در نشست خبری فیلم «گیتا» مطرح شد؛

زارعی: این نقش مرا تحت تاثیر قرار داد/ ابراز شرمندگی کارگردان «گیتا» از مخاطبان کاخ جشنواره

بازیگر «گیتا» در نشست خبری فیلم گفت: من با هر نقشی که بازی می‌کنم برای خودم این نکته را در نظر دارم که تجربه جدیدی را سپری کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اولین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «گیتا» با حضور مسعود مددی کارگردان، میترا تیموریان فیلمنامه نویس، مریلا زارعی بازیگر، مجید شیخ‌انصاری تهیه‌کننده و الهام حسامی منتقد فیلم حضور داشتند که با اجرای محمود گبرلو برگزار شد.
 
در ابتدا محمود گبرلو بیان کرد: امیدوارم در جشنواره امسال فیلم‌های خوبی ببینیم و مسلما خواهید دید چون در جشنواره امسال جوانان مستعد و با انرژی با ایده‌های جدید حضور دارند.
 
الهام حسامی منتقد برنامه در ابتدا اظهار داشت: فیلم «گیتا» را دوست داشتم چون فیلم تاثیرگذاری است و مهمترین ویژگی‌ آن این است که این فیلم شبیه هیچ فیلمی نیست و داستان آن از دل جامعه خودمان برمی‌آید. قصه با شخصیت‌های جدید و نو بودن فیلمنامه برایم جذاب بود احساس کردم فیلم خوبی دیدم و امیدوارم در اکران جواب بگیرد.
 
مسعود مددی کارگردان فیلم بیان کرد: نظر منتقد فیلم  مرا سر ذوق آورد زمانی که ایده این قصه شکل گرفت برایمان چالش‌برانگیز بود و مدت‌ها بر سر آن بحث می‌کردیم و به دنبال نشان دادن لایه‌های مختلف این قصه و نقش بودیم و با مشورت دوستان به این نتیجه رسیدیم که این قصه می‌تواند فیلمنامه شود.
 
وی با بیان این مطلب گفت: من و خانم تیموریان برای شبکه چهار یک فیلم بلند تلویزیونی به نام «فراموشی» ساختیم که فیلمنامه‌ آن را هم او نوشته بود.
 
میترا تیموریان فیلم‌نامه نویس بیان کرد: من یک تصویر ذهنی از ارتباط مادر و فرزند داشتم مادری که فرزندش کنارش نیست و بزرگترین کار زندگی‌اش مادر بودن است و نمی‌داند که بدون فرزندش چه کار کند. ایده فیلم به آرامی شکل گرفت و ایده داستان برای کارگردان جذاب بود ما دائما در خصوص آن صحبت می‌کردیم و در گفتگوها لایه‌های جدید به قصه اضافه می‌کردیم.


مجید افشاری تهیه فیلم نیز گفت: پس از خواندن فیلمنامه و نهایی شدن آن برای تامین سرمایه اقدام کردیم البته پروسه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی منابع مالی طولانی شد. از زمانی که فیلمنامه نهایی شد زارعی تنها انتخاب نقش اول عوامل فیلم بود. ما در حین تولید فیلم با نظرات دلگرم کننده و همکاری صمیمانه ایشان همراه بودیم. نمایش روز گذشته با وجود تاخیر و نقص فنی تجربه لذت‌بخشی بود.
 
در ادامه مریلا زارعی بازیگر فیلم اظهار داشت: ما به عنوان بازیگر با قصه‌های متفاوتی مواجه بودیم که نقش را بر اساس سیاست خودمان انتخاب می‌کنیم. قطعا «گیتا» یکی از انتخاب‌های من بود و به نوعی به همکاری با فیلمسازان اول علاقه دارم چون شرایط جدیدی را برای من فراهم می‌کند اما کار با فیلم اولی‌ها از این لحاظ دشوار است که کارگردان فیلم اولی نیز همیشه استرس ساخت فیلم را دارد اما آقای مددی با این که فیلم اولی هستند اما صاحب دانش و تجربه کافی بودند. تجربه همکاری برایم جذاب بود و نقش مادر با یک نگاه دیگر پرداخته شده بود. من با هر نقشی که بازی می‌کنم برای خودم این نکته را در نظر دارم که تجربه جدیدی را سپری کنم. من آنقدر با نقش درگیر شدم که تا چند ماه به لحاظ روحی روی من تاثیر گذاشت.
 
زارعی افزود: من در جشنواره امسال سه فیلم بازی کردم که در فیلم «گیتا» به عنوان مادر، در فیلم «بادیگارد» به عنوان همسر و در فیلم «دختر» نقش خواهر را بازی می‌کنم که برای من چالش خوبی برای ارتباط با مخاطب است.

زارعی: چند ماه این نقش روی من تاثیر گذاشت/ ابراز شرمندگی کارگردان «گیتا» از مخاطبان کاخ جشنواره 

مددی در خصوص اشکالات فنی فیلم به ویژه در صدا بیان کرد: سکانس بیمارستان با نقص فنی در صدا من را به شدت آشفته کرد آن سکانس به کلی از دست رفت.
 
وی در خصوص ابهامات فیلم گفت: احساس من این بود که با این طرح سوالات در فیلم ممکن است ذهنیتی ایجاد شود به همین دلیل دو سه سکانس با پیگیری و کشف عکس موضوع پدر نسیم مشخص می‌شود.  
 
سعید  شهرام آهنگساز فیلم بیان کرد: پنج صفحه اول فیلمنامه به قدری روی من تاثیر گذاشت و من را جذب کرد که تصمیم گرفتم احساسم را با موسیقی به مخاطب منعکس کنم. بخشی از موسیقی فیلم در خارج از کشور نوشته و ساخته شده است و ترجمان احساسی و موسیقایی فیلم مادرانه «گیتا» است.
 
پس از سخنان آهنگساز فیلم حسامی منتقد برنامه انتقاداتی به بخش موسیقی فیلم طراحی صحنه و لباس و سکانس تدفین متین ابراز کرد و مددی در پاسخ گفت: برای حس ارتقایی در لحظه پایان این سکانس تلاش زیادی کردیم که درختی که آشفتگی و در عین حال امید را نشان بدهد را پیدا کنیم و به همین دلیل می‌خواستیم درختی که چنین حسی را منتقل کند در آن فضا منتقل کند. ما می‌خواستیم زندگی از مرگ تفکیک نشود امیدوارم ضعف‌های فیلم تجربه‌ای برای فیلم‌های بعدی من شود و اتفاقات فیلم ساختار را به خوبی منعکس کند.

مجید شیخ انصاری تهیه کننده فیلم در ادامه تصریح کرد: در سینمای جهان برای تاثیر گذاری روی مخاطب، لوکیشن‌ها و طراحی‌هایی را تهیه می‌کنند. اما در سینما ما برای طراحی و ایجاد آن شرایط تلاش زیادی می کنیم. مخاطبان ما با نمادها و صحنه‌هایی خاطره دارند که استفاده آن‌ها باعث درک بهتر شرایط می‌شود. نقطه گذاری‌ها و تعیین لحظات و شرایط در فیلمبرداری و اجرای حرفه‌ای کمک زیادی به پسند مخاطب از فیلم می‌کند.

وی تصریح کرد: به هرحال جشنواره قایقی است که همه در آن هستیم و نمی توانیم قسمت خودمان را سوراخ کنیم و بگوییم تاثیر و ارتباطی ندارد. نسخه دی سی پی ساعت 6 عصر به کاخ رسید و میشد که با روش دیگری فیلم نمایش داده شود که این اتفافات در صدای فیلم نیوفتد. این ایراد نه متوجه نسخه دی سی پی بود و نه مربوط به جشنواره. اما دستگاهی برای نمایش فیلم‌ها در کاخ است که متعلق به این مکان نیست. مشکل از انتقال فایل برای پخش فیلم بود. برای احترام به مخاطب باید فیلم را در بهترین شرایط اکران کرد.

مددی در ادامه صحبت‌های تهیه کننده تصریح کرد: من از زحمات مسئولان برگزاری جشنواره تشکر می کنم اما از شانس بد من در میان تمام فیلم‌های ناآماده دیگر قرعه شانس به نام «گیتا» افتاد. من گلایه‌ای ندارم چون می توانست به جای فیلم من، هر فیلم دیگری در نخستین اکران روز اول نمایش داده شود‌ این از شانس من بود. ما استرس زیادی برای این مشکل داشتیم و شرمنده مخاطبان کاخ جشنواره هستیم.

زارعی: چند ماه این نقش روی من تاثیر گذاشت/ ابراز شرمندگی کارگردان «گیتا» از مخاطبان کاخ جشنواره

مریلا زارعی در پایان گفت: من به نمایندگی بازیگران «گیتا» در اینجا حضور دارم. جای همکاران عزیز خالی است که همکاری و همراهی خوبی برای ساخت این فیلم داشتند.

گفتنی است؛ سالن نشست خبری آثار جشنواره نسبت به سال گذشته مدرن و استاندارد تر شده بود اما نشانه‌های اعتراض به تاخیر و نحوه نمایش فیلم در چهره عوامل فیلم کاملا مشخص بود.

برگزاری نشست فیلم هم مانند نمایش آن با تاخیر آغاز شد اما با استقبال خوب اهالی رسانه مواجه بود. به طوری که عوامل برگزاری و عوامل فیلم تصور این تعداد خبرنگار را با توجه به پایان آخرین فیلم شب گذشته در ساعت 3 بامداد نداشتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار