مجموعه شعر بی‌محتوا به چاپ دوم نمی‌رسد

مجموعه شعری که از نظر کیفیت و محتوا در سطح خوبی نباشد، برای بار دوم توسط مخاطب خریداری نمی‌شود.

رضا حمیدی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت دادن به محتوا و شناخته بودن شاعر جوان هنگام چاپ اثر آنها توسط انتشاراتی‌ها گفت: در این میان انتشاراتی به شناخته شده بودن شاعر جوان اهمیت بیشتری می‌دهند. چون سود هزینه‌ای که یک انتشاراتی برای چاپ اثر می‌کند، باید به وی بازگردد. سرمایه از اولویت‌های انتشاراتی‌ها برای چاپ اثر است.

وی افزود: مجموعه شعری که از نظر کیفیت و محتوا در سطح خوبی نباشد، یکبار به وسیله مخاطب خریداری می‌شود؛ اما برای بار دوم این اتفاق برای آن نمی‌افتد. متاسفانه شاعران جوان در این بین به محتوا توجه نمی‌کنند.

این شاعر با اشاره به آنکه شاعران جوان بار فنی و موسیقی شعر توجهی ندارند بیان کرد: در گذشته به شاعران جوان حکیم و یا شیخ می‌گفتند. این افراد در ابتدا حکیم بودند سپس به شاعری روی می‌آورند؛ اما شاعران جوان امروز از نظر میزان تحصیلات و تقویت علم خود مشکل دارند. به عنوان مثال حافظ هنگام سرودن شعر به لحظه زیستن خود توجه نکرد یا سعدی، فردوسی و شاعران دیگر همینگونه بودند.

وی ادامه داد: متاسفانه شاعران جوانمان با ادبیات امروز سخن می‌گویند و از دهه خود فراتر نمی‌روند. هم اکنون نزدیک به 2 هزار جلد کتاب منتشر می‌شوند؛ اما 50 سال دیگر کتاب‌های آنها باقی نمی‌ماند. همین عوامل دلایلی هستند که ناشران با احتیاط بیشتری اثر شاعران جوان را منتشر می‌کنند.

حمیدی با اشاره به آنکه ناشران به دنبال حفظ نام و اعتبار خود هستند، اظهار داشت: در صورتی که ناشران معروف به هر کتابی بها بدهند به سابقه خود در نشر لطمه می‌زنند. بهترین راهکار برای شاعران جوان این است که شعر خود را به حوزه هنری یا انتشاراتی‌های وابسته به وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهند. این انتشاراتی‌ها اثر آنها را در مسیر چاپ حک، اصلاح و راهنمایی می‌کنند. پس از ارتقای شعر کم کیفیت آنها، شاعر را مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: چاپ اثر شاعر جوان برای نشر خصوصی که موقعیت خود را به سختی کسب کرده است، بسیار مشکل‌تر خواهد بود. به همین دلیل هنگام مواجه با اثر شاعر جوان بیشتر احتیاط می‌کنند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار