باید از پتانسیل دانشجویان کارشناسی‌ در حوزه پژوهش استفاده شود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: باید از پتانسیل زیاد 4 میلیون نفر در حوزه کارشناسی برای امر پژوهش به کار گرفته شود.

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ارتباط با صنعت یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در کاربردی کردن پژوهش‌ها بسیار اثر گذار باشد، اکنون آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های  کشور در مرحله گذار هستند تا به صورت جدی وارد چرخه علم، فناوری و تولید ثروت شوند و این کار بسیار بزرگی است که با ابلاغ سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری آغاز شد.

وی ادامه داد: با این تغییر شاهد ورود دانشگاه‌ها به تصمیم سازی‌های بزرگ مملکت و نظام توسعه خواهیم بود، امروزه دیگر ماموریت دانشگاه‌ها انتقال علوم از استاد به دانشجو نیست بلکه محوریت در  حوزه پژوهش، فناوری و به خصوص ارتباط با صنعت است که دانشگاه‌های مهم دنیا به این سمت می‌روند و این رویه امید به اشتغال بیشتری در دانشجویان ایجاد کرده و دانش آموختگان این دانشگاه‌ها راحت تر جذب بازار کار می‌شوند.

احمدی بیان کرد: در این بین نباید از ارتباط با مراکز رشد و استفاده از ظرفیت آنها نیز غافل شویم و موضوع مهم دیگری که به پژوهش در حوزه کارشناسی است، زیرا از جمعیت 8.4 میلیون نفری دانشجویان کشور حدود 4 میلیون نفر در حوزه کارشناسی هستند که پتانسیل زیادی در حوزه پژوهش و نوآوری دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایران در تولید علم در منطقه خاورمیانه رتبه اول و در دنیا رتبه 16 را دارد و اکنون سهم محققان ایرانی از تولید علم در دنیا 56.1 درصد است، از آنجا که چاپ مقالات فراوان استادان ایرانی در مجلات نشانگر  هوش و نبوغ بالای آنان است، باید برای حضور استادان ایرانی در مجامع بین المللی برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.