باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

سفرنامه روحانی به پاریس+ تصاویر

دکتر روحانی در دومین مرحله از سفر اروپایی خود به پاریس رفت که بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر روحانی چهارشنبه گذشته در ادامه تور اروپایی، پسابرجامی خود و پس از بازدید از ایتالیا و واتیکان وارد پایتخت فرانسه شد. 

روحانی که این سفر را به دعوت رسمی فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه انجام داد، به هنگام ورود به فرودگاه بورژه پاریس و در جمع خبرنگاران بر آغاز فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا از جمله فرانسه تاکید کرد. وی سپس به دیدار رؤسای شرکت‌های مهم و فعالان اقتصادی فرانسه رفت و در این نشست اظهار داشت: همکاری تهران و پاریس به نفع منطقه خاورمیانه و صلح و ثبات است.

وی افزود: با قاطعیت اعلام می‌کنیم که سرمایه‌گذاری در ایران هم از تضمین کافی برخوردار است و سود عادلانه خواهد داشت و هم شرایط امروز ایران برای همکاری در همه زمینه‌ها مهیاتر  است.

در این دیدار که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز حضور داشت ضمن ابراز خرسندی از سفر دکتر روحانی به پاریس، یادآور شد: دو کشور ایران و فرانسه همکاری‌های تاریخی با یکدیگر داشتند و امروز باید مجدداً فصل جدیدی را در همکاری‌های خود آغاز کنیم و در تمامی سطوح روابط خود را گسترش دهیم.

در ادامه این مراسم امانوئل ماکرون وزیر امور اقتصادی فرانسه نیز تصریح کرد: فرانسه با برخورداری از استقلال سیاسی یک بسیج عمومی در بین شرکت‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی برای همکاری با ایران تشکیل داده تا روابط اقتصادی دو کشور حیات و پویایی گذشته خود را به دست بیاورد.

وی با تأکید بر لزوم تأمین امنیت سرمایه‌گذاری گفت: همکاری با ایران ده سال پیش جزء ده اولویت پوشش بیمه‌ای دولت فرانسه قرار داشت و امروز مصمم هستیم، همکاری خود را در این زمینه توسعه دهیم و علاقمندیم از تمامی کانال‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه روابط دو کشور استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با ژرار لارشه رییس مجلس سنای این کشور دیدار داشت و در این ملاقات با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت پس از برجام، خاطرنشان کرد: در سالهای تحریم ظالمانه و نادرست، دو ملت ایران و فرانسه متضرر شدند و امروز باید تلاش کنیم با برقراری روابط گسترده و نزدیک، عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

رییس مجلس سنای فرانسه نیز ضمن تجلیل از نقش موثر دکتر روحانی در دستیابی به توافق هسته‌ای تصریح کرد: با برداشته شدن تحریمها، فضای بسیار مناسبی برای توسعه روابط تهران - پاریس در بخشهای گوناگون ایجاد شده و فرانسه مصمم است از شرایط کنونی به نحو شایسته ای در راستای منافع دو ملت استفاده کند.

روحانی در ادامه برنامه های سفر به فرانسه در جمع تعداد زیادی از ایرانیان مقیم این کشور حاضر شد و با بیان اینکه سفر به فرانسه یاد روزهای انقلاب را زنده می کند، گفت: ایرانیان خارج از کشور و به ویژه فرانسه نیز همراه با نهضت‌های بزرگ سده اخیر، در قرار دادن سرزمین ایران در چارچوب مردمسالاری دینی نقش موثر ایفا کرده‌اند.

سفرنامه روحانی به پاریس+ تصاویر

 در ادامه این سفر، مراسم استقبال رسمی از رییس‌ جمهور کشورمان  نیز در مجموعه تاریخی اینولید پاریس با حضور گارد احترام و رژه یگان نمونه صورت گرفت. این مراسم با اسکورت سوارکارهای مخصوص گارد ریاست جمهور فرانسه تا میدان کنکورد پاریس ادامه یافت و سپس فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در کاخ الیزه به استقبال روحانی رفت.


رئیس‌جمهور در سفر به پاریس با ایرینا جئورجیوا بوکووا مدیر کل سازمان‌ تربيتی، علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد (یونسکو) نیز ملاقات کرد. وی در این دیدار نقش و مسوولیت این سازمان در قبال حفظ آثار فرهنگی منطقه را که اکنون جولانگاه تروریست‌ها شده، بسیار سنگین برشمرد و تاکید کرد: همه نهادهای بین المللی بویژه یونسکو باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از این آثار ارزشمند فرهنگی و بشری در کشورهایی همانند سوریه و عراق بکار گیرند.

 مدیر کل یونسکو نیز در این دیدار، تخریب میراث فرهنگی در برخی از کشورهای منطقه توسط تروریست‌ها را حرکتی سازماندهی شده و یک  تراژدی بشری نامید و گفت: ما در یونسکو به مسئولیت بزرگی که در قبال این جنایات داریم، واقف هستیم و می‌دانیم که یکی از اهداف تروریست‌ها، قطع ارتباط فرهنگی جوامع با یکدیگر و گذشته‌شان است.


سفرنامه روحانی به پاریس+ تصاویر

روحانی همچنین در نشست فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران و فرانسه که در محل انجمن کارآفرینان فرانسه (مدف) و با حضورنخست وزیر فرانسه و رئیس مدف برگزار شد، نیز اظهار داشت: پیام این گردهمایی،اعلام اراده جدی دو طرف، چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی، برای گسترش همکاری های اقتصادی است.

رئیس جمهوری در این نشست اراده سیاسی، شرایط اقتصادی آماده، سابقه همکاری های مثبت، جایگاه با ثبات ایران در منطقه، فراوانی انرژی و نیروی کارتحصیلکرده، اتصال ایران به کشورهای منطقه، نیاز ایران به سرمایه گذاری در بخش های انرژی، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل، تحول در صنعت گردشگری، توسعه صنایع کوچک و متوسط برای اشتغال آفرینی، مقررات روشن و ثابت برای جذب سرمایه خارجی و نظرات شفاف دولت را زمینه هایی مهم برای تسهیل گسترش روابط دو دولت و بخش های خصوصی دو کشور دانست.

 مانوئل کارلوس ولس نخست وزیر فرانسه نیز در این نشست با اشاره به سوابق همکاری مثبت و تاریخی دو کشور، گفت: بیشترین ضرر را ازتحریم ایران متحمل شدیم. و توافق هسته‌ای باب جدیدی را در روابط دو کشور می‌گشاید و فرانسه خواهان همکاری‌های همه جانبه با ایران است.


سفرنامه روحانی به پاریس+ تصاویر

دکتر روحانی و فرانسوا اولاند در مراسمی که در الیزه برگزار شد، 20 سند همکاری بین دو کشور را هم امضا کردند. سند نقشه راه تقویت روابط دوجانبه ایران و فرانسه به عنوان نخستین سند به امضای وزیران خارجه ایران و فرانسه رسید، یادداشت تفاهم همکاری‌های مالی میان دو کشور را هم وزیران اقتصاد دو کشور امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات را وزیران ارتباطات دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه محیط زیست و آب و هوا نیز توسط رییس سازمان محیط زیست ایران و وزیر خارجه فرانسه امضا شد. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گردشگری به امضای وزیر خارجه فرانسه و رییس سازمان گردشگری رسید و سند همکاری در زمینه بهداشت و دارو را نیز وزیران بهداشت دو کشور امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تحقیقات کشاورزی را وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگلداری فرانسه امضا کردند. سند همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات نیز به امضای وزارتخانه های علوم و تحقیقات دو کشور رسید.

یادداشت تفاهم همکاری‌ در بخش حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار فرانسه امضا شد. یادداشت تفاهم همکاری و پژوهش بین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران و موزه لوور امضا شد. توافق در زمینه حمل و نقل هوایی به امضای رییس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل ایرباس رسید.

توافق برای خرید 118 هواپیمای مسافربری تجاری را رییس هیات مدیره و مدیرعامل ایران ایر و مدیرعامل ایرباس امضا کردند. توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP بین رییس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) با رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ADP  امضا شد.

توافق بین شرکت ونسی و وزارت راه و شهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به امضای مدیرعامل شرکت ونسی و رییس فرودگاه های ایران و رییس سازمان هواپیمایی کشور رسید.

توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی را مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رییس CMA و CGM امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت سانوفی به امضای معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیر عامل شرکت سانوفی رسید.

توافق بین کمپانی ملی نفت ایران و کمپانی توتال توسط مدیرکل شرکت ملی نفت ایران و رییس استحصال توتال امضا شد. یادداشت تفاهم در زمینه آب تهران توسط معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و مدیر کل سوئز امضا شد.

توافق کشاورزی بین کایکو  و گلدن گروپ در زمینه پروژه گلخانه‌ای برای تولید 9 هزار تن گوجه‌ فرنگی در سال با استفاده از فناوری بالا و صرفه‌جویی در آب و انرژی به امضای مدیر تولید گروه کایکو و مدیر گلدون گروپ رسید.

پس از امضای قراردها که ارزش آن‌ها حدود 33 میلیارد اعلام شده، هر دو رئیس‌جمهور در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کردند. روحانی در این نشست با بیان اینکه همکاری‌های ایران و فرانسه صرفاً اقتصادی نبوده و دو کشور روابط علمی و فرهنگی خود را نیز که بیش از یکصد سال قدمت دارد، تعمیق خواهند بخشید، بیان داشت که ایران تا زمانی که طرف‌های توافق هسته‌ای هم به تعهداتشان متعهد بمانند، به تمام تعهدات خود بر مبنای برجام و ضمائم آن، پایبند خواهد بود.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این شست خبری با اظهار خوشحالی از سفر روحانی به فرانسه ،مذاکرات و توافق به دست آمده را بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: تحکیم روابط تهران و پاریس به نفع دو ملت، منطقه و جهان باشد. وی همچنین با تأکید بر اینکه پاریس مصمم است مناسبات و همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران احیاء کرده و هر چه بیشتر توسعه دهد، تاکید کرد: در جریان سفر روحانی توافقات خوبی بین دو دولت و شرکت‌های خصوصی دو کشور حاصل شد که فرانسه برای عملیاتی کردن همه آنها اهتمام ویژه دارد.

روحانی همچنین روسای شرکت نفتی توتال فرانسه و شرکت هواپیمایی ایرباس را به طور جداگانه در محل اقامت خود در پاریس به حضور پذیرفت.

پاتریک پویان مدیر عامل شرکت نفتی توتال در این دیدار به سوابق حضور  شرکت فوق در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که توتال، آماده بازگشت به همکاریها و مشارکت سریع در توسعه میادین انرژی ایران است.

مدیرعامل ایرباس نیز در این دیدار از گشایش دفتر ایرباس در تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ۱۷ فروند از هواپیماهای مسافربری تولید این شرکت در سال ۲۰۱۶ تحویل ایران می‌شود که زمان تحویل نخستین فروند از این هواپیماها نیز در ماه فوریه (۱۲ بهمن تا ۱۰ اسفند) است.

رئیس‌جمهور در سفر به پاریس از ضیافت ناهار با همتای فرانسوی‌اش به دلیل سرو مشروب چشم‌پوشی کرد.

وی همچنین قبل از عزیمت به تهران مصاحبه اختصاصی نیز با رسانه‌های فرانسوی داشت و به سوالات آن‌ها در زمینه‌های مختلف منطقه و بین‌المللی پاسخ داد.

به هرحال امید است که با توجه به قراردادهای صورت گرفته در این سفر شاهد گام‌های مثبتی در توسعه کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار