گاردین: تغییر اولویت‌های اوباما در آخرین بودجه دفاعی دولت وی

آخرین بودجه دفاعی رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر بر اروپا و منازعه «قدرت برتر» متمرکز شده است.

گاردین: تغییر اولویت‌های اوباما در آخرین بودجه دفاعی دولت وی
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم اسپنسر اکرمن نوشت: سلاح های پیشرفته، سرمایه گذاری مجدد در اروپا و منازعه دائمی «قدرت برتر» آخرین بودجه دفاعی دوران اوباما را که در برخی موارد با اولویت های دیرین رئیس جمهور مغایرند، تشریح می کنند. 

"اشتون کارتر،" وزیر دفاع آمریکا و طراح بودجه دفاعی 582/7 میلیارد دلاری این کشور که هفته آینده به طور رسمی اعلام خواهد شد، گفت این بودجه نشان دهنده این مسئله است که آمریکا وارد یک «دوره استراتژیک جدید» شده است و اینکه تهاجم دولتی سال های اخیر یک مرحله گذرا نبوده است. 

کارتر روز سه شنبه در باشگاه اقتصادی واشینگتن گفت در این بودجه چالش های دفاعی مهم آمریکا از روسیه گرفته تا چین، کره شمالی و ایران پس از توافق هسته ای در نظر گرفته شده اند. 
در بودجه جدید جنگ 18 ماهه با گروه تکفیری صهیونیستی داعش هم مد نظر قرار داده شده است. 

کارتر روز سه شنبه گفت آمریکا باید بار دیگر به گونه ای برنامه ریزی کند که به منازعه قدرت برتر بازگردد و بار دیگر خود را در اروپا تجهیز کند. 

وی پیشنهاد کرد هزینه های نظامی آمریکا در ارتباط با «ابتکار عمل اطمینان اروپا» پنج برابر شود و از 789 میلیون دلار به 3/4 میلیارد دلار افزایش یابد. کارتر همچنین قول داد نیروهای چرخشی آمریکا در اروپا افزایش یابند. این اقدام به افزایش توان دفاعی ناتو برای مقابله با روسیه در صورت لزوم کمک می کند. 

افزایش تمرین های آموزشی با دیگر اعضای ناتو، استقرار سلاح و ارتقای زیرساخت ها در قاره اروپا که آمریکا اخیرا پایگاه های خود را در آنجا تعطیل می کرد، نشان دهنده شکل گیری حس جدیدی مبنی بر تداوم حضور آمریکا در این قاره است. دبیرکل ناتو از این پیشنهادهای کارتر استقبال کرده است.

ینس استولتنبرگ پس از سخنرانی کارتر در بیانیه ای بودجه دفاعی جدید آمریکا را نشانه ای آشکار مبنی بر پایبندی واشینگتن به امنیت اروپا توصیف کرد. 

درحالی که دولت اوباما امیدوار بود چین به شبکه شرکای امنیتی منطقه اقیانوس آرام بپیوندد، کارتر اذعان داشت که رشد نظامی سریع این کشور و سیاست های خطرناکی که دریای چین جنوبی اعمال می شوند، آمریکا را بر‌آن داشته است تا برای مقابله با بلندپروازی های چین در مواضع خود در این منطقه تجدید نظر کند.  

باوجود آنکه کارتر توافق هسته ای اخیر با ایران را توافق خوبی توصیف کرد، مقابله با نفوذ این کشور در خاور میانه [غرب آسیا] را از ماموریت های همیشگی آمریکا خواند. 

در راستای قول ماه گذشته کارتر مبنی بر تشدید جنگ با داعش، وزیر دفاع آمریکا از افزایش 50 درصدی بودجه مبارزه با این گروه تروریستی تا سقف 7/5 میلیارد دلار خبر داد. 

در بودجه دفاعی جدید مبلغ 71/4 میلیارد دلار هم به تحقیقات نظامی اختصاص داده شده است.
در رابطه با بازگشت به رقابت «قدرت برتر» کارتر پیشنهاد تقویت توان دفاع موشکی را مطرح کرد. نیروی دریایی هم ظرف پنج سال 40 میلیارد دلار در ناوگان زیردریایی ارتقا یافته سرمایه گذاری خواهد کرد.   


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار