بیرجند؛

14بهمن ؛ سومین روز از دهه فجر

شنبه 14 بهمن ماه، سومین روز پس از بازگشت شکوهمندانه حضرت امام خمینی همچنان تحت تاثیر اخبار مربوط به این سفر تاریخ ساز بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛شرایط سیاسی ایران لحظه به لحظه سقوط حکومت شاهنشاهی و پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را نزدیک تر می کرد.

شور و شوق عجیب مردم برای دیدار با حضرت امام در مدرسه علوی مثال زدنی بود. بختیارروز قبل اعلام کرده بود که به هیچ عنوان به امام خمینی اجازه تشکیل یک دولت را نمی دهد.

با این حال در این روز به دستور امام خمینی اعضای قطعی شورای انقلاب ؛ شخصیت های مشهوری چون مهندس بازرگان ، مرتضی مطهری ، بهشتی و طالقانی پیوسته در حال مذاکره با ارتش و نظامیان میانه رو بودند

مدرس تاریخ دانشگاه پیام نور بیرجند گفت : هدف اصلی این مذاکرات و دیدارها ، یافتن یک راه حل مسالمت آمیز و بدون خونریزی برای انتقال قدرت از دستگاه پادشاهی پهلوی به جمهوری اسلامی بود.

قطع امید حامیان خارجی شاه

دیگر امیدی به بقای رژیم شاهنشاهی وجود نداشت. این موضوع را علاوه بر مخالفان و خود شاه ، بسیاری از مقامات سیاسی خارجی نیز می دانستند. ژنرال هایزر نظامی برجسته آمریکایی که حدودا 10 روز پیش از خروج شاه از ایران بدون سر و صدا و تشریفات و به صورت مخفیانه وارد ایران شد.

حسین غضایری افزود : محتوای ماموریت ژنرال هایزر در ایران بسیار مبهم بود.این امر را می توان از نوع ورود او به ایران دریافت.خود شاه و بسیاری از نزدیک ترین مشاوران او نیز تا دو روز از ورود او به کشور خبر نداشتند.

در 14 بهمن هایزر و سولیوان سفیر آمریکا پس از ملاقات تاریخی با اعضای شورای انقلاب اسلامی ، به کارتر رییس جمهور آمریکا اعلام کردند که دیگر امیدی به ماندن شاه و حکومتش وجود ندارد.آن ها درپیام خود تصریح کردند که هیچ نیرویی قادر به مقابله با خواست مردم ایران نیست و باید هرچه سریع تر باقیمانده اتباع آمریکا و سایر دارایی های ایالات متحده از ایران خارج شوند.

در این روزها اخبار مربوط به سرپیچی و تمرد سربازان از فرماندهان بسیار بود. در14 بهمن 57 تعداد بسیاری از ارتشیان از پادگان ها فرار کردند و حتی ستادی برای ساماندهی آن ها در منزل آیت الله طالقانی تشکیل شد.

استعفای مقامات کشوری و سیاسی

افزون بر نظامیان ، بسیاری از مقامات کشوری و سیاسی نیز از مقام خود استعفا می دادند.یکی از آن ها جواد شهرستانی شهردار تهران بود که نزد امام خمینی رفت و استعفای خود را تقدیم ایشان نمود.

با این وجود هنوز همانند روزهای گذشته ، نگرانی مردم انقلابی از کودتای ارتش و اقدامات تند و خشن گروه های چپ و کمونیستی پابرجا بود.

مدرس تاریخ دانشگاه پیام نور بیرجند اظهار کرد : پیچیدگی و حساسیت شرایط سیاسی به اندازه ای بود که هر لحطه احتمال یک اتفاق غیر مترقبه و ناگهانی وجود داشت.به همین سبب نگرانی و التهاب و هیجان در بین انقلابیون به اوج خود رسیده بود.در بین مردم مطابق معمول هفته های اخیر ترس اجرای یک کودتای خشن نظامی توسط ارتشیان تندرو حامی شاه وجود داشت.

حسین غضایری خاطرنشان کرد : تعدادی از ژنرال های برجسته شاه که تا آخرین روزها و لحظات علیه انقلاب اقدام کردند، حتی پس از خروج شاه از ایران در 26دی ماه 1357 پیوسته مترصد تماس تلفنی با شاه به منظور ارایه دادن طرح های خود برای کودتا و و ترغیب و جلب نظر شاه و در نهایت اخذ موافقت و تایید او برای اجرای آن بودند.

در این روز جلسه امنیت ملی دیگری با حضور بختیار نخست وزیر و ژنرال های تندرو و وفادار به شاه : رضا ناجی ، مهدی رحیمی ، عبدالعلی بدره ای ، امینی افشار و منوچهر خسروداد برگزار شد ، مطابق جلسات گذشته موضوع عمده این جلسه در مورد روزهای آینده و بحث کودتا بود.

مردم و سرنوشت انقلاب اسلامی چشم به راه روزهای آینده بودند.سرنوشتی که سرانجام با رهبری خردمندانه حضرت امام خمینی و رشادت مردم انقلابی ایران به پیروزی نهضت اسلامی امام و جمهوری اسلامی ایران انجامید.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.