دود گودبرداری‌های غیر اصولی در چشم همسایه‌ها/خطر 1570 گود رها شده در تهران

هر از چند گاهی شاهد گود برداری های غیر اصولی در اقصی نقاط کشور هستیم،اقدامی که گاهی با تلفات و مرگ های دردآوری همراه می شود،موضوعی که ضرورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه،برای پیشگیری از آن اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

دود گودبرداری‌های غیر اصولی در چشم همسایه‌ها/خطر 1570 گود رها شده در تهران
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،انتشار اخبار فرو ریختن ساختمانی بر اثر گود برداری غیر اصولی از نمونه مواردی است که گاها بخشی از صفحه حوادث اخبار جراید و نشریات را به خود اختصاص می دهد.

آنچه که در این گزارش مورد بررسی و واکاوی قرار می گیرد به چرایی علت سقوط و از هم گسیختگی ساختمان ها و نقش دستگاه های مسئول و متولی در جلوگیری و پیشگیری از چنین حوادثی معطوف می شود.

** 1570 گود رها شده در تهران

چندی پیش اقبال شاکری،عضو شورای اسلامی شهر تهران از انجام 4 هزار گود برداری در سطح شهر تهران و رها شدن 1 هزار و 570 گود رها شده در این حوزه خبر داد.

طبق اظهارات وی از میان بیش از 1 هزارو 500 گود رها شده،150 گود در مرحله پرخطر و بحرانی قرار دارند که لزوم ایمن سازی آن احساس می شود.

طبق ماده 55 بند 14 قانون شهرداری ها،در صورت به خطر افتادن شهر بر اثر سازه یا بنای غیر ایمن،شهرداری قادر خواهد بود وارد گود شده و آن را ایمن سازی کند و سپس هزینه را از مالک ساختمان یا زمین دریافت نماید.

** وقتی رکود بازار مسکن حادثه ساز می شود


کامران بیات ماکو،عضو پیشین سه دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران،رکود بازار مسکن را یکی از عوامل اصلی رهاسازی گودها قلمداد می کند و معتقد است تمامی فعالان ساخت و ساز حوزه ساختمانی به خوبی به مخاطرات گودها آگاه هستند و از سوی دیگر گودبرداری ها نیز با هزینه های بسیاری عملیاتی می شود و به واقع می توان گفت رها سازی گودها به هیچ وجه به دلیل کم اطلاعی سازندگان نیست و این امر ناشی از حبس سرمایه های آنها در بازه زمانی رکود بازار مسکن است که توان ادامه اجرا را از فعالان حوزه ساخت و ساز می گیرد.

ماکو با بیان اینکه نقدینگی ذخیره شده برای خرید زمین در صورت آزاد شدن و قرار گرفتن در گردش مالی جامعه، قادر است اقتصاد و مسکن را از رکود خارج سازد اما با توجه به عدم تقاضا برای خرید زمین،رکود مسکن همچنان استمرار یافته است.

به عبارتی می توان گفت نقدینگی بازار مسکن آنقدر اندک و محدود است که فعالان حوزه ساخت و ساز ریسک مخاطرات متعددی را که در کمین آنها است را می پذیرند،زیرا توان تغییر و تحول در این عرصه و اتمام عملیات ساخت پروژه مورد نظر خویش را ندارند.

**لزوم تخصص گرایی دردستگاه نظارت

محمود قضاوی،عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر تهران،چندی پیش در گفتگویی با رسانه ها فقدان وجدان عمومی و ذیصلاح نبودن افراد درگیر در گودبرداری ها را دو عامل اصلی در عدم رعایت قوانین مرتبط با چنین امری عنوان کرد.

وی معتقد است تعجیل فعالان عرصه ساخت و ساز در احداث بنا و همچنین عدم علاقه کارفرمایان به سرمایه گذاری کافی در گودبرداری ها از دیگر نارسایی های موجود است و با این تقویت و در اولویت قرار گرفتن حقوق شهروندی است که می تواند مسبب حصول توفیقات هر چه بیشتری در این عرصه شود زیرا اغلب درگیری های موجود در این حوزه به دفاع شهروندان از حقوق خویش باز می گردد.

قضاوتی با اشاره به لزوم تسریع در رسیدگی پرونده املاک آسیب دیده از گوبرداری ها و ضرورت متوقف کردن فعالیت ساخت و ساز مالک تا مشخص شدن تکلیف و وضعیت ملک آسیب دیده، بر رسیدگی ویژه محاکم حقوقی برای پیشگیری از ایجاد بحران اجتماعی(در این عرصه) تاکید می کند.

وی لزوم به کارگیری افراد متخصص و کارآمد در حوزه گود برداری در حوزه نظارتی را یکی دیگر از عوامل موثر در پیشگیری از بحران های ناشی از گود برداری عنوان می کند که البته لازمه این تخصص گرایی پرداخت دستمزد کافی به ناظران متخصص است زیرا در شرایطی که ناظر در طول روز ساعت ها با حضور فیزیکی و میدانی خود نحوه گود برداری را رصد می کند به تبع کارمزد این نظارت نیز باید به میزان کافی پرداخت شود.

و البته فارغ از مباحث فنی،مهندسی و تخصصی،می طلبد ساز و کاری تعریف شود تا بر مبنای آن مخاطرات ناشی از گود برداری ها به حداقل ممکن کاهش یابد و یکبار برای همیشه با اتکا به نظم و نظام دقیق مدون و اصولی در حوزه ساخت و ساز و گود برداری ها،از وقوع هر از چند گاه چنین وقایعی پیشگیری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار