مروری بر تلاش‌های سه نسل‌ از هنرمندان برای درک مفاهیم تازه خیام

هنرمندان از عرصه‌های مختلف دور هم جمع شده‌اند و اسرار ازل، خیام و هنر معاصر را به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نگارخانه «راه ابریشم» از این هفته، 18 دی ماه میزبان نمایشگاهی گروهی با حضور تعداد زیادی از هنرمندان سرشناس کشورمان می‌شود.

صابر ابر، عباس کیارستمی، رضا کیانیان، بزرگمهر حسین‌پور، مهدی وثوق‌نیا، تهمینه منزوی، شادی قدیریان، مصطفی دشتی، پریوش گنجی، فرشید مثقالی، هادی هزاوه‌ای، بهمن کیارستمی، شهریار احمدی، فرح اصولی، هاوار امینی، محمود بخشی، رعنا جوادی، ناهید حقیقت،‌ابراهیم حقیقی، بهرام دبیری، ‌فرناز ربیعی‌جا، حامد رشتیان، مریم زندی ،‌احمد زهادی، جلال سپهر، فرحناز شریفی، بهرام شیردل، گلناز طاهری، سمیرا علیخانزاده، بابک کاظمی، مجید کورنگ بهشتی، مهرداد محب علی،‌حسین محبوبی، احمد مرشلو، شهره مهران، هومن مهدی‌‎زاده، شاهد ضاری،‌ نیکزاد نجومی، ابراهیم نوروزی، مهشید نوشیردانی و مهسا وحدت از هنرمندان نمایشگاه «اسرار ازل، خیام وهنر معاصر» هستند.

در خصوص این پروژه طی متنی این طور عنوان شده است:

خیام نیشابوری، اگرچه فیلسوف، ریاضی‌دان، ‌ستاره‌شناس، ‌منطق‌دان و موسیقی‌دان هم بوده؛ اما عمده شهرت خود در روزگار معاصر را مدیون شاعری خود و به طور مشخص رباعیات خویش است. رباعیات خیام از مشهورترین قطعات ادبی در جهان است که همواره مورد اقبال جامعه اندیشمند جهانی بوده. رباعی‌هایی که گمان برانگیز و پرسش‌آمیز هستند و هر یک بازگوکننده حیرت فیلسوفانه و مشهور عالمانه خیام است، پیشرو بودن و آزاداندیشی قوام با منطق و شاعرانگی، ‌رباعیات خیام را متنی قابل درک و همدل برای تمام آدمیان فارغ از زمان و زبان و نژاد بدل کرده است.

پروژه اسرار ازل، خیام و هنر امروز نتیجه همیاری و همفکری نزدیک هنرمندان شاخص معاصر ایران با گالری راه ابریشم است.

در دهه‌های اخیر پرداختن به هنر شرقی در جامعه غرب به سنتی رایج تبدیل شده و نمایشگاه‌های متعددی پیرامون هنر ایران برگزار گردیده است؛ اما در ایران پرداختن به پروژه‌ای که محصول هم‌اندیشی و همراهی میان هنرمندان و برگزارکنندگان و با فاصله گرفتن از فضای رویدادهای معاصر و مبتنی بر رجوع به مبانی کهن تمدنی باشد، نگاهی نو به مفهوم برگزاری نمایشگاه است. هنرمندانی که به پیشنهاد خلق اثری با موضوع خیام در مدیوم مورد نظر خود پاسخ داده‌اند؛ شکلی جدید از فرآیند ارائه اثر هنری را رقم زده‌اند. هر هنرمند با شرکت در این نمایشگاه اثری منحصر به فرد اما در امتداد سبک و مکتب خویش خلق نموده و بدین گونه راهی جدید برای ایجاد پیوند هنر معاصر ایران و فرهنگ و ادبیات کهن ایرانی با عبور از فاصله زمانی چند هزار ساله یافته است.

نمایشگاهی که پیش رو دارید مروری بر تلاش‌های سه نسل از هنرمندان ایرانی برای درک،‌ باز تولید و چالش با سوالات و مفاهیم فلسفی همواره تازه و فراگیر رباعیات خیام است.

علاقه‌مندان می‌توانند از 18 دی تا 16 بهمن همه روزه بجز شنبه‌ها به این نگارخانه مراجعه کنند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.