نهاوندیان در گفت وگوی تلویزیونی:

باید از فرصت گشایش و تنوع بازار برای بالا بردن کیفیت و رقابت استفاده کنیم

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ایران در فصل جدید قراردادهایش را بر اساس اولویت‌های توسعه‌ای اولویت‌گذاری می‌کند.

باید از فرصت گشایش و تنوع بازار برای بالا بردن کیفیت و رقابت استفاده کنیم
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان در گفتگوی زنده تلویزیونی بخش خبری شبکه دو سیما گفت: ما باید از فرصت گشایش و تنوع بازار برای بالا بردن کیفیت و رقابت استفاده کنیم و ضمن محترم شدن قراردادهایی که قبلاً بسته شده اند نباید خودمان را محدود و منحصر به آنچه در گذشته انجام شده بدانیم چرا که این ادامه خود تحریمی است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری اظهارداشت: هدف تقویت صنایع داخلی است ولی مدیران ایرانی در بنگاه‌ها هم باید برای فصل جدیدی از رقابت آماده شوند و اینگونه تصور نکنند که در یک حصار امن تعرفه‌ای بدون این که دغدغه بهبود کیفیت یا کاهش قیمت داشته باشیم، هستیم.
 
نهاوندیان در پاسخ به این سوال که «از قراردادهایی که در سفر رییس جمهوری به رم و پاریس امضاء شده، چه تعداد قرارداد و چه تعداد آن تفاهم‌نامه است؟»، گفت: قبل از این موضوع بد نیست نگاهی به هدف سفر داشته باشیم و دستاورد اصلی سفر را که فراتر از دستاوردهای اقتصادی است، ارزیابی کنیم.
 
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: زمان این سفر خیلی مهم بود. این سفر بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام و یک روز پس از دیدار رییس‌ جمهوری چین از ایران انجام شد لذا این پیام را داشت که اروپا به عنوان یکی از پایه‌های تحریم‌کنندگان ایران، اشتیاق فراوانی برای کار با ایران دارد .
 
نهاوندیان اظهار داشت: گفتگوها و مراودات و مبادلات بین شرکت‌های ایرانی، ایتالیایی و فرانسوی و همچنین دیگر کشورهای اروپایی را در دو سال گذشته شاهد بودیم؛ هیأت‌هایی می‌آمدند و در برخی موارد هم مایه آزردگی تحریم کننده اصلی می‌شدند. خاطرتان هست که سفر هیأت 140 نفری از مدف فرانسه به ایران باعث شد که رییس‌ جمهوری آمریکا تذکر داد که هنوز خبری نیست و تحریم‌ها رفع نشده است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد:همچنین این سفر همگام و همزمان با دیدار رسمی رییس‌ جمهوری چین از ایران نشانه مدیریت مناسبات ایران با دیگر بود. ایران در همان حالی که با چین که در ایام تحریم ما را همراهی کرد‏، درباره گسترش روابط گفت و گو می کرد ، راه مراوده با اروپا را هم باز می‌کند و این ایران اسلامی است که تصمیم می‌گیرد کجا به منافع متقابل می‌تواند دست پیدا کند.
 
نهاوندیان این وضعیت را گواه آن دانست که ترسیم خطوط مناسبات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دیگر از سر ناگزیری و ناچاری نیست و خاطرنشان ساخت: این رخدادها نشان می‌دهد که گزینه‌های متعدد و متنوع در پیش روی اقتصاد ایران است تا آن را که بهتر است ، با هدف ما سازگارتر است و با توان و تولید ملی موافق‌تر است، انتخاب کنیم.
 
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: نکته مهم دیگر این بودکه بخش پررنگ مذاکرات که جنبه اقتصادی داشت در یک بستر عزت سیاسی انجام شد. این وضعیت شبیه آن دوره‌ای بود که سفرای برخی کشورهای اروپایی در مقطعی تهران را ترک کردند و بعد از مدتی ناچار تصمیم به بازگشت گرفتند.
 
روحانی ادامه داد:" امروز هم پایان تحریم‌ها رسیدن به نقطه‌ای است که ایران برنامه هسته‌ای و توان غنی‌سازی خود را حفظ کرده، آن حرفی که ایران از آغاز عنوان می‌کرد که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم به کرسی نشسته و به اذعان و تایید جهانی رسیده و همان‌هایی که ایران را تحریم کردند، آغوش گشوده و آماده همکاری با کشور آن هم در سطح همکاری تولیدی و سرمایه‌گذاری و نه صرفا فروش کالا به ایران هستند".
 
رییس دفتر رییس جمهوری با طرح این سوال که حالا باید در این بستر عزتمندانه دید که محتوای تفاهم‌ها و قراردادهای منعقد شده در سفر چیست؟ ، اظهار داشت: اولاً در هر دو کشور بزرگ اروپایی که دکتر روحانی سفر کردند، یکی از اسناد امضا شده، نقشه راه همکاری‌ها بود. یعنی این مناسبات دیگر قرار نیست لحظه‌پردازانه باشد و صرفا فروختن یک کالایی که بعد هم یکباره قطع بشود و روابط آسیب‌پذیر باشد، بلکه براساس یک نقشه راه بلند مدت است که طرف مقابل هم اراده و علاقه خود را برای عمل به این نقشه راه بلندمدت همکاریها اعلام کرده است.
 
نهاوندیان در پاسخ به این سوال که این نقشه راه و اسناد برای چند سال طراحی شده‌اند؟ ، تصریح کرد: در برخی از قراردادهایی که مبتنی بر این اسناد هستند، مدت زمان توافق شده برای همکاری در رابطه با صنعت هوانوردی ایران بالای 15 سال، در رابطه با حمل و نقل ریلی، بالای 20 سال و اساسا خود سند نقشه راه، تعبیر دراز مدت را بکار برده است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در توضیح معنای تعبیر درازمدت خاطرنشان ساخت: معنایش این است که همان پیام اصلی که اقتصاد مقاومتی دارد که اقتصاد ایران دیگر می‌باید از آسیب‌پذیری نسبت به تحریم خارج بشود، شراییط به گونه ای رقم بخورد که ایران دیگر تحریم‌پذیر نباشد، طرفهای مقابل در محاسباتشان باید به این نتیجه برسند که تحریم ایران به خودشان بیشتر ضرر می‌زند تا به ایران. این بنیان مستحکمی است که از سویی هم به تولید ملی ما کمک می‌کند و هم در آینده امکان قطع روابط اقتصادی را از آنها سلب می‌کند.
 
مجری پرسید «این موضوع وقتی امکان پذیر است که آنها بیایند خودشان را درگیر کنند و سرمایه‌گذاری کنند؟» و دکتر نهاوندیان پاسخ داد: نکته بسیار مهمی که در مجموعه این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها دنبال شده است، همچنان که در بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی آمده، این است که اولاً اینها می‌باید ملزومات برنامه توسعه ما را تأمین کند. یعنی ایران برای خودش برنامه بلندمدت دارد. سند چشم‌انداز و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را روشن کرده، برنامه پنج ساله مسیر را روشن کرده است. ما براساس تشخیص خودمان به این موضوع رسیده‌ایم که باید سهم خودمان را از ترانزیت هوایی جهان دوباره به دست آوریم. این لازمه‌اش این است که صنعت هوایی ما تقویت شود.
 
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: با اینکه در صنعت هوانوردی یک قرارداد بزرگی برای تأمین هواپیماهای آخرین مدل منعقد شده است، اما در همان قرارداد می‌بینید که آن شرکت موظف شده است که در ایران تأسیسات تعمیر و نگهداری هواپیما را هم راه‌اندازی کند. در مورد قطعه‌سازی مذاکره شده است. در رابطه با اینکه در تحقیق و توسعه از مهندسین و دانشمندان ایرانی استفاده بکنند صحبت شده است.
 
نهاوندیان اضافه کرد: این یعنی در مجموعه این قراردادها، تقویت توان ملی و استفاده از سرمایه‌انسانی ایرانی، جزء لاینفک همه این قراردادها است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه قابلیت اجرایی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقد شده به چه صورت است؟، اظهار داشت: مثلاَ در همکاری در زمینه مخابرات، بحث ماهواره مورد مذاکره قرار گرفته است تا تقویت شبکه‌های مخابراتی، اتصال‌های بین‌المللی و افزایش سرعت را به دنبال داشته باشد.
 
مجری پرسید، این قرارداد بوده یا تفاهم‌نامه ؟ و نهاوندیان پاسخ داد: آن دسته از اسناد که بین مقامات سیاسی امضاء می‌شود معمولاً تفاهم‌نامه همکاری است که در واقع‌ سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها را معین می‌کند. یکی از امتیازات این سفر این بود که شاید برای نخستین‌بار در کنار هیأت رسمی سیاسی که با رییس‌ جمهوری می‌رفتند یک هیأت بزرگ اقتصادی از بخش خصوصی و از فعالان اقتصادی نیز همزمان با یک هواپیمای چارتر جداگانه حضور داشتند.
 
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: این عده پیش از سفر هیأت سیاسی، هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودند که منتج به این شد که بین بخش خصوصی دو طرف قراردادهای متعدد امضاء شود. مثلا در رابطه با صنعت فولاد و صنعت آلومینیوم ما یک سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی – ایتالیایی جزو قراردادهایمان بود که 60 درصد سرمایه‌گذاری از طرف ایتالیایی است. همچنین قرارداد، تولید تجهیزات صنعتی فولاد منعقد شد.
 
نهاوندیان با تاکید بر اینکه این بدان معنا نیست که آنها فقط یک کارخانه اینجا نصب کنند، گفت: مثلاً در رابطه با صنعت خودرو ، قراردادی که امضاء شد، در واقع در حالی که آنها در دوره تحریم سهام‌شان را واگذار کرده بودند، متعهد شدند که برگردند، همان سهام را با قیمت بیشتری بخرند، سرمایه‌گذاری جدید کنند، تکنولوژی وارد کنند و این تکنولوژی را منتقل کنند. اینها همه جزو قرارداد است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که «با توجه به اهمیت موضوع تأمین مالی قراردادها، چه مقدار قرار است تامین مالی از سوی طرف‌های خارجی انجام گیرد؟ ، گفت: در قراردادی که با ایرباس امضاء‌ شد، شاید برخلاف سنت همیشه ایرباس که معمولاً فاینانس خرید و فروش‌ها را بانک‌ها و موسسات مالی پوشش می‌دهند، اینجا خود شرکت ایرباس عمده فاینانس این هواپیماها را به عهده گرفت و در قرارداد خرید و اجاره به شرط تملیک بعدی هواپیما که بین ایران ایر و ایرباس امضاء شد، حتی یک یورو از بودجه دولت صرف این نخواهد شد. در واقع پروژه‌ای است که با توجه به توجیه اقتصادی آن به طور کامل به شکل فاینانس انجام خواهد شد.
 
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: یعنی اول هواپیما را به شکل اجاره تحویل می‌دهند، اقساط اجاره به عنوان بخش‌هایی از تملیک نهایی می‌تواند بشود و همه‌اش هم فاینانس است و به شکل تأمین مالی از سوی خود ایرباس است. منابع پرداخت اجاره آن از درآمدی است که حاصل می‌شود . چرا به این محاسبه رسیدند؟ به دلیل اینکه همه می‌دانند که بازار صنعت هوایی ایران یکی از جذاب‌ترین بازارهاست.
 
نهاوندیان با طرح این سوال که همین الان مسافرت‌هایی که به ایران می‌شود، درآمد حاصله‌اش به جیب چه کسانی می‌رود؟ ، افزود: این پول الان در جیب بعضی از شرکت‌های هوایی که در کشورهای همسایه ما بزرگ شدند و رشد کردند، ریخته می‌شود.
 
رییس دفتر رییس جمهوری اظهارداشت: همیشه کارشناسان ترانزیت هوایی می‌گفتند ما آرزو داریم، مجدداً تهران با توجه به ویژگی جغرافیایی که دارد بتواند در مسیر ترانزیزت بین شرق و غرب قرار گیرد. بازار ترانزیت هوایی ما بزرگی‌اش به اندازه مبدا و مقصد خود ایران است.
 
نهاوندیان ادامه داد: به همین دلایل مسافر در این مسیر خیلی زیاد است. محاسباتشان نشان داد که سرمایه گذاری در این عرصه به سود آنان است.. نکته بسیار مهم دیگر این است که این فقط صنعت هوانوردی نیست؛ در تولید، قطعه‌سازی، تحقیق و توسعه همچنان که اشاره کردم در این قرارداد توجه خوبی شده است. تولید قطعات هواپیماهای ایرباس در ایران جزو مواردی است که درباره آن مذاکره شده و ایرباس نسبت به آن ابراز علاقه کرده است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: این مشابه کشورهای دیگر خارج از اروپا خواهد بود که این کار را انجام داده‌اند، مثل چین که الان هواپیماهایی که در چین ساخته می‌شود قسمتی از آن تولید داخل خود چین است. در بحث قطعات و مهم‌تر از آن در بحث تحقیق و توسعه اینها ابراز آمادگی و علاقه کردند که از ظرفیت ایران استفاده کنند.
 
نهاوندیان اضافه کرد: زمینه کاری ایرباس فقط در هواپیما نیست، در هلی‌کوپتر، مخابرات و ماهواره مذاکرات بسیار خوبی را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ما کرده است. لذا در هر 4 حوزه فعالیت ایرباس در واقع یک همکاری جدیدی با ایران آغاز خواهد شد.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا به طور کلی‌تر در تمام این قرارداد طرف مقابل فاینانس کرده است؟، گفت: این مورد ایرباس را به سبب اینکه خود عرضه‌کننده تأمین مالی کرده بود، اشاره کردم. اما در مورد صنایع کوچک و متوسط دیگر و یا حتی بزرگ معمولاً وقتی شما با یک کشور مذاکره می‌کنید آن جایی که باید به میدان بیاید، بیمه صادراتی آن کشور است؛ یعنی در ایتالیا ساچه و در فرانسه کوفاس. مذاکره با ساچه و کوفاس از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و بانک مرکزی ما در این رابطه بسیار فعال بود.
 
رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ساچه خط اعتبار صادراتی خود را برای همه شرکت‌های ایتالیایی که بتوانند با طرف ایرانی به توافق برسند اعمال می کند و نقطه حداقلی آن همان سقفی بوده که قبلا داشته اند و جالب این است که در فصل جدید سقفی هم معین نشده؛ یعنی به مقداری که امکان سنجی قراردادها مثبت باشد می‌تواند پوشش را گسترش دهد.
 
نهاوندیان زمان اجرا را بلافاصله پس از مذاکره و عقد قرارداد دانست و افزود: کوفاس در فرانسه مذاکرات بسیار خوبی را با بانک مرکزی داشته‌ است و این در حالی است که در مواجهه با آنان در رابطه با بدهی‌های گذشته، منطق ما این بود که عدم پرداخت بعضی از این بدهی ها به دلیل تحریمی است که خود شما گذاشته بودید؛ لذا در واقع اگر گلایه و ملامتی باشد هم بر شماست که در این رابطه هم با هر دو کشور تفاهم کامل انجام و پوشش بیمه صادراتی ساچه و کوفاس بلافاصله آغاز شده و به همین جهت هم هست که به عنوان مثال در قراردادی که در رابطه با فولاد و آلومینیوم صورت گرفت جزو اولین مشتری‌ها هستند.
 
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: لیست بلندی در رابطه با قراردادهایی که از این پوشش استفاده خواهند کرد وجود دارد که برای نمونه می توانیم به یک واحد 500 هزار تنی در واحدهای پتروشیمی، تولید آند آلومینیوم، سرمایه‌گذاری‌ها در معادن و زمین‌شناسی که سرمایه‌گذاری به دنبال آن هم بحث شده و در رابطه با برخی از لوازم و برخی قطعات برقی اشاره کنیم .
 
نهاوندیان در ادامه با اشاره به اینکه به حوزه کشاورزی کمتر توجه شده است، گفت: ما در کشاورزی به هر حال یک کشور خشک و نیمه خشک هستیم و مایل هستیم بر اساس سیاست‌های خوداتکایی در زمینه کالاهای اساسی، تا جایی که امکان دارد غذای خودمان را تولید کنیم؛ طی دو سال گذشته هم مشخص شد در مورد گندم می‌شود واردات را کم و تولید را افزایش داد؛ امروز تولید گندم به جایی رسیده که نان مصرفی مردم را پوشش می‌دهیم و برای مصارف غیرنان مقداری باید واردات داشته باشیم.
 
رییس دفتر رییس جمهوری لازمه تولید محصولات مورد نیاز کشاورزی را افزایش راندمان در این بخش دانست و خاطرنشان کرد: برای افزایش بهره‌وری در کشاورزی باید از تکنولوژی پیشرفته استفاده کنیم؛ با انجام تحقیقات پرهزینه و طولانی مدت بعضی شرکت‌ها به بذرها و تکنولوژی‌های پیشرفته رسیده‌اند و چه اشکالی دارد که بتوانیم از این تجربیات استفاده کنیم؟
 
مجری برنامه در ادامه این گفتگوی تلویزیونی از دکتر نهاوندیان سوال کرد که خلاصه بحث شما این بود که در بحث تأمین مالی قراردادها، به دلیل پوشش بیمه ای که در ایتالیا و فرانسه ایجاد شده است، بیشتر یا تمام آن به صورت فاینانس عملیاتی خواهد شد؛ یعنی از منابع ما چیزی به آن شکل درگیر نخواهد شد؟ که رییس دفتر رییس جمهوری پاسخ داد: آنچه در حال حاضر پیش رو داریم، همین است؛ اما یکی از اهدافی که درصندوق توسعه ملی دنبال کرده و می‌کنیم و در اساسنامه آن هم وجود دارد، این است که منابع این صندوق می‌باید ارزی بماند؛ یعنی این باید یک پشتوانه‌ای باشد برای کاهش اتکاء ما به درآمد نفتی. برای این که این صندوق ارزی بماند شما می‌باید این را در مبادلات ارزی هم بکار بگیرید و با یک دلارتان سه چهار دلار منابع مالی تأمین کنید؛ لذا مدیریت هوشمندانه منابع و ایجاد تنوع در منابع ارزی ما یک رابطه دو سویه‌ای را اقتضا می‌کند؛ شما گاهی در یک سرمایه‌گذاری مشترک شرکت می‌کنید که قسمتی در ایران و قسمتی در خارج از ایران است و به اتکا آن سرمایه‌گذاری سه چهار برابر منابع را از خارج جذب می‌کنید واین به معنای مدیریت منابع مالی در بازارهای جهانی است، از این جهت استفاده هوشمندانه از منابع خودمان هم اگر بتواند بیشتر برای ما سرمایه کسب کند هیچ مانع واشکالی نباید داشته باشد.
 
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: یکی از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی تولید برای صادرات است؛ در جریان قرارداد خودروسازی ،حداقل 30 درصد از آن قرار است صادر شود و این یک تضمینی برای کیفیت است ؛ حالا مصرف کننده نجیب و صبور ایرانی مخصوصاً در شرایطی که محدودیت‌هایی باشد هر کالایی به او بدهند ناچار به مصرف است اما اگر خود را به صادرات متعهد و ملتزم کنید، باید در بازار جهانی با کالای مشابه و کیفیت بالا رقابت کنید و این در واقع تضمین کننده کیفیت محصول برای بازار داخل هم هست و از طرفی درآمد ارزی را هم بالا می‌برد و اتکا به نفت را در تراز ارزی شما کم می‌کند. این به طور مشخص در این قراردادی که در رابطه با خودروسازی امضا شد دیده شده است .
 
نهاوندیان با بیان اینکه ما خودمان را محدود به یک طرف تجاری و سرمایه گذاری نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: یک استفاده‌ای که از این گشایش صورت گرفته، متنوع سازی بازارهای صادراتی و همچنین بازارهای تجاری جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ لذا در همین صنعت خودروسازی همزمان با مذاکراتی که با فرانسه شده مذاکراتی با ایتالیا و آلمان هم شده که ان شاءالله در هفته‌ها و ماه‌های آینده در سفرهایی که مقامات دیگر کشورها به ایران دارند و یا بالعکس از ایران به آنجا سفر می کنند خواهیم دید که این تنوع بخشی به طرف‌های تجاری دنبال شده است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این سوال مجری برنامه در رابطه با اینکه انتقاداتی مطرح است و انتظار این بوده در زمانی که شرکت پژو در دوران تحریم به تعهدات خود عمل نکرد حداقل با شرکت دیگری قرارداد می‌بستیم و جلو می‌رفتیم، اظهار داشت: مدیریت هوشمندانه این است که از فضای رقابتی استفاده بهینه به نفع کشور و منافع ملی بشود و اگر قراردادی که امروز امضا شده است را با قرارداد قبلی مقایسه کنید، تفاوت و این استفاده از شرایط رقابتی را مشاهده خواهید کرد؛ قبلاً اینها تعهدی به سرمایه‌گذاری و صادرات نداشتند و شرط می‌کردند که حتماً می‌باید این مقدار CKD و SKD‌ بخرید تا بعد به تولید کمک شود.
 
نهاوندیان در پاسخ به این گفته مجری برنامه که آنها الان هم شرطی گذاشته‌اند که تا زمانی که قرار است به تولید برسد در بازار داخلی یک میلیون و 600 دستگاه فروش برود؛ گفت: منبع‌ شما کجاست؟ آنچه در قراردادها وجود دارد این است که طرف فرانسوی تعهد به برگشت داده و سرمایه‌گذاری کند و علاوه بر سرمایه‌گذاری که خود سهم می‌آورد متعهد به صادرات حداقل 30 درصد از کالاها است و زنجیره بازاریابی جهانی آن شرکت در اختیار این کالای محصول ایران قرار خواهد گرفت. ارتقاء تکنولوژی و انتقال تکنولوژی جزو قرارداد هست و این طور نبوده که یک شبه حاصل شود.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در جواب به این سوال مجری برنامه که آیا در این رابطه شرط و شروطی بوده است یا خیر؟ ، گفت: موارد الزام آور از سوی طرف ایرانی بوده و عمدتاً هم جبران کاستی‌ها و کوتاهی‌های گذشته مورد هدف است که حاصل چند ماه مذاکره در سطح سیاستی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم در سطح شرکت ایران خودرو بوده و یکی از دلایلی که برای بعضی سؤال است که چرا خودروساز دیگر ما در این قراردادها نبود به سبب این است که در آن مورد طرف مقابل هنوز به این نتیجه نرسیده بود که همه آن تعهدات و التزاماتی را که طرف ایرانی می‌خواهد ، ارائه بدهد و لذا ما او را کنار گذاشتیم که در فرصتی دیگر به حد مطلوب توقع برسد.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خرید 200 هزار بشکه نفت از شرکت ملی نفت ایران توسط توتال یک قرارداد قطعی است، یا تفاهم نامه؟ گفت: البته این قسمتی از قرارداد بوده و قطعی شده است و از دو هفته دیگر توتال برداشت خواهد کرد اما قسمت‌های دیگری که با توتال صحبت شده بسیار مهم‌تر است.
 
نهاوندیان با اشاره به کارشکنی های آمریکا در یکی از قراردادهای نفتی اظهار داشت: در آن زمان توتال وارد عمل شد که مقادیر قابل توجهی هم در مطالعات اولیه هزینه کرد اما پس از بوجود آمدن مسایلی سیاسی ناچار به عقب نشینی شد اما توتال همیشه علاقمند به کار در زمینه های سرمایه‌گذاری‌های LNG ، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌ها و افزایش درجه استحصال میادین نفتی کشورمان بوده است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری درباره مذاکرات و قراردادهای منعقده با توتال برای توسعه میادین نفتی، ادامه داد: توتال باید مذاکراتی با وزارت نفت درباره سرمایه گذاری برای استخراج نفت داشته باشد و این جزئیاتی است که به صورت مناقصه، مناقصه محدود، ترک تشریفات با حفظ منافع ملی تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره « انی» گفت: طبعاً در همه حوزه‌ها بویژه در بحث استخراج از میادین گاز ابراز علاقه کرده‌اند. در مباحث صنعتی یعنی فرآورده‌ها و دیگر موارد نیز مذاکراتی داشته‌اند که آقای زنگنه در فرصت مناسب تفصیل مطلب را توضیح خواهند داد.
 
نهاوندیان درخصوص دستاوردهای اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک برای کشور در حوزه های هوایی و خودرو اظهار داشت: اقدامات مختلف زمان‌بندی‌های مختلف دارد. برخی از اقدامات سرمایه‌گذاران بلافاصله قابل رویت است برای مثال در مذاکراتی که با شرکت زیمنس شد، بلافاصله بعد مذاکرات با وجود این که هنوز در شرایط تحریم بودیم، این شرکت مطالعات را شروع کرد که همین امر هم ایجاد اشتغال‌ می‌کند چه برسد به این که دفتر تحقیق و توسعه نیز در داخل تاسیس شود. یا اگر ایرباس مرکز تعمیر و نگهداری در داخل کشور احداث کند، بلافاصله اشتغال زایی برای تعدادی از مهندسان و دانشمندان خواهد شد .
 
رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: همینطور اگر سرمایه‌گذاران خارجی که در پروژه ریلی چابهار – مشهد که برای سرمایه گذاری ابراز علاقه‌کرده‌اند، فرصت شغلی فراوان در بخش شرقی کشور بوجود خواهد آمد. عملیات اجرایی فاز یک توسط قرارگاه خاتم الانبیا شروع شده که البته به سرعت بیشتری نیاز داریم و با افزایش سرمایه‌گذاری ها ، فرصت شغلی بیشتر و بیکاری کاهش فوری تر خواهد داشت.
 
نهاوندیان افزود: البته برخی اقدامات نیز آثار میان مدت دارد یعنی برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها تا مرحله درآمد زایی مدت زمانی می برد. برای مثال الان در یک میدان نفتی یا یک میدان گازی سرمایه‌گذاری انجام می‌ شود و درآمدی کسب نمی‌شود اما بعد از دو سال مثل میادین پارس جنوبی که به تولید گاز کمک کردند و خوشبختانه در زمستان سال گذشته و جاری مشکلاتی که معمولاً در دوره پیک سرمای سال داشتیم، بوجود نیامد.
 
مجری پرسید: آیا قراردادهای منعقد شده در رم و پاریس معطوف به تنگناهای اقتصاد کشور یعنی بحث اشتغال بوده است؟
 
نهاوندیان تاکید کرد: پاسخ این سوال بدیهی است. ایران به لطف الهی و مقاومت مردم برای خود تصمیم می‌گیرد، بر اساس اولویت‌های توسعه خود اولویت‌گذاری می‌کند و طرف تجاری‌اش را خودش تعیین می‌کند.
 
رییس دفتر رییس جمهوری با طرح این سوال که « اصلا فایده رفع تحریم‌ها چیست؟» اظهار داشت: دیگر مجبور نیستیم و گزینه‌های محدود نداریم. برای سرمایه‌گذاری در کشور، این ما هستیم که طرف‌های خارجی را انتخاب می‌کنیم که کدامیک با قیمت کمتر، کیفیت بالاتر و زمان کوتاهتر عرضه می‌کنند. لذا جای شک و تردید نیست که مواردی مورد مذاکره قرار می‌گیرد که با اولویت‌های و برنامه توسعه کشور همخوانی داشته باشد.
 
نهاوندیان با تاکید براینکه چراغ و نقشه راه ، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز برنامه ششم است، تصریح کرد: این طرف‌های خارجی هستند که باید خودشان را با اقتضائات توسعه کشور انطباق دهند. این تعبیر مکرراً در مذاکرات توسط خارجی‌ها گفته می شد که می‌خواهیم شریک توسعه ایران باشیم و دیگر به ایران به چشم یک بازار واردات صرف نگاه نمی کنند .
 
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی شرکت های داخلی در زمان تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران با زحمت با برخی شرکت های خارجی مذاکراتی داشته اند اما در سفر رییس جمهوری به فرانسه قراردادهایی با این شرکت های خارجی بسته شده که باعث مشکلاتی خواهد شد، اظهار داشت:
 
اینها بخش سیاستی موضوع است. وظیفه و هدف وزارتخانه‌ها دقیقا همین است که مجموعه بازار کشور و منطقه را در نظر بگیرند. البته جهت‌گیری اقتصاد ایران رقابتی شدن است که در داخل هم با رقابتی شدن، حقوق مصرف کننده لطمه نبیند.
 
نهاوندیان افزود: البته قراردادهایی که قبلاً بسته شده باید محترم شمرده شود اما این که خودمان را محدود و منحصر به آنچه در گذشته انجام شده بدانیم، ادامه خود تحریمی است. ما باید از فرصت گشایش و تنوع بازار برای بالا بردن کیفیت و رقابت استفاده کنیم.
 
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: هدف تقویت صنایع داخلی است ولی مدیران ایرانی در بنگاه‌ها هم باید برای فصل جدیدی از رقابت آماده شوند و اینگونه تصور نکنند که در یک حصار امن تعرفه‌ای بدون این که دغدغه بهبود کیفیت یا کاهش قیمت داشته باشیم، هستیم.
 
نهاوندیان همچنین به سفر رییس جمهوری سوییس با یک هیأت بزرگ اقتصادی در هفته‌های آینده به ایران اشاره کرد و گفت: اتریش و بلژیک از دکتر روحانی برای سفر به این کشورها دعوت کرده اند. همچنین برنامه سفر نخست وزیر ژاپن تنظیم خواهد شد.
 
رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به ابراز علاقمندی کشورهای اروپایی برای سفر به کشورمان درصدر هیات های سیاسی و اقتصادی در دوران پسا برجام ادامه داد: بنای ایران اسلامی در فصل جدید عزتمندی این است که با همه نقاط دنیا و همه کسانی که با ایران با زبان تکریم و منافع متقابل سخن بگویند، روابط و مراودات گسترده داشته باشد و طبعاً در این مناسبات اقتصادی علاوه بر اهداف اقتصادی، اهداف فرهنگی نیز تأمین می شود تا در گسترش مناسبات اقتصادی، پیام فرهنگ ایران و انقلاب اسلامی به دنیا رسانده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار