شهرکرد؛

برگزاری نخستین جشنواره کشوری خیرین مدرسه ساز چهارمحال و بختیاری

نخستین جشنواره کشوری خیرین مدرسه ساز استان چهارمحال و بختیاری در تهران برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز شهرکرد؛ نخستین جشنواره کشوری خیرین مدرسه ساز استان چهارمحال و بختیاری با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز و جمعی از خیرین، شب گذشته در سالن اجتماعات باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این آیین، با اشاره به اینکه تا سال 99 و به همت خیرین، همه مدارس کشور استاندارد خواهد شد، تأکید کرد: باید جهاد مدرسه سازی در کشور شکل بگیرد.

علی اصغر فانی، با یادآوری اهمیت و اجر و ثواب بالای تأمین فضای شاد، مناسب و استاندارد برای دانش آموزان گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، امر مدرسه سازی یک صدقه جاریه است.

وی با اشاره به وجود حدود 520 هزار کلاس درس در کشور افزود: به دلیل دو شیفته بودن بعضی از این کلاس ها، دانش آموزان ما اکنون در 490 هزار فضای کالبدی درس می خوانند.

فانی، با بیان اینکه اکنون دو سوم فضاهای کالبدی مدارس استاندارد است، ادامه داد: ایمن سازی مدارس در برنامه ششم توسعه با همت مردم و حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است.

وی با تبیین اهمیت جهاد مدرسه سازی برای استانداردسازی و کیفیت بخشی به فضاهای آموزشی در کشور اظهار داشت: به هر میزان که خیرین بزرگوار در این زمینه تعهد نمایند، معادل این عدد را وزارتخانه از اعتبارات ملی و معادل آن را استانداری چهارمحال و بختیاری از بودجه استانی تأمین می کنند.

فانی ابراز امیدواری کرد: با این اعتبار، تحولی در فضاهای آموزشی نیمه کاره، نیازمند مقاوم سازی و تخریب و بازسازی استان چهارمحال و بختیاری صورت گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این جشنواره با بیان اینکه هم اکنون یکهزار و 400 مدرسه در این استان فعال است گفت: از این تعداد 110 مدرسه فرسوده و 700 مدرسه نیز نیازمند مقاوم سازی است که با کمترین حادثه تخریب می شود.

قاسم سلیمانی با بیان اینکه 20 درصد مدارس چهارمحال و بختیاری با کمک خیران احداث شده است افزود: از سال 61 تاکنون 200 خیر مدرسه ساز در این استان، 245 باب مدرسه را احداث و یا برای احداث آن با دولت مشارکت داشتند.

وی اضافه کرد: خیران استان احداث 30 مدرسه جدید را هم در دست اجرا دارند.

سلیمانی، با بیان اینکه هم اکنون 99 درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش، اعتبارات جاری است و با یک درصد اعتبار نمی توان تغییر زیادی در وضعیت مدارس ایجاد کرد، افزود: در ماه های اخیر برای احداث و بازسازی مدارس علاوه بر اشخاص حقیقی از ظرفیت اشخاص حقوقی نیز کمک گرفته ایم.

وی اظهار داشت: در این مدت رایزنی برای احداث 30 مدرسه با حمایت بنیاد برکت، مشارکت شرکت نفت، بنیاد مسکن، بانک مسکن، بانک صادرات و بانک ملی هم در چهارمحال و بختیاری فراهم شده است.

سلیمانی، از احداث 15 مدرسه دیگر با مشارکت مؤسسات غیر دولتی در چهارمحال و بختیاری هم خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره ملی، 50 مدرسه جدید در این استان احداث و بازسازی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری هم گفت: تکمیل و نوسازی پروژه های آموزشی این استان، 4 هزار و 800 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

بهروز امیدی افزود: هم اکنون 55 پروژه آموزشی نیمه تمام در سطح چهارمحال و بختیاری در دست اجراست.

وی با اشاره به کمبود 100 فضای آموزشی در این استان اضافه کرد: به دلیل کمبود فضای مناسب هم اکنون برخی کلاس های درس در فضاهای استیجاری و کانکس دایر می شود.

امیدی، با اشاره به وضعیت موجود مدارس استان و کمبود تجهیزات هنرستان ها و دبیرستان ها افزود: با تخصیص سالانه بین 130 تا 150 میلیارد ریال اعتبارات عمرانی و تجهیزاتی، تا 20 سال آینده نیز این طرح ها تکمیل، تجهیز، مقاوم سازی یا نوسازی نخواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: تکمیل، بازسازی و تجهیز فضاهای آموزشی نیازمند مشارکت خیران و اولیاء دانش آموزان است و با اعتبارات محدود وزارت آموزش و پرورش نمی توان این مشکلات را رفع کرد.

گفتنی است: تمبر اولین جشنواره کشوری خیرین مدرسه ساز استان چهارمحال و بختیاری هم توسط علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و اکبر ابراهیمی خیر مدرسه ساز در این آیین رونمایی شد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم تعهد ساخت 3 مدرسه را به درخواست مجری برنامه برای استان چهارمحال و بختیاری برعهده گرفت.

تعداد زیادی از خیرین نیز برای ساخت مدرسه در این استان اعلام آمادگی کردند یا کمک هایی داشتند.

پخش کلیپی درباره مرحوم رحیم رئیسی و مرحومه مصطفوی دو خیّر مدرسه ساز از جمله برنامه های این جشنواره بود که مهربانی، گذشت و صداقت این زن و شوهر را برای دقایقی به نمایش گذاشت.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
یکی از راه هایی که هزینه بالایی دارد ولی باعث می شود علاوه بر راحتی دانش آموزان هزینه صرف شده به هدر نرود ایجاد کانکس هایی است متناسب با این شرایط بر فرض مثال کانکس هایی پیش ساخته با تعداد اتاق بالا تهیه شود و تا زمان رفع مشکل و یا در زمان تعمییرات مدارس از این کانکس ها استفاده گردد. و پس از بازگشایی مجدد مدرسه و انتقال دانش آموزان به ساختمان اصلی کانکس بایگانی شود و در شهر یا مکان دیگری استفاده گردد.
شبیه ویلا های پیش ساخته ای که مالکین زمین از انها استفاده می کنند تا در صورت تعویض زمین ویلای خود را جا به جا می کنند. این کانکس ها و خانه های پیش ساخته از جنس پی وی سی با کلیه امکانات می باشند و عمر بالایی دارند.
نمونه این کانکس ها را در سایت زیر می توانید مشاهده کنید
http://pvciran.com/Canex/Aboutus.aspx