چامسکی: شرورتر از آمریکا و انگلیس نداریم

اندیشمند سرشناس آمریکایی گفت: اگر بخواهید شرورها را طبقه بندی کنید، آمریکا و انگلیس بسیار بدتر از بقیه هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوام چامسکی دانشمند و صاحبنظر سرشناس آمریکایی در گفتگوی اختصاصی با الجزیره انگلیسی تاکید کرد ، آمریکا و انگلیس بدترین نیروهای بد در جهان هستند.

 چامسکی  درباره جنگ آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه گفت ،  درباره وحشیگری و خطر داعش هیچ تردیدی نیست اما می دانیم که منشا داعش حمله آمریکا به  عراق و اشغال این کشور از طرف آمریکا بود.

البته داعش فقط یکی از مشکلاتی است که حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور ایجاد کرد. در نتیجه تجاوز آمریکا به عراق و جنگ در آن کشور، صدها هزار نفر کشته شدند و میلیون ها نفر آواره شدند.

همچنین جنگ آمریکا در عراق تنش و درگیری های فرقه ای را تشدید کرد که در گذشته به ندرت وجود داشت. نتیجه این شرایط ظهور گروه های تروریستی و خشونت طلب بود که مهمترین آن داعش است.

منشا دیگر داعش و گروههای تروریستی در خاورمیانه عربستان سعودی یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه است که از گروههای افراطی و تندروی جهادی حمایت کرده است و حمایت می کند و ایدئولوژی های افراطی را ترویج می کند و گسترش می دهد.

بسیاری از جوانانی که محروم بوده و تحقیر شده اند و احساس پوچی دارند و بیشتر آنها اصلا شناختی درباره اسلام واقعی ندارند، جذب تفکرات افراطی می شوند و به گروههای تروریستی مثل داعش می پیوندند که چنین دیدگاه ها و تفکراتی را ترویج می کنند. این جوانان با قبول این گونه تفکرات به نوعی هویتی جدید پیدا می کنند.

چامسکی درباره حملات ترکیه به کردها گفت ایزدیها تحت حمایت و محافظت کردها از جمله پ ک ک بوده اند این در حالیست که ترکیه علیه کردها می جنگد و آمریکا نیز با حمایت از ترکیه و قرار دادن نام پ ک ک در فهرست تروریستها، عملا علیه ایزدیها عمل می کند.

چامسکی افزود باید توجه داشت گروههای تروریستی دیگری نیز در منطقه هستند که خیلی با داعش فرق ندارند که از جمله آنها جبهه النصره است که متاسفانه تحت حمایت ترکیه و عربستان سعودی و قطر بوده است که هر سه کشور متحدان آمریکا هستند.

کردها مجبورند با این گروه نیز بجنگند. به علاوه این کشورها از گروههای تروریستی دیگر نظیر احرار الشام نیز حمایت می کنند که چندان فرقی با النصره ندارد. در این میان ترکیه آشکارا از این گروهها حمایت می کند.

مجری پرسید آیا به نظر شما امکان دارد همزمان هم علیه رژیم اسد و هم علیه همه این گروهها جنگید یا اینکه شما از جمله کسانی هستید که می گویند باید به منظور شکست دادن داعش از اسد حمایت کرد. در واقع آنها می گویند باید میان بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب کرد.
 
چامسکی پاسخ داد رژیم اسد نیز رژیمی دیو صفت است اما زمانی که نمی توان با هر دو طرفی که دشمن یکدیگر هستند، جنگید و اساسا چنین استراتژیی نمی تواند منسجم و مناسب باشد، مجبور هستید تمرکز خود را روی یک طرف بگذارید که خطر بیشتر و فوریتری دارد.

البته باید توجه داشت این سوال که باید با رژیم اسد چه کار کرد، سوالی است که جواب ندارد. مطمئنا بمباران دمشق و جنگ نمی تواند پاسخ این سوال باشد. البته هنوز امید کوچکی وجود دارد و البته تنها امید باقیمانده برای حل بحران سوریه است و آن مذاکرات سیاسی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار