آخوندی در صحن علنی مجلس:

قرارداد اخیر با "ایرباس" در تاریخ انقلاب بی‌سابقه بود/ افزایش 2 برابری ظرفیت ناوگان هوایی

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد امضاء شده میان ایران و شرکت ایرباس از افتخارات بسیار بزرگ دو دولت است.

ضبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که برای توضیح در مورد قراردادهای منعقد شده با کشور فرانسه در رابطه با حمل و نقل هوایی به مجلس شورای اسلامی آمده بود، گفت: خیلی خوشبختم که این فرصت در اختیارم قرار گرفت تا در برابر نوسازی صنعت هوانوردی ایران گزارشی را به نمایندگان تقدیم کنم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ابتدا ایام دهه فجر را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم به میمنت سالروز ورود امام خمینی بتوانیم در سی و هفتمین سالگرد انقلاب تحول بزرگ دیگری را در جهت پیشرفت انقلاب اسلامی داشته باشیم.

آخوندی به بیان گزارش خود پرداخت و تصریح کرد: آنچه که ما انجام دادیم، در گام اول، دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوانوردی ایران است، یک قرارداد با ایرباس است که برای اجرا به شرط تملیک 118 فروند هواپیما که مبلغ این قرارداد در حدود 10.5 میلیارد یورو است.

وی افزود: قرارداد برای خرید 45 ایرباس از سری A320، 45 ایرباس از سری A330، 16 ایرباس از سری A350  و 12 ایرباس از سری  A380، بنابراین مجموعه 118 هواپیما در سری‌های مختلف برای بردهای متوسط و بردهای قاره‌پیما می‌باشد.

آخوندی گفت: با بردهای قاره‌پیما می‌توان به اقصی‌نقاط جهان پرواز داشته باشیم. در واقع بدون هرگونه توقفی می‌توانیم پروازهای مستقیم ایران به سراسر جهان را با خرید این هواپیما داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قرارداد دیگری هم با شرکت ATR بسته شد برای خرید 20 فروند هواپیمای جت ملخی با ظرفیت 70 نفر که آن نیز در واقع می‌تواند تمام فرودگاه‌های کوچک و متوسط ایران را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه مجموعه این قراردادها 138 فروند هواپیما برای نوسازی صنعت هوانوردی است، ادامه داد: از جهت تعداد صندلی‌های خریداری شده آنچه که راه‌اندازی کردیم، بیش از کل صندلی‌های پروازی موجود در ایران است و ظرفیت ناوگان هوایی ایران با این دو قرارداد به بیش از دوبرابر افزایش پیدا خواهد کرد.

آخوندی با اشاره به نحوه تحویل هواپیماها اظهار داشت:نحوه تحویل هواپیما به این صورت است که از همین سال جاری (2016) زمان تحویل آغاز خواهد شد و به مدت 8 سال به تدریج تمام این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هواپیمای ATR که هواپیماهای کوچکتری هستند، مدت قرارداد 3 سال است (2016، 2017، 2018) کل این هواپیما در اختیار ما قرار خواهد گرفت و در واقع هواپیماهای کوچکتر را زودتر در دسترس خواهیم داشت.

آخوندی گفت: این قراردادها به صورت اشاره به شرط تملیک است و منبع تامین مالی اولیه توسط خود شرکت ایرباس گرفته شده و همچنین ATR نیز توسط شرکت خودش یعنی ATR گرفته شده است. 15 درصد را شامل می‌شود و مابقی 85 درصد نیز باید از منابع مالی اروپایی خود شرکت فروشنده برای تامین منابع مالی کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: جهت استحضار دوستان بگویم که ما برای خرید این هواپیماها هیچ تضمینی از دولت و بانک مرکزی ایران نداده‌ایم.

آخوندی بیان داشت: منبع بازگشت از طریق عملیات خود هواپیما است و از محل عملکرد خود هواپیما کل این پول بازگشت داده شد و در واقع تضمین خود هواپیماست و دولت ایران هیچ‌گونه تضمین رسمی نه از سوی بانک مرکزی و نه از سوی وزارت دارایی عرضه نکرده است.

وی با بیان اینکه در کنار بحث خرید هواپیما 3 یادداشت تفاهم دیگر نیز امضاء شده است، گفت: یک یادداشت تفاهم برای توسعه فرودگاه امام که ناظر بر این است که ما یک ترمینال سریع ظرف یکسال با منابع سرمایه‌گذار ایجاد کنیم، برای اینکه بتوانیم عملیات موجود را به آن ترمینال منتقل کنیم.

آخوندی قرارداد امضا شده میان ایران و شرکت ایرباس را در پیش و پس از انقلاب بی سابقه خواند و آن را از افتخارات بسیار بزرگ دو دولت دانست.

وی در ادامه با اشاره به امضای 3 یادداشت تفاهم دیگر با طرف فرانسوی گفت: با افتتاح دو ترمینال در فرودگاه امام خمینی (ره) ترمینال موجود با هدف افزایش ظرفیت به اندازه 12 میلیون مسافر در سال مورد نوسازی قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز به ساخت همزمان ترمینال ایران شهر خبر داد و اظهار داشت: ترمینال ایران شهر پس از افتتاح ظرفیت جا به جایی 30 میلیون مسافر را در سال دارد و امیدورایم بتوانیم ظرفیت انتقال فرودگاه امام را به 45 میلیون رسانده و تبدیل به «هاب» منطقه بشویم.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یک یادداشت تفاهمی برای نوسازی ناوگان هواپیمایی مشهد برقرار شده است گفت: 5/4 میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاه مشهد اضافه خواهد شد و با این عملیات گسترده فرودگاه مشهد توانایی دارد که به تمامی نقاط جهان مسافر اعزام کند.

وی در ادامه گفت: در پی یادداشت تفاهم دیگری که برای نوسازی و توسعه فرودگاه اصفهان انجام شده است، این فرودگاه که در تنگنای سختی قرار گرفته بود توسعه پیدا خواهد کرد و به یکی از فرودگاه‌های برتر بین‌المللی ایران تبدیل می‌شود.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: 4 فرودگاه تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز که جزو فرودگاه‌های بین‌المللی ایران هستند برای توسعه و بهسازی آنها مذاکراتی انجام شده است تا همزمان با سایر فرودگاه‌های بین‌المللی توسعه پیدا کنند و بتوانیم 7 فرودگاه بین‌المللی کشورمان را به شکل کامل بازسازی کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در واقع نوسازی کل ناوگان هواپیمایی ایران که مسیر عبوری بسیاری از هواپیماها از شرق به غرب و از شمال به جنوب است باید هرچه سریعتر انجام شود. سیستم ناوبری کل کشور از سال 83 تا به امروز نوسازی نشده است و 250 میلیون دلار برای نوسازی کل سیستم ناوبری هواپیمایی ایران که ادعای عبور هواپیماهای سایر نقاط دنیا را دارد، نیاز است.

آخوندی گفت: برای نوسازی زیرساخت‌ها و ناوگان هوایی ایران مذاکراتی در حال انجام است و حتی شرکت‌های خصوصی برای خرید هواپیماهای خود قراردادهایی را بسته‌اند که تمامی اقدامات مورد حمایت ما قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در حال انجام است گفت: ما در حال حاضر 256 هواپیما در کشور داریم که 100 فروند از آنها زمین‌گیر است و فقط 155 هواپیمای فعال با حدود عمر 27 سال داریم.

وی گفت: ایران دارای 54 فرودگاه است که 80 درصد از پروازهای بین‌المللی آن فقط در فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود که درآمد آن برابربا 53 فرودگاه دیگر است که این نشان دهنده عدم تعادل مطلق و ضعف سیستم هوانوردی است.

آخوندی افزود: آنچه که ما در دست برنامه داریم و اهدافی را تعقیب می‌کنیم به خدمت دوستان عرض می‌کنم و مطمئنم از این اقدام انجام شده حمایت لازم را می‌کنید.

وی ادامه داد: اولین نکته راجع به اهمیت ایران است، ایران مرکز تعاون منطقه است برخی قدرت‌های بزرگ خارجی و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی تلاش کرده‌اند مرکز هاو هوایی را از ایران جدا کنند و ما باید ایران را بعنوان مرکز ناو هوایی قرار دهیم.

وی افزود: لذا هدفی که ما در واقع انتخاب کردیم هدف بازگشت مرکز تعادل هوایی است چرا باید به شمال غربی ایران و جنوب شرقی خلیج فارس برود مرکز تعادل مکانش ایران و تهران است.

آخوندی در ادامه بیان کرد: دوستان عزیز این قراردادها، قراردادهای دراز مدت است 8 سال دوره تحویل ایرباس طول می‌کشد و 8 سال هم دوره بازگشت خرید مفهومش این است که در واقع دنیا پذیرفته که ایران قرارداد 16 ساله ببندیم بر مبنای عملکرد خود هواپیماها این در واقع بزرگترین نشانه است برای اینکه دنیا پایداری ایران و سرافرازی ایران را بعد از برجام پذیرفت قرارداد نوسازی فرودگاه امام خمینی دوره بازپرداختش حداقل 20 سال طول می‌کشد شرکتی که صد در صد سرمایه‌گذاری را می‌پذیرد و صد درصد با ریسک خودش قبول می‌کند بیاید در ایران سرمایه‌گذاری کند مفهومش این است که در واقع این پایداری انقلاب و پایداری جمهوری اسلامی ایران برای تمام قدرت‌های جهانی پذیرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: قراردادهایی که ما می‌بندیم بیش از قراردادهای تجاری است این اتفاقاتی است که در واقع تغییر نگرش کل جهان به اقتصاد ایران است و افتخار می‌کنیم که چنین اتفاقی رخ داده است.

آخوندی ادامه داد: گفته می‌شود ریسک ایران در سیستم بین‌المللی رتبه چهارم را از میان 8 رتبه پیش از تحریم‌ها دارد، اما بعد از تحریم‌ها به رده هفتم انتقال یافته است، یعنی می‌توان گفت ایران جزء پر ریسک‌ترین کشورهای جهان قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که آیا عقد قرارداد 20 ساله بدون هرگونه تضمین دولتی و بانکی، نحوه رفتار با کشوری است که جزء پرریسک‌ترین‌ها قرار دارد، گفت: باید گفت این رفتار رفتاری است که با کشوری دارای کمترین ریسک در جهان می‌باشد.

وی گفت: این عملکرد در واقع دستاورد بزرگ دولت و برجام می‌باشد که عملا جهان و اروپا به کم‌ریسک بودن کشورمان اذعان کرده‌اند.

آخوندی افزود: آنچه که ما به دنبال آن هستیم، این است که بتوانیم در سطح منطقه و جهان رقابت کرده و سهم ایران را از بازار جهانی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از سال 90 تا 93 برآورد سازمان هواپیمایی کشوری این بوده که ما بیش از 12 میلیارد دلار از شرکت‌های هواپیمایی خارجی بلیط خریداری کرده‌ایم.

وی افزود: عملکرد شرکت هما نشان می‌دهد که ایرانیان حدود 4 میلیارد دلار صرف خرید بلیط برای مسافرت از ایران به خارج از کشور و بالعکس از شرکت‌های خارجی خریداری کرده‌اند؛ در حالیکه سهم هواپیمایی‌های جنوب خلیج فارس از پروازهای آن مناطق در حدود 88 میلیون مسافر در سال می‌باشد، سهم ایران ایر فقط حدود 4.6 میلیون مسافر عنوان می‌شود.

آخوندی ادامه داد: در حقیقت حدود یک بیستم مسافران مناطق جنوبی خلیج فارس به کشور ما تعلق دارند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون دارا بودن قدرت اول در سطح منطقه گفت: مفهوم این بیانات این است که ما باید تعادل مذکور در مسافرت‌های هوایی را برهم بزنیم و سهم خود را از زنجیره ارزش‌افزوده در دنیا افزایش دهیم.

وی گفت: با اتفاقات روی داده دیگر لازم نیست که ایرانیان به سایر هواپیماهای کشورهای خارجی برای سفر متوسل شوند.

آخوندی بیان داشت: بخاطر داریم که یک هواپیمای ایر 380 هواپیمایی امارات به ایران آمد، فقط به صرف اینکه خلبان آن فردی ایرانی بود از وی تقدیر کردند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در حال حاضر برای 12 فروند ایر 380 قرارداد بسته‌ایم تا بتوانیم سهمی از زنجیره ارزش تجارت جهانی در صنعت هوانوردی داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه ما با یکسری شعار و گزافه‌گویی سهم خود را به کشورهایی همانند ترکیه و امارات داده‌ایم و هم‌اکنون وضعیت نابسامان ایرلاین‌های ایرانی در صنعت هوایی کشور حاکم است.

آخوندی در پاسخ به این سوال که هزینه عقد این قراردادها از چه منبعی پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: در 4 سال گذشته مبلغ 12 میلیارد دلار ارز کشور به کشورهای خارجی به منظور پرواز داده شد، اما ما می‌خواهیم این مبالغ را ظرف 8 سال به طرف‌های مقابل پرداخت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: کافی است که ما فقط حدود 40 درصد سهم مذکور را به کشور وارد کنیم که در آن صورت حجم بالایی از اشتغال از طریق صنعت هوانوردی به کشور وارد می‌شود.

وی در بیان یکی از نقاط مهم سخنان خود خاطرنشان کرد: اولین نکته بحث عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم می‌باشد که ما در واقع با خرید 20 فروند هواپیمای ATR در تلاشیم که تمامی 54 فرودگاه کشور فعال شوند.

آخوندی افزود: در واقع مردم مناطق محروم که آرزو داشتند فرودگاه‌های محل سکونتشان فعال شوند، در تمامی این مناطق شبکه‌های پروازی را فعال خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در حقیقت با این قرارداد به دنبال راه‌اندازی یک ناوگان هوایی در مناطق محروم و فرودگاه‌های درجه 2 و 3 در سطح کشور هستیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم کشور و به ویژه مناطق محروم توسعه یابند، سریعترین و ارزان‌ترین روش برای دسترسی به این هدف، توسعه صنعت هوانوردی در کشور می‌باشد.

آخوندی خاطرنشان کرد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم، تقسیم ایران به 5 الی 6 منطقه پروازی برای راه‌اندازی ناوبری هواپیمایی برای پروازهای کوتاه است تا تمامی فرودگاه‌های کوچک کشور شاهد پرواز به نقاط مختلف ایران باشد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا هواپیماهای خریداری شده به ایرلاین‌های خصوصی نیز تعلق می‌گیرد، گفت: برنامه نوسازی ما برای 500 هواپیما در کشور می‌باشد، گام بعدی ما نیز تشکیل یک شرکت لیزینگ کمپانی بین‌المللی است.

وی گفت: مسئولیت شرکت لیزینگ کمپانی مذکور این است که حدود 200 هواپیما افزون بر موارد قراردادی در اختیار شرکت‌های خصوصی جهت پرواز قرار دهند.

آخوندی با اشاره به مذاکرات خود با شرکت ایرباس افزود: من در مذاکراتم با شرکت مذکور گفتم که ما از خرید و اجاره به شرط تملیک  و نیز اجاره شرکت‌های خصوصی استقبال می‌کنیم و در ادامه شرکت‌های ایرباس و ATR را تشویق کردم تا ما از طریق صندوق توسعه ملی به شرکت‌های خصوصی برای خرید هواپیما، تسهیلات اعطا می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی پیرامون چگونگی دریافت امتیاز در خصوص تعمیرات هواپیماهای خریداری شده، خاطرنشان کرد: همزمان با این قرارداد ما قرارداد دیگری را نیز با شرکت  ایرباس منعتقد کردیم تا مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال اصلی در تهران تشکیل شود.

وی در بخش دیگری در پاسخ به این سوال که آیا قراردادها به طور کامل عقد شده و یا پیش‌نویس آنها نوشته شده، گفت: ما در دوران پساتحریم پیش‌نویس قراردادهای ذکر شده را منعقد کرده‌ایم که اعتبار آن در حدود 10.5 میلیارد دلار می‌باشد و اینکه چنین قراردادی  تمام مراحل خود را در مدت کوتاه دو هفته طی کند، سخنی گزافه و غیرواقعی است.

آخوندی ادامه داد: ما و شرکت ایرباس موظفیم که ظرف 20 روز تمامی مجوزهای خود را از مراجع قانونی برای تکمیل نهایی قرارداد دریافت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این طبیعی است که برای قراردادهای بزرگ ابتدا پیش‌نویس آنها تهیه و سپس سایر مراحل در طی روند تکمیل آنها صورت پذیرد و در واقع مدارک امضاء شده پیش‌نویس قرارداد می‌باشد، که در آنها تمامی مراحل قراردادی پیش‌بینی شده است

آخوندی در پایان تصریح کرد: ما در این دوره توافق کردیم که شرکت ایرباس در طول دوره مذکور موظف به یاری ایران در جهت ساخت و ساز قطعه باشد تا قطعات ساخته شده ایرباس توسط ایران وارد چرخه صنعت هوایی در دنیا شود و این همان اتفاق بزرگی است که در پیش‎نویس قرارداد به امضای طرفین رسیده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار