هندبال ایران در انتظار فرشته نجات

مرتجی: سجاد نسخه امارات و کره را می‌پیچد/ صادقی: همه در شکست تیم ملی مقصرند

سرمربیان تیم‌های هندبال منیزیم فردوس و منتخب تهران از آخرین شانس ایران برای صعود به جام جهانی فرانسه گفتند.

 به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ایران در چهارمین دیدار خود مقابل بحرین تن به شکست سنگینی داد تا عملاً از صعود به مرحله نیمه‌نهایی هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا باز بماند. تیم ایران مدتی پیش با حضور لژیونرهای خود همه تیم‌های آسیایی را در قطر از دم تیغ گذرانده بود و فقط در فینال مغلوب تیم جعلی و چندملیتی میزبان شده بود. تیم ایران هرچند در آن مسابقات نتوانست سهمیه صعود به المپیک را به دست آورد اما با نمایش خوب خود، رضایت جامعه هندبال را جلب کرد تا آنجا که همگان ایران را قهرمان واقعی قاره کهن می‌دانستد. 

حدود 2 ماه گذشت و ایران این بار تیم ملی هندبال کشورمان با هدایت عرفان اسماعیلاگیچ، همان کسی که تیم ملی را به فینال انتخابی المپیک رسانده بود، به بحرین رفت تا در هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که حکم انتخابی جام جهانی فرانسه را هم داشت دوباره پنجه در پنجه رقیبان آسیایی بیاندازد. این بار اما با تیمی نصفه و نیمه! 

اله‌کرم استکی که بدون شک بهترین بازیکن هندبال قاره کهن است در قرارداد خود با مون‌پلیه فرانسه متضمن شده بود اولویتش باشگاه فرانسوی است نه تیم ملی ایران. سجاد، برادر اله‌کرم هم که نقش پررنگی در نایب‌قهرمانی ایران در قطر داشت، به دلایل نامعلومی که گرفتاری‌های شخصی عنوان می‌شد با تیم ملی به بحرین نرفت. ایمان جمالی هم که نه تنها قید تیم ملی که چشم روی ملیت خود پوشید و سر از مجارستان درآورد تا شماره 22 تیم ملی این کشور را بر تن کند.


ورق برگشت!
انگار همه چیز دست به دست هم داده بودند تا ایران نتواند صلابت گذشته را داشته باشد و این موضوع کار دست هندبال ما داد. ایران نخستین گام را در هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، لرزان برداشت و مقابل عربستان سعودی در شبی که می‌توانست پیروز میدان باشد، ناکام ماند. شاگردان عرفان در 2 بازی بعدی خود به ترتیب لبنان و چین را از پیش رو برداشتند تا خود را برای مصاف سرنوشت‌ساز مقابل بحرین آماده کنند. این میان خبر رسید که سجاد استکی هم به تیم ملی اضافه می‌شود و همین موضوع دوباره امید را به کاروان ایران آورد اما انگار شب سر خواب نداشت! 

در آخرین تمرین تیم ملی ایران اتفاق ناگواری افتاد. پویا نوروزی‌نژاد، پدیده هندبال ایران که بازی‌های درخشانی را در ترکیب تیم ملی به نمایش گذاشت بود در آخرین تمرین شاگردان عرفان پیش از رویارویی با میزبان، مصدوم شد. دست پویا و کمر تیم ملی شکست! اما خبر رسیدن سجاد آنقدر خوشحال‌کننده بود که از غم نبودن نوروزی‌نژاد می‌کاست. در حالی که همه منتظر حضور گلزن اول تیم ملی بودند، بحرینی‌ها ویزای سجاد را صادر نکردند. حرکت ناجوانمردانه میزبان باعث شد سفر سجاد 24 ساعت به تعویق بیفتد و ایران از حضور او مقابل بحرین محروم شود. در نهایت ایران بدون نوروزی‌نژاد، ضعیف‌تر از قبل مقابل میزبان قرار گرفت و در جنگی نابرابر، درحالی که همه چیز از جو سالن آل‌خلیفه گرفته تا سوت داوران فرانسوی به سود بحرین بود، 27 بر 16 مغلوب این تیم شد اما این پایان همه چیز نبود. تیم ایران هنوز یک شانس دیگر دارد. شکست امارات  که می‌تواند باعث شود ایران تیم سوم گروه B شود و مقابل تیم سوم گروه مقابل یعنی کره جنوبی بایستد. باید دید آیا شاگردان عرفان اسماعیلاگیچ این بار با حضور سجاد استکی می‌توانند امارات را از پیش رو بردارند و حریف کره جنوبی شوند یا تراژدی بحرین برای هندبال ایران تکمیل می‌شود.

آخرین امید
شهرداد مرتجی، پیشکسوت هندبال ایران و سرمربی منیزیم فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگارن جوان با اشاره به شکست ایران برابر بحرین گفت: خیلی بد شد که نتوانستیم به نیمه نهایی صعود کنیم. در غیاب مهره‌های کلیدی، مشکلات دفاعی زیادی داشتیم و مطمئن عمل نکردیم. نمی‌دانم تفکرات عرفان چه بود اما باید تاکتیک‌های این مربی بررسی شوند. جو سالن آل خلیفه هم سنگین بود. حیدری‌راد در نیمه نخست توپ‌های زیادی از حریف گرفت اما در نیمه دوم ضعف دفاع کار دستمان داد. این میان غیبت نوروزی‌نژاد هم در ضعف ایران تاثیر داشت. درباره داوری دیدار هم باید بگویم که مشکلی نداشت و داوران به سود تیمی سوت نزدند.

وی افزود: به هرحال باختیم و شکست بدی را هم تجربه کردیم اما هنوز یک فرصت دیگر داریم. 2 بازی نسبتاً دشوار پیش روی تیم ملی است. باید از لحاظ روانی خودمان را پیدا کنیم تا مقابل امارات عملکرد خوبی داشته باشیم.

مرتجی درباره اضافه شدن سجاد استکی به ترکیب تیم ملی اظهار کرد: امروز شنیدم که قرار است سجاد به تیم ملی اضافه شود که این خبر خوشحال‌کننده‌ای بود. با اضافه شدن سجاد روحیه تیم ملی دگرگون خواهد شد. امیدوارم با حضور او امارات را شکست دهیم.  

سنگربان پیشین تیم ملی هندبال ایران، اضافه کرد: من بازی‌های کره جنوبی را از نزدیک دیدم. آن‌ها از تیم‌های درجه 2 یا 3 آسیا به حساب می‌آیند. ما قطعاً با اضافه شدن استکی قطعا مقابل امارات پیروز میدان خواهیم بود. سجاد نسخه امارات و کره را می‌پیچد.

تاکتیک‌های اشتباه عرفان
حمید صادقی سر مربی تیم هندبال منتخب تهران هم درباره شکست ایران برابر بحرین گفت: بازی بدی بود. خیلی ضعیف عمل کردیم. نمی‌دانم مشکل از بازی تیم بود یا تفکرات سرمربی ما ایراد داشت اما به عقیده من همه تیم در این باخت مقصرند. 

وی درباره غیبت سجاد استکی و پویا نوروزی‌نژاد مقابل بحرین توضیح داد:نباید غیبت 2 بازیکن اینگونه به تیم لطمه وارد کند. درست است آن‌ها بازیکنان کلیدی تیم بودند اما نباید به 2 یا سه بازیکن معطوف شویم.بازیکنان باید تک به تک مهره های کلیدی تیم باشند.در هر صورت بحرین میزبان بود و از امتیازات میزبانی بهره برد.

صادقی ادامه داد: بازیکنان ما در این بازی از منطقه 9 متر شوت‌های بی هدفی می زدند. دفاع با 2 حرکت ضربدر از هم می‌پاشید. باید در دفاع بیشتر کار کنیم. تاکتیک‌های تدافعی خیلی بد بود و جواب نداد. دروازه ما بارها و بارها به راحتی باز شد. متاسفانه در بازی‌های گذشته ایران تغییرات تاکتیکی دیده نشد و عرفان تاکتیک‌های بدی در این سه بازی به کار برد. در سوی مقابل بحرین دفاع 6-صفر را به خوبی اجرا کرد. البته می‌توانستیم دست‌کم با اختلاف کمی به این تیم ببازیم.

سرمربی تیم هندبال منتخت تهران افزود: امیدوارم مقابل امارات خوب عمل کنیم و یکی از تیم های صعود کننده به جام جهانی باشیم.رئیس فدراسیون زحمات زیادی کشید و همیشه همراه تیم ملی بود. معتقدم این نتيجه، جواب زحمات مهدوی نبود. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار