هانس بلیکس: توافق هسته‌ای، یک پیشرفت بسیار بزرگ است

مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با استقبال از برجام، اذعان کرد این سازمان برای مقابله با برنامه هسته‌ای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی هیچ اقدامی نکرده است.

هانس بلیکس: توافق هسته ای، یک پیشرفت بسیار بزرگ استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هانس بلیکس، مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی هسته ای، با استقبال از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 مدعی شد این توافق برنامه هسته ای ایران به شکل چشمگیری محدود کرد.

وی در گفتگو با شبکه الجزیره انگلیسی همچنین مدعی شد ایران برای حصول این توافق امتیازات زیادی داد.

مجری شبکه الجزیره انگلیسی گفت ایران سال گذشته (میلادی) یک توافق هسته ای تاریخی امضا کرد که شامل بازرسی هایی می شود که سختگیرانه ترین رژیم بازرسی هایی توصیف می شود که تاکنون درباره آن مذاکره شده است. آیا شما از این توافق حمایت می کنید یا معتقدید این توافق بیش از حد در برابر ایران نرمش نشان داده است؟

هانس بلیکس در پاسخ گفت :«من فکر می کنم این توافق بسیار خوبی است. من به جان کری و سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف بابت صبر و شکیبایی برای دستیابی به این توافق ادای احترام می کنم. من برای کاترین اشتون نیز ادای احترام می کنم. آنها نشان دادند که دیپلماسی کارساز است.»

وی در ادامه مدعی شد: چیزی که اکنون از طریق این توافق اتفاق افتاده این است که ایران متعهد شده است برنامه هسته ای خود را به شکل چشمگیری محدود کند. آنها حالا فقط تعدادی سانتریفوژ و غیره خواهند داشت. این برنامه بسیار محدود شده است. وسعت این برنامه اکنون به سطحی محدود شده است که به صورت قابل درکی برای یک برنامه هسته ای صلح آمیز تولید انرژی انتظارش می رود . ایرانی ها امتیازات بزرگی داده اند. آمریکا نیز متعهد شده است که دست از مجازات کردن ایران بردارد. این از دید من امتیاز بزرگی محسوب نمی شود. من فکر می کنم این توافق یک پیشرفت بسیار بزرگ است. 

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای  در ادامه اعلام کرد: ما همچنین باید این را به یاد داشته باشیم که روسیه نقش مهمی در حصول این توافق ایفا کرد. ما شاهد نقش روسیه در ماجرای سلاح های شیمیایی سوریه نیز هستیم. روسیه در این ماجرا به آمریکا برای حل مسئله کمک کرد. در خصوص مسئله ایران نیز روسیه نقش مفیدی ایفا کرد. ما امیدواریم در خصوص بحران سوریه نیز شاهد شروع روندی برای حل بحران جنگ داخلی این کشور با کمک روسیه باشیم. »

مجری الجزیره انگلیسی از بلیکس درباره منتقدان توافق هسته ای پرسید و گفت برخی مانند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همه نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گویند این توافقی بد و ضعیف است که همه چیز را فقط برای ده سال به تاخیر می اندازد و بعد از این مدت ایران آزاد است مثل گذشته هر کاری که می خواهد با برنامه غنی سازی اورانیوم خود بکند.

بلیکس در پاسخ گفت:« آمریکا معتقد است هر لحظه که بخواهد می تواند تحریم ها را از سر بگیرد. اما آنها حتما این را نیز می دانند که در این بازی تنها نیستند. بقیه جهان نیز در این بازی حضور دارد. مسئله تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز در میان بوده است. در اروپا انتقادها از توافق هسته ای بسیار کمتر از شور و هیجانی است که با این توافق ایجاد شده است.»

مجری الجزیره انگلیسی: وقتی شما مدیریت آژانس بین المللی انرژی هسته ای را بر عهده داشتید این نهاد گام های زیادی برای تحقیق و به چالش کشیدن و پرداختن به برنامه هسته ای تسلیحاتی ادعا شده ایران برداشت. اما آژانس درباره برنامه هسته ای تسلیحاتی واقعی اسرائیل چه کاری کرد؟

هانس بلیکس در پاسخ مدعی شد:«واقعا هیچی. زیرا اولا اسرائیل عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) نیست. اسرائیل بر اساس هیچ پیمان بین المللی ملزم نیست از سلاح های هسته ای دوری کند. اسرائیل قطعا ریچارد نیکسون (رئیس جمهور اسبق آمریکا) و آمریکا و جهان را با تولید سلاح هسته ای نومید کرد؛ اما اسرائیل هیچ قانونی را نقض نکرده است. ایران نیز از لحاظ نظری می توانست همین کار را بکند. ایران می توانست از ان پی تی خارج شود و بعدش هر کاری که انجام می داد قانونی بود. من فکر می کنم این همچنان یک مشکل بزرگ است که اسرائیل سلاح های هسته ای دارد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار