باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد/

فرجام برجام آغاز یک راه بلند

برجام نقطه آغاز راهی است که ادامه مسیر آن با همدلی و همزبانی بین دولت و مردم میسر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها شاهد لغو تحریم‌های ظالمانه‌ای هستیم که 12سال بر دوش مردم ایران سنگینی می‌کرد و اکنون توافق هسته ای با رهنمودهای رهگشای مقام معظم رهبری و همت والای تیم مذاکره کننده به ثمر نشسته است.

با اجرایی شدن برجام، فضای ایران‌هراسی که در پی جوسازی‌‌ها و فرافکنی‌های واهی رژیم صهیونیستی و هم‌رکابانش در جامعه بین‌المللی ایجاد شده بود، شکسته شده و امروز دنیا به این نتیجه رسیده که کشور ما مرکز ایجاد امنیت و صلح و آرامش در جهان است.

از این‌رو اکنون که تیم هسته‌ای به مدد مقاومت و ایستادگی ملت در برابر تماهی فشارهای سال‌های تحریم توانسته با حفظ اقتدار و عزت و وحدت این مذاکرات را به نتیجه رساند باید بدانیم برجام نقطه آغازین راه است و این مهم است که ما چگونه از این پس، این مسیر را ادامه دهیم.


فرجام برجام آغاز یک راه بلند

رئیس جمهور در مورد شرایط نو و فضای پسابرجام، بابیان اینکه همه تلاش‌ها در موضوع برجام، از بین بردن فشارها و شکستن حصاری متمرکز بود که بدخواهان و دشمنان این انقلاب و ملت با همراه کردن دیگران، ایجاد کرده بودند، گفت:اکنون دیوارهای مخوف برداشته شده و راه مردم برای فعالیت باز است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار بگیرند، اظهار داشت: ما برای واردات و صادرات نیازمند تعامل با جهان هستیم، اما این بدان معنا نیست که مشکلات کشور با تعاملات با جهان رفع می‌شود، یکی از فاکتورهای رفاه اجتماعی و رشد و توسعه، تعامل با دنیاست، بنابراین اساس کار، فعالیت‌ و تلاش نیروهای داخلی هستند، مردم و کار آفرینان ما باید فعال شوند و دولت باید موانع را برطرف کند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه با فرجام برجام، یک شرایط نو در فضای اجتماعی بوجود آمده، خاطرنشان ساخت: به اعتقاد من پیشرفت کشور در تمام زمینه‌ها در گرو تقویت امید مردم است. امید مردم که باشد ما بر هر مشکلی فائق می‌‌آییم. وی ادامه داد: امید و چشم ما به تلاش مردم است و معتقد نیستیم که دولت بازیگر اصلی در صحنه اقتصادی و سیاسی است. دولت، یک یاریگر اصلی است. نقش آفرین اصلی مردم هستند. کار باید دست مردم باشد. یکی از شعارهای دولت این بوده که کار را به کاردانان و به بخش خصوصی بسپاریم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند که امور به مردم واگذار شود. اداره کشور در واقع در دست مردم است. مردم هستند که مسئولین را برمی‌گزینند و این مردم هستند که در برابر بیگانگان ایستادگی می کنند و میسر را برای فعالیت جوانان آماده می‌کنند، گفت: دولت یازدهم با اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، موانع مسیر حرکت اقتصاد کشور را برداشت، اما 40 درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم‌ها بوده و 60 درصد مابقی مشکلات مربوط به تحریم نمی‌شود، بلکه مربوط به مسایل داخلی خودمان است و باید برای رفع آنها همگان تلاش کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پیش از این در دوران تحریم نمی‌توانستیم انتخاب کنیم، اظهار داشت که مبنای تصمیم گیری ها و مذاکرات در دوران جدید بر این مبنا است که با سرمایه خارجی که وارد ایران می‌شود، در تولید شراکت کنیم و از آن برای اشتغال جوان‌های کشور و تصرف بازارهای خارجی بهره‌برداری نماییم.


فرجام برجام آغاز یک راه بلند


براین اساس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز معتقد است که امروز در شرایطی قرار داریم که کار دست همین مردم و بنگاه‌های اقتصادی است. آن‌ها هستند که باید از فضای جدید برای پیش‌برد اهداف کشور استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حاصل و میوه برجام و فضای پس از برجام شکسته شدن فضای ایران هراسی به نفع توسعه‌، پیشرفت و اقتصاد ملی ایران است، تاکید می‌کند: امروز زمان بهره‌برداری از شرایط جدید جهانی است و آماده هستیم تا ایران منسجم، متحد و قدرتمند را به جهان نشان دهیم، تحریم یک فضا بود و پساتحریم هم یک فضاست و امروز زمان آن است که از این فضا استفاده کنیم. 

محمد باقر نوبخت نیز با اشاره به فضای پسا برجام می‌گوید که دولت مصمم است گام‌های بلندی بردارد اما عده‌ای برای اینکه شیرینی لغو تحریم به کام مردم ننشیند تلاش می‌کنند سقف انتظارات بالا برود اما دولت هم تمام تلاش خود را خواهد کرد و باید کوشش کنیم انتظارات در حد امکانات افزایش بیابد.


فرجام برجام آغاز یک راه بلند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در همین راستا با بیان اینکه در پساتحریم با ۳ چالش جدی مواجهیم، خاطرنشان می‌کند: مهمترین چالش ما اشتغال است، ما در حالی کشور را تحویل گرفتیم که در مقطعی شاهد رشد سرمایه‌گذاری منفی 23 و  8 دهم درصد بودیم و با چالش های اقتصادی مختلف مواجه شدیم و رفاه مردم در سال‌های اخیر کاهش یافت و برخی از مردم دیگر قادر نیستند حداقل‌های نیازشان را تامین کنند، اما اکنون با ورود به دوران پساتحریم، تلاش می‌کنیم اداره کشور بر مبنای اصول علمی و عقلانی انجام شود.

به هرحال، اکنون که چارچوب‌های تحریم شکسته شده، پس نباید فرصت‌سوزی شود، همانطور که تیم هسته‌ای با حفظ اقتدار و عزت و وحدت این مذاکرات را به نتیجه رساند باید دقت کنیم که برجام نقطه آغازین راه است و این مهم است که ما چگونه از این پس، این مسیر را ادامه دهیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار