سرانجامِ بحران آوارگان در اروپا به کجا می‌رسد؟

روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: احتمالاً طرح هشت ماهه کنترل مرزهای برخی کشورهای عضو شینگن، تا دو سال تمدید شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه فرانسوی لوموند در شماره امروز خود این پرسش را مطرح کرده است که آیا فضای شینگن، که امکان جابجایی افراد در 26 کشور اروپایی، از جمله 22 کشور اتحادیه اروپا را فراهم کرده است، به حیات خود ادامه خواهد داد؟

در حال حاضر این کنترل‌ها بصورت موقت و برای 8 ماه (تا ماه مه) در 6 کشور عضو شینگن صورت می‌گیرد. این کشورها عبارتند از آلمان، اتریش، فرانسه، دانمارک، سوئد و نروژ. 

براساس این گزارش، در مورد یونان هم باید گفت: با توجه به این که مرز مشترکی با کشورهای دیگر عضو شینگن ندارد، این کنترل‌ها شامل کسانی خواهد شد که از یونان وارد بنادر و فرودگاههای اروپایی می‌شوند.

به هر حال تصمیم تمدید تشدید کنترل‌های مرزی داخل شینگن، باید به تایید اکثریت شورای اروپا برسد که اعضای آن را سران کشورها و دولت‌های 28 عضو اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهند. اما به اعتقاد "زیگمار گابریل،" وزیر اقتصاد آلمان چنین تصمیمی مشکلات اقتصادی بزرگی برای این کشور به وجود می‌آورد.

‌در تحولی دیگر نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد آلمان و فرانسه بدون همراهی ایتالیا نمی توانند بحران آوارگان را حل و فصل کنند. 

"متئو رنتسی" نیز افزود، اینکه صدراعظم آلمان بخواهد با رئیس جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اروپا برای حل بحران آوارگان بدون مشارکت دادن ایتالیا وارد همکاری شود غیرقابل قبول است. 

منابع سازمان ملل چه می گویند ؟
به گفته کمیسیون عالی آوارگان سازمان ملل، از اول ژانویه سال جاری 54هزار و 518 آواره وارد اروپا شده‌اند که 84 درصد آنها از اتباع کشورهای واقع شده در مناطق درگیر مناقشه هستند. 

این منبع افزود، در همین مدت 200 آواره هم کشته یا ناپدید شده اند.

به گزارش منابع سازمان ملل، در یک سال گذشته بیش از یک میلیون آواره وارد اروپا شده اند و اکثر آنها ساکنان کشورهای سوریه، عراق ، آفریقا هستند که به دلیل خشونت ها به آنسوی مرزها رفته اند.

دیدگاه کمیسرعالی آوارگان 
 به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپو گراندی کمیسر عالی جدید آوارگان سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری در مقر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پاریس گفت: کشورهای صنعتی ظرفیت جذب آوارگان جدید را دارند هرچند شرایط سیاسی در اروپا بسیار پیچیده است. 

وی تاکید کرد: اروپا  که جمعیت آن رو به سالمندی است  به ادغام مهاجران نیاز فزاینده‌ای دارد.

 کمیسر عالی آوارگان ملل متحد افزود: آوارگان مشارکت کنندگان فعال در جامعه هستند.
وی بر «توان بالقوه »  این آوارگان جدید تاکید کرد.

کمیسر عالی آوارگان ملل متحد گفت خطرناک است که اروپا با بازگشت به کنترل مرزهای داخلی  به روند همگرایی خود پشت کند.

وی خواستار اجرای سیاست های ادغام به نفع آوارگان شدند.

وی افزود: آوارگان باری برای بودجه عمومی نیستند و آنها کمتر از حدی که مشارکت می کنند دریافت می کنند ،‌آنها می توانند به رشد اقتصادی کمک کنند و امیدی برای آینده باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار