت جریان سازی معرفی مشاهیر و مفاخر ملی گفت: در تاثیرگذاری و قدرت سینما هیچ شکی نیست؛ ما شاهدیم که سینمای غرب در به تصویر کشیدن قهرمان های کشورهای اروپایی و آمریكایی چقدر جدی عمل کرده و همین توجه، شخصیت های غربی را به قهرمانانی در خیال كودكان و نوجوانان این كشورها تبدیل كرده است.

وی افزود: اینکه یک رشته هنری بتواند با بهره گیری از ابزارهای تاثیرگذار خود یک قهرمان خیالی را به مخاطب نشان داده و مخاطبان را آنقدر مجذوب خود کند که از این قهرمان های خیالی در زندگی خود الگو بگیرند، قدرت انکارناپذیر فیلم و سینما را به رخ می کشد.

کارگردان فیلم «خروس جنگی» بهترین راه انتقال معرفی مفاخر را ابزار سینما دانسته و بیان کرد: سینمای ایران با وجود عقبه و پیشینه تاریخی گهر بار خود، نیازی به قهرمان سازی خیالی ندارد و می تواند هر یک از شخصیت‌ها و اندیشمندان خود را در فیلم هایش به تصویر بکشد و از  همه مهم تر این که قهرمانان ملی ایران با کوله باری از آموزه های علمی و دینی الگوهای سازنده ای برای دانش آموزان هستند. در این میان بهترین راه برای انتقال این آموزه ها سینما است. زیرا ظرفیت بسیار خوبی برای این جریان سازی دارد و ابزاری باشد برای ایجاد نوعی سبك زندگی برای دانش آموزان و نوجوانان است.

اطیابی با اشاره به خدمات متقابل سینما و علم و فناوری تصریح کرد: زیرساخت سینما برگرفته از علم و فناوری است. این صنعت همواره خواستار تطبیق خود با آخرین فناوری های روز دنیاست و از طرفی دیگر جریان فیلمسازی بر تفکر بنا شده است. پس این دو حوزه می توانند به یکدیگر خدمات متقابلی داشته باشند و البته از هم تاثیر نبپذیرند.

وی با اشاره به ضرورت اشراف و آشنایی فیلمسازان با موضوعات و سوژه های علمی افزود: فیلمسازان بدون داشتن تفکر و بینش علمی نمی توانند عرض اندام کنند و از سویی دیگر سینما هم یکی از راه های ترویج حوزه های علمی و فناوری است، پس وابستگی این دو حوزه به هم انکار ناپذیر است. سینما می تواند جامعه را برای ترویج علم و فناوری آماده کند و بعد مردم را با شخصیت ها و اندیشمندان این حوزه آشنا سازد.  
این كارگردان درباره خروجی و نتیجه های احتمالی مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم گفت: ما باید بدانیم نسلی که در این مسابقه برای فیلمسازی دعوت كرده ایم، نسل با استعداد و با ظرفیتی است كه باید با حمایت و پشتیبانی استعدادهای آنان را به فعلیت رساند. مثلا با ایجاد و تقویت روحیه خودباوری در دانش آموزان گام های بلندی به سوی پیشرفت برداریم یا با  اعتماد کردن به نوجوانان زمینه را برای تولیدات فرهنگی و فیلمسازی با چشمداشت علمی ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان كرد: ما نباید خروجی های زیادی از این مسابقه اعم از کمی و کیفی انتظار داشته باشیم. چراکه این نوع مسابقات بهانه ای است برای تشویق و ترغیب نوجوانان و ایجاد نگاه علمی برای این گروه از جامعه. همین که آن ها جسارت فیلم سازی درباره موضوعی علمی مانند نور را داشته باشند، كافی است.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار