سردرگمی مخاطبان در بازار پر هرج و مرج شعر

مخاطبان کم تجربه با فرآورده‌های سطح پایین هم راضی می‌شوند.

لیلا کردبچه شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سردرگمی در فضای شعر امروز گفت: یکی از مشکلات امروزه سردرگمی در فضای شعر است. به این دلیل که تعداد کسانی که شاعر نیستند، ولی کتاب چاپ می‌کنند رو به افزایش است و از آنجا که امکانات نشر نسبت به گذشته بستری مناسب را فراهم کرده، از این رو بسیاری از افراد در این حوزه به سادگی صاحب تألیف می‌شوند.

کردبچه با اشاره به خیل عظیم تولیدات ادبی گفت: وقتی مخاطب با خیل عظیم تولیدات ادبی مواجه می‌شود، دچار سردرگمی خواهد شد. از این رو انتخاب یک مجموعه مناسب شعر دشوار می‌شود. از طرفی مخاطب فرصت ندارد، میان هزاران مجموعه دنبال کتاب مورد نظر خود بگردد و ناخودآگاه تبلیغات توجه‌اش را جلب می‌کند.

البته امروز شاعرانی را داریم که با پرداخت هزینه‌ای، با پیامک مجموعه جدیدشان را تبلیغ می‌کنند و با این گونه تبلیغات مخاطب را به سمت خود می‌کشانند و او را از آشنایی با دیگر کتاب‌ها باز می‌دارند.

وی ادامه داد: شاید این مسأله در ظاهر ضرری برای ادبیات نداشته باشد، اما در باطن اجحاف در حق دیگر شاعران و آثارشان می‌شود.

این شاعر سپیدسرا با بیان سطح مخاطبان امروز گفت: مخاطبانی که می‌بینم تمامشان فرهیخته نیستند. مخاطبان امروز کم سن و سال و کم‌تجربه‌ای هستند که با فرآورده‌های سطح پایین هم راضی می‌شوند و همین مسأله باعث شده، بخش عمد‌ه‌ای از شاعران بیشتر دنبال جذب مخاطب باشند تا محتوای غنی شعری. به همین دلیل به ساده نوشتن روی می‌آورند تا مخاطبان کم سن و سال خود را از دست ندهند. ناگفته نماند، اغلب مجموعه این شاعران نثر محض و اشعاری بسیار ساده و خالی از محتوا هستند. این اشعار دوره کوتاهی را به خود اختصاص می‌دهند و پس از مدتی فراموش می‌شوند و اشعار دیگری جای آن را می‌گیرد.




انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار