اردبیل؛

15.4 درصد جمعیت استان اردبیل دارای معلولیت آشکار و پنهان هستند

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: براساس آخرین آمار حدود 15.4 درصد جمعیت استان دارای معلولیت آشکار و پنهان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهزاد ستاری در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با ثبت اسناد و املاک استان اردبیل اظهار داشت: براساس توافقات به عمل آمده زوج‌ها در استان اردبیل پیش از ثبت ازدواج به مشاوره ژنتیک هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه امضاشده و اهداف آن بیان کرد: این تفاهم نامه می‌تواند آغاز یک حرکت مبارک باشد چرا که پیشگیری از معلولیت حتی یک کودک حرکتی انسانی و اخلاقی است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به اینکه عدم آگاهی از راه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها، یکی از اصلی‌ترین دلایل شیوع آن است، گفت: تولد یک نوزاد معلول در خانواده‌ها هزینه‌های گزافی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند و آرامش و سلامت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ستاری افزود: هدف اصلی این طرح پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی است که یکی از گلوگاه های پیشگیری، شناسایی افراد پرخطر حین ازدواج است که می‌توان اقدامی به موقع و موثر انجام داد.

وی تصریح کرد: ازدواج های فامیلی و وجود سابقه معلولیت و بیماری که مزدوجین یا اقوام آنها دارند از جمله دلایل تولد فرزند معلول است که با مشاوره و پیگیری‌های مستمر می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در ادامه اظهار کرد: براساس آخرین آمار حدود 15.4 درصد جمعیت استان دارای معلولیت آشکار و پنهان هستند که با توجه به متوسط شیوع حدود 2 درصدی معلولیت در کشورهای پیشرفته جهان بسیار بالا بوده و ضروری است برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشید که سازمان بهزیستی با برنامه‌های مختلفی از جمله پیشگیری از تنبلی چشم و طرح غربالگری شنوایی به نتایج ارزشمندی در کاهش معلولیت بینایی و شنوایی دست یافته است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.