رئيس شبكه زنان دانشمند جهان اسلام:

1400 استاد دانشگاه و نخبه آماده مقابله با اعتیاد در کشور هستند

رئيس شبكه زنان دانشمند جهان اسلام از آمادگی بیش از 1400 استاد جامعه شناس، روانشناس و نخبه برای مقابله با اعتیاد در کشور خبر داد.

طيبه ماهروزاده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با با مواد مخدر و اعتیاد در کشور، اظهارداشت: از دلايل عمده اعتياد در جوامع امروزي به ويژه ميان زنان، نوجوانان و جوانان مشكلات خانوادگي و ضعف اخلاقيات است كه توجه به اين دو عامل در پيشگيري از اعتياد و مبارزه با مواد مخدر اهميت بسزايي دارد. بنابراين بايد براي خانواده زدگي جوانان چاره جويي انجام داد و در جهت افزايش محبت و دوستي در نهاد خانواده برنامه‌ريزي كرد؛ كه اين برنامه به صورت آموزشي و فرهنگي قابليت اجرايي زيادي دارد.

وي با اشاره به اينكه براي مبارزه جامع و مطلوب با مواد مخدر و اعتياد چاره‌اي جزء اجتماعي شدن نداريم، بيان داشت: اجتماعي شدن تنها راهكار جامع و موثر مبارزه با اعتياد است و در صورتي كه همه نهادها و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و خانواده‌ها و مسئولان در اين زمينه گام بردارند مي‌توانيم شاهد نتايج چشمگيري در اين حوزه باشيم.

رئيس شبكه زنان دانشمند جهان اسلام آسيب شناسي اعتياد را در پيشگيري و مبارزه با اعتياد ضروري دانست و ادامه داد: درصورتي‌كه اعتياد و علل آن در جامعه آسيب شناسي شود مي توانيم اقدامات موثرتر و مثبت‌تري را اجرايي سازيم و به موفقيت‌هاي بيشتر در زمينه مبارزه با اعتياد و كاهش آان در جامعه دست يابيم.

ماهروزاده با بيان اينكه نقش خانواده به عنوان واحد اصلي و عنصر تأثيرگذار بر روابط، رفتارها و خصوصيات اعضا، غيرقابل ترديد است، ادامه داد: تأثيرگذاري و تأثيرپذيري افراد اين نهاد كوچك اجتماعي از يكديگر، باعث شده خانواده همواره عنصر اصلي مطالعات و پژوهش هاي اجتماعي قرار گيرد و تأثير آن بر موفقيت ها يا آسيب هاي فردي و اجتماعي در موضوعات مختلف سنجيده شود.
به گفته وي خانواده سالم بستر مناسبي براي رشد و شكوفايي و بالندگي اعضاي خود فراهم مي كند و در حفظ و ارتقاي سلامت جسمي و رواني آنها تأثير فراوان و غيرقابل انكاري دارد. در مقابل، خانواده ناسالم زمينه را براي ايجاد اختلاف در ابعاد جسمي، رواني و اجتماعي فراهم كرده و افراد را به سمت بزهكاري سوق مي دهد. بنابراين همه اين مسائل ضرورت توجه به نهاد خانواده جهت پيشگيري از اعتياد را آشكار مي‌كند.

رئيس شبكه زنان دانشمند جهان اسلام با بيان اينكه اعتياد يك پديده چند وجهي است و عوامل زيادي در ايجاد آن دخيل هستند، در مورد علل فردي اعتياد عنوان داشت: محروميت‌ها، بوالهوسي، كنجكاوي فرد در خصوص مواد مخدر، بيكاري، باورهاي مثبت در مورد سوء مصرف مواد، بي سوادي و بي اطلاعي از تأثير و عواقب مواد مخدر از جمله علل ديگر اعتياد محسوب مي‌شود كه براي كاهش اعتياد بايد به همه اين مسائل توجه داشت. همچنين در دسترس بودن مواد مخدر، فقر، مهاجرت‌ها و تنهايي از عوامل اجتماعي ايجاد اعتياد و گرايش به مواد مخدر به شمار رفته و فرد را به اعتياد نزديك مي‌سازد.

رئيس شبكه زنان دانشمند جهان اسلام با اشاره به اينكه 1400 استاد داخلي و خارجي شامل روانشناس، جامعه شناس و پزشك و نخبه  در قالب 60 رشته عضو اين شبكه هستند، گفت: در صورت درخواست ستاد مبارزه با مواد مخدر يا وزير كشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر آمادگي همكاري جهت اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر و اعتياد را داريم و مي‌توانيم در اين راستا از لحاظ علمي همكاري لازم را داشته باشيم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار