اجرای برجام فصل جدید اقتصادی را برای توسعه هموار کرد

عضو هیئت مدیر موسسه مطالعات و پژوهش اقتصاد ایرانیان گفت: با اجرایی شدن برجام وارد عرصه تکنولوژی و صنایع های‌تک خواهیم شد و باید نگرش مدیریتی در اقتصاد تغییر پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیررضا حسنی مدیر و عضو هیئت مدیر موسسه مطالعات و پژوهش اقتصاد ایرانیان در نشست خبری همایش دورنمای اقتصاد ایران اظهار داشت: شرایط اقتصاد یک کشور برآیند وزنی تعاملات بازیگران وکنش‌گران خرد و کلان آن کشور است؛ سیستمی پیچیده متشکل از افراد و بنگاهها و دیگر عوامل گوناگون که تحلیل اکنون و آینده آن جز با ژرف‌نگری و تجربه‌اندوزی میسر نیست.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر پیش‌نیاز بنگاهها برای اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک و لازمه افراد برای موفقیت در حوزه مالی است.

حسنی ادامه داد: امروز اقتصاد ایران، تهدید بیرونی را به طور موثر پشت سرگذاشته بنابراین برای شکوفا کردن ظرفیتهای خفته در اقتصاد ایران، ابتدا با بیماریهای مزمن این پیکره را درمان کرد.

دبیر اجرایی همایش افزود: اگرچه بازشدن درهای اقتصاد به سوی جهان، عامل خارجی تحریم ظالمانه را رفع کرده است، اما اقتصاد ما در دل خود دغدغه‌ها و چالش‌های دیرپا دارد که در طول سالیان نه تنها مرتفع نشده، بلکه بروخامت آن افزوده شده است.

عضو هیئت مدیر موسسه مطالعات و پژوهش اقتصاد ایرانیان تاکید کرد: به طور مشخص در سال آتی اقتصاد ایران به همآوردی چالش‌هایی چون تامین مالی بنگاهها، بودجه دولت، رکود تولید و سکون بازارها، انباشت بدهی دولت به صندوقها و پیمانکاران، تامین انرژی مورد نیاز برای توسعه و رشد پیش‌بینی شده، مهیا کردن زیرساختها، بیکاری اقتصاد متکی به نفت و چالش قیمت نفت و چند نرخی بودن ارز و خواهد رفت.

حسنی افزود: مهم‌ترین بحث نگرش مدیریتی در اقتصاد باید تغییر پیدا کند بنابراین اتفاقات خوبی در عرصه اقتصاد کشور در سال 2016 رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: رشد اقتصاد نشان دهنده افزایش قدرت خرید نیست چون در این چند سال اخیر با وجود اینکه اقتصاد آمریکا رشد داشته اما قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

عضو هیئت مدیر موسسه مطالعات و پژوهش اقتصاد ایرانیان تصریح کرد: فصل جدیدی برای اقتصاد ایران گشوده خواهد شد باید بیشتر به دنبال پاسخ سوالات اقتصاد باشیم هم اکنون با شروع برجام ابزارهای اقتصاد تغییر پیدا می‌کند بایستی زیرساختها و بحث انرژی در کشور متحول شود اگر با تصمیم‌های گذشته و با این ابزارهای جدید حرکت کنیم اقتصاد کشور آسیب خواهد دید.

وی تاکید کرد: متخصصان کشور از نظر تکنولوژی و صنایع های‌تک عقب افتاده‌اند باید به این امر مهم توجه شود.

حسنی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بازار ایده‌آل در بخش سرمایه‌گذاری است گفت:  با توجه به تجربیات گذشته رفتار نوسانات قیمتی در بازار بورس عوض شده است و این موضوع برای روند رشد و کاهش بازار قابل پیش‌بینی است بنابراین چشم‌انداز مناسبی در انتظار اقتصاد کشور نیست.

دبیر اجرایی همایش افزود: وابستگی بودجه کشور به نفت در سال 95 افزایش پیدا خواهد کرد چرا که در گذشته یک‌میلیون و 500 هزار بشکه صادرات داشتیم اما با اجرایی شدن برجام حجم صادرات به 2 میلیون و 400 هزار بشکه خواهد رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همایش دورنمای اقتصاد ایران با محوریت تصویرسازی اقتصاد ایران وجهان، تاثیرات برجام و لغو تحریم‌ها، چشم‌انداز بازار پول و سرمایه و رکود یا رونق بازار مسکن در 12 اسفند 94 برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، برجام ، نفت ، همایش ، ایران ، چالش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار