وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

اعلام زمان ثبت نام آزمون سراسری 95 و شیطنت دانشجویان یکی از دانشگاه های برتر کشور از مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار بی شماری از جمله هدایت جدی دانشگاه ها به سمت کارآفرینی، اعلام زمان ثبت نام کنکور سراسری 95،برگزاری شوی مد در یکی از دانشگاه های برتر و اعلام زمان آزمون استخدامی و سایر آزمون ها و نتایج آنها روبه رو بوده است.

دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی هدایت شوند
محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری گفت: با توجه به تأکید و خواست دولت و همکاری‌ها و همراهی‌هایی که از طرف مؤسسات علمی و پارک‌های علم و فن‌آوری صورت گرفته، در سال آینده بالای یک درصد برای این مراکز علمی در حوزه تحقیق اعتبار در نظر گرفته شده است که از ابتدای تأسیس وزارت علوم این مقدار به نیم درصد هم نمی‌رسید. همچنین در نظر داریم در پایان افق 1404 اعتبارات تخصیصی به 3 الی 4 درصد برسد اما این پیشرفت نیازمند صرف هزینه با برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید نسل سومی شوند و به سمت کارآفرینی هدایت شوند، تا دانش و ایده را به بازار و محصول برسانند و پتانسیل فن‌آوری و نوآوری را محقق کنند. 

زمان ثبت‌نام آزمون سراسری سال 95 اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 95 از 19 بهمن ماه سال 94 آغاز و تا 28 بهمن‌ماه پایان می‌پذیرد. دفترچه‌ی راهنمای ثبت نام 19 بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود وآزمون در روزهای 24 و 25 تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد.

شیطنت دانشجویی یا شوی مد در یکی از دانشگاه های برتر کشور؟
عباسی کارشناس روابط عمومی دانشگاه الزهرا در خصوص مراسم شو لباسی که توسط دانشجویان این دانشکده برگزار شده و عکس‌های آن در فضای مجازی در حال پخش شدن است ، اظهار داشت : این یکی از کلاس های درسی دانشکده هنر بوده که برای امتحانات پایان ترم به صورت ژوژمان ارائه شده و در کل هیچ شو و یا مدی در کار نبوده است و صحت ندارد و این کار ممکن است شیطنت برخی از دانشجویان بوده است.

آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور 21 اسفند برگزار می‌شود
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره اصلاحات سری دوم دفترچه راهنمای ثبت نام، برای شرکت در دومین آزمون استخدامی متمرکز سال 94 دستگاه‌های اجرایی کشور (شامل 18 دستگاه) از ساعت 15:30 چهارشنبه بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبانی که نسبت به ثبت‌نام برای شرکت آزمون مذکور اقدام کرد‌ه‌اند، می‌توانند تا ساعت 24 دوم بهمن ماه در صورت علاقه‌مندی با مراجعه به قسمت ویرایش اطلاعات قسمت ویراش خود، اقدام کنند.

توکلی افزود : کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای مربوط دوشنبه 17 اسفندماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و آزمون جمعه 21 اسفندماه برگزار می‌شود.

برگزاری آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد ۹ بهمن
دکتر دانشیان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد گفت: تا سوم بهمن ماه علاقه مندان می‌توانند در دوره دکتری تخصصی بدون آزمون، دکتری تخصصی پژوهش محور و نیز آزمون کار‌شناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی با ورود به سامانه azmoon. org ثبت نام کنند. 

وی افزود :آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی در ۹ بهمن ۹۴ برگزار خواهد شد و داوطلبان اطلاع داشته باشند که توزیع کارت و رفع نقص از ۶ الی ۸ بهمن انجام خواهد گرفت. آزمون کار‌شناسی ارشد ۶ الی ۸ خرداد ۹۵ خواهد بود و تاریخ توزیع کارت آزمون کار‌شناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ۳ الی ۵ خرداد خواهد بود. 

آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 95 گروه پزشکی
پورکاظمی رییس مرکز سنجش پزشکی در خصوص ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 95 گروه پزشکی گفت: ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی از چهارشنبه آغاز شده و تا پایان هفته‌ی آینده ادامه داشته است. آزمون این گروه در اردیبهشت ماه سال 95 برگزار می‌شود و مواد درسی آزمون و ضرایب آنها در سایت سنجش موجود است و می‌توانند اطلاعات کامل را دریافت کنند. 

ثبت نام جاماندگان بدون آزمون پیام نور تا 5 بهمن ادامه دارد
محمد جمالزاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام اظهار داشت: آن دسته از پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت بدون آزمون مقطع کارشناسی نیمسال دوم 95-94 که از طریق سوابق تحصیلی در دانشگاه پیام نور پذیرفته شده‌اند ولی موفق به ثبت نام نشده‌اند، می‌توانند از تاریخ 28 دی ماه لغایت 5 بهمن ماه با مراجعه به مراکز و واحدهای محل قبولی خود نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

نتایج نقل و انتقالات و مهمانی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد
دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد در خصوص نقل و انتقالات و مهمانی دانشجویان این دانشگاه که قرار بود تا 30 دی 94 اعلام شود، گفت: از مجموع بیست هزار و دویست و چهل و هشت نفر متقاضی که خواهان نقل و انتقال و واجد شرایط بودند با درخواست ده هزار و چهارصد و سی نفر موافقت شده است. علاوه بر تعداد اعلام شده حدود ششصد و سی هزار نفر نیز در انتظار موافقت نقل و انتقال و مهمانی هستند که نتایج آن نیز تا اواسط هفته آینده و قبل از شروع ترم جدید اعلام خواهد شد.

تقدیر از دانشجویان نمونه دانشگاه‌های کشور در اردیبهشت 95
دکتر صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: حداقل معدل کل دانشجویان مقطع کارشناسی 16، تعیین شده است و ضمن اینکه سن داوطلبان نباید بیش از 40 سال باشد متقاضیان ثبت نام در سامانه انتخاب دانشجویان نمونه باید حداقل امتیاز بخش های مختلف را کسب کنند. ثبت نام دانشجویان متقاضی و داوطلب از 15 دی ماه تا 2 بهمن ماه ادامه داد. 

داوری مرحله دانشگاهی از 10 بهمن تا 11 اسفند ماه، معرفی منتخبان دانشگاهی از 1 اسفند تا 8 اسفند، مقدمات تقدیر از دانشجویان نمونه از 15 فروردین تا 31 فروردین 95 و نهایتا مراسم تقدیر در اردیبهشت 95 انجام خواهد شد.

نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
نتایج نهایی آن دسته از داوطلبانی که در شهریور و مهر امسال در تکمیل ظرفیت مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد پذیرفته و دعوت به مصاحبه شده‌اند، روی سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی www.azmoon.net قرار گرفت.

ایجاد زمینه‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان با کمک رشته‌های میان رشته‌ای
دکتر جعفر کیوانی معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی در خصوص رشته‌های میان رشته‌ای دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: باید به بحث مطالعات میان رشته‌ای توجه کرد، زیرا هر رشته در کنار رشته‌های دیگر می‌تواند به هم‌افزایی منجر شود، از این رو در معاونت آموزشی دانشگاه خوارزمی موضوع مطالعات میان رشته‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و متولی شخصی دارد. دانشگاه به منظور ایجاد زمینه‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان خود، این رشته‌های میان رشته‌ای را تأسیس می‌کند تا بتواند فعالیت‌های آموزشی خود را براساس نیاز روز ساماندهی نماید.

هزینه کرد بودجه در دانشگاه‌ها باید نظارت شود
محمدی معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در خصوص بودجه دانشگا‌ه‌ها برای تجهیز کردن آزمایشگاه‌ها گفت: تلاش بر این است که بر روی بودجه ریزی دانشگاه‌ها در جهت بروز کردن آزمایشگاه ها نظارت داشته باشیم تا کمبود در حوزه تجهیزات آزمایشگاه‌ها که علاوه بر بحث پژوهش، در حوزه آموزش هم دانشجویان و اساتید را با مشکل مواجه کرده است، مرتفع شود. از این رو برای ارتقای دانشگاه‌ها و سطح تجهیزات آن باید روی هزینه‌ کرد بودجه نظارت شود تا در راه مناسب خود خرج شود.

هزار نفر هیئت علمی جذب دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌شوند
دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای 1200 تا 1300 کادر آموزشی در کل کشور است که طبق مصوبه هیئت امنا، جز افرادی که رشته‌های آن‌ها مناسب این دانشگاه نیست ، تا پایان سال در حدود 1000 نفر از کادر آموزشی در فرآیند تطبیق با اعضای هیئت علمی شرکت داده می‌شوند. و 1000 نفر جذب هیئت علمی این دانشگاه می شوند.

ادامه تحصیل دانشجویان تاجیکستانی در کشور مانعی ندارد
دكتر مجتبی صدیقی معاون وزيرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: همچنان مباحث تفاهم نامه فرهنگی میان دو کشور ایران و تاجیکستان درحال اجرا است و طی چند روز گذشته موضوعی مبنی بر عدم حضور دانشجویان تاجیکستانی در ایران، میان مسئولان دو کشور مطرح نشده است و براساس تفاهم نامه‌هایی که بين دو کشور ایران و تاجیکستان برقرار است، همچنان موضوع حضور دانشجویان کشور تاجیکستان برای ادامه تحصیل در ایران پیگیری و دنبال می شود. 

آئین‌نامه‌ی جدید تغذیه دانشجویان علوم پزشکی ابلاغ می‌شود
جلال نژادجواد مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: آیین نامه تغذیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سال گذشته ابلاغ شد اما در برخی موارد نیاز به تجدیدنظر و ویرایش داشت که امسال بر روی آن کار کردیم و مجموعه نظرات را جمع‌آوری کردیم و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

ثبت نام 18 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد در سامانه ازدواج دانشجویی
دکتر ذاکر مدیر کل صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از بین دانشجویان دانشگاه آزاد 18 هزار و 632 نفر در سامانه ازدواج دانشجویی ثبت نام کردند و قرار بر این بود که تمامی دانشجویان طی فاز 3 این طرح که تا پایان سال 94 اجرا می‌شود به بانک‌های عامل معرفی شوند که این اتفاق خوشایند نیز افتاد. 

وی تاکید کرد: کسانی که وام 10 میلیون تومانی به آنها تعلق می گرفت می‌توانستند به غیر از این تسهیلات ویژه، از وام 1.5 میلون تومانی هم استفاده کنند که جمعا زوجین می‌توانستند 23 میلیون تومان وام دریافت کنند. 

کارآموزی دانشجویان اخلاق پزشکی در عرصه‌های خاص اجتماعی
دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: در کنار بعد نظری، تقویت مهارت های عملی دانش آموختگان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا ساماندهی دوره کارآموزی دانشجویان از مواردی است که در مورد آن برنامه ریزی شده است.

وی کارآموزی دانشجویان دکتری اخلاق پزشکی در عرصه های خاص اجتماعی مانند زندان ها، اردوگاه های مهاجرین، کمپ های ترک اعتیاد و موسسات خدمات افراد آسیب پذیر را از جمله برنامه هایی ذکر کرد که برای ارتقاء آموزشی دوره دکتری تخصصی اخلاق پزشکی مدنظر قرار گرفته است.

آغاز به کار واحد آکسفورد دانشگاه آزاد از سال 95
حسین ابراهیمی مدیر کل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: واحد آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی پس از بدست آوردن مجوزهای لازم مجددا شروع به کار خواهد کرد.  رشته های حقوق و روابط عمومی بین المللی در مقطع تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه تدریس خواهد شد و قبول شدن و ادامه تحصیل در این دانشگاه تنها از طریق کنکور سراسری امکان پذیر است.

یکسان سازی نسبت جذب دانشجو در مقطع کارشناسی و ارشد دانشگاه امیرکبیر
احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر نسبت پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را 40 به 60 دانست و گفت: در سال آینده برنامه بر این است تا نسبت ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد را برابر کنیم. در سال آینده به دلیل اهمیت دوره کارشناسی در دانشگاه،درصد پذیرش دانشجوی کارشناسی را به 50 درصد افزایش می دهیم.

پلیس اماکن بر تمام خوابگاه‌های دانشجویی غیر دولتی نظارت می‌کند
 به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛ این تفاهم نامه به منظور نظارت کارآمد بر تمام خوابگاه‌های دانشجویی غیر دولتی، فی مابین صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، و پلیس نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.

این تفاهم نامه در ۶ ماده، ۹ بند، ۱۱ تبصره و ۲ نسخه که هر کدام حکم واحد دارند تنظیم و به امضای طرفین رسید و از تاریخ اعلام شده مفاد آن قابلیت اجرا دارد.

استفاده از ظرفیت‌ نخبگان و جامعه دانشگاهی در بزرگترین رویداد جهانی
علی فتی رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: پارک علم و فناوری هرمزگان بنا دارد تا با برگزاری بزرگترین رویداد استارتاپ ویکند از ظرفیت نخبگان و جامعه دانشگاهی استفاده کند و شهرداری نیز در تلاش است تا از این ظرفیت استفاده کافی شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار