تعلیق و بی‌ثباتی انسان امروزی در قاب نقش‌ و نگارهای یک هنرمند

انسان مدرن، تناقض‌ها و تکاپوهای آن سوژه‌ای برای یک هنرمند نقاش شده است.

شریتا گل‌بابایی هنرمندی است که با آثار خود در نگارخانه نقش جهان، «انسان مدرن» را از زوایای گوناگونی با سبک خاص خود به تصویر کشیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شکل‌گیری این آثار گفت: انسان همیشه برایم قابل توجه بوده و در این مجموعه نیز خود انسان اهمیت دارد و جنسیت مطرح نیست.

گل‌بابایی تصریح کرد: الان که در قرن 21 هستیم، می‌بینیم و می‌دانیم که انسان امروز با 100 سال پیش خود چقدر تفاوت دارد و یک حالت تعلیق در او دیده می‌شود. انسان امروزی مدام در حال جنبش و تکاپوست و وضع تثبیت شده‌ای ندارد. این مساله توجه من را به خود جلب کرد و کارها نیز طبق این موضوع شکل گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همه کارها ذهنی هستند و خلق این مجموعه نیز حدود یک سال به طول انجامید. حال در این نمایشگاه تنها حدود 18 اثر از مجموعه اصلی که شامل 70 کار بود وجود دارد.

این نقاش تصریح کرد: همانطور که گفتم انسان همیشه برای من بسیار مطرح بوده و این بحث برای همه ما که در این دوره هستیم، قابل توجه است. حال برای من که نقاشی را دوست دارم، این موضوع به سوژه تبدیل شده و خواستم با حس خودم آن را به تصویر بکشم. در این مجموعه نیز به طور مثال فیگوراتیوهای انسان به صورت برعکس کشیده شده‌اند. برخی معلق‌اند و این حالت‌ها از احساسات و تفکرات درونی من که ممکن است برای افراد دیگری نیز باشد، نشأت گرفته است.

گل‌بابایی اذعان کرد: تمام کارها به گونه‌ای جهان‌بینی من را در مورد انسان نمایش می‌دهند. جهان‌بینی که تفکرات و تخیلات برخی دیگر از انسان‌ها نیز هست.

وی درباره توجه به مخاطب عام در هنگام خلق اثر اظهار کرد: من در حال تغییر سبکم هستم و تمرکزم را از این به بعد بیشتر روی آبستره می‌گذارم و تصمیم دارم کم کم فیگوراتیو را حذف کنم؛ چرا که خود من رنگ‌ها را خیلی دوست دارم و علاقه‌مندم که بیشتر به رنگ و انعکاس آن بپردازم؛ چرا که رنگین بودن و علاقه به رنگ‌ها در وجود همه ما وجود دارد و این مساله به خودی خود عامل جذابی برای مخاطب می‌شود.

این هنرمند خاطرنشان کرد: با تمام این‌ها هنوز کارها در وهله اول برگرفته از درون و احساسات من هستند؛ اما در عین حال مخاطب را نیز تا حدی در نظر می‌گیرم. ولی تنها تا حدی؛ چرا که اگر مخاطب را بیش از حد در هنگام خلق اثر در نظر بگیریم، آن گاه کار جنبه تزئینی پیدا می‌کند و نمود هنری آن کمتر می‌شود و من هم کارهای تماما تزئینی را قبول ندارم.

گفتنی است؛ نمایشگاه «انسان مدرن» که از 4 بهمن با حضور هنرمندانی چون آزیتا حاجیان افتتاح شده تا 14 بهمن‌ ماه برقرار خواهد بود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار