برنامه آمریکا برای «اسد» چیست؟

طبق اسناد محرمانه، آمریکا بی آنکه با دیگر گروه های دخیل در حل بحران سوریه مذاکره کند، زمان کناره گیری اسد را ۶ ماه قبل از تاریخ تعیین شده برای برگزاری انتخابات آزاد سوریه در نظر گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اسناد به دست آمده از سوی خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نشان می دهد که در بهترین سناریوی آمریکا در زمینه انتقال قدرت در سوریه اشاره ای به کناره گیری «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور تا ماه میلادی مارس ۲۰۱۷ نشده است.
 
مطابق با این اسناد، در جدول زمانی تعیین شده از سوی دولت واشنگتن، تاریخی نامشخص در ماه مارس ۲۰۱۷ برای واگذاری قدرت از سوی بشار اسد و نزدیکان وی در نظر گرفته شده است. این تاریخ دو ماه پس از پایان دوره زمامداری «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکاست و پنج سال با نخستین باری که وی خواهان کناره گیری اسد شد، فاصله دارد.
 
جدول زمانی آمریکا بر اساس نقشه راهی است که در نوامبر سال ۲۰۱۵ در نشست وین ترسیم شد و در نهایت به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسید. مطابق با این نقشه راه، دولت انتقالی سوریه باید ظرف مدت شش ماه و انتخابات آزاد سوریه نیز ظرف مدت ۱۸ ماه یعنی تا ماه میلادی آگوست ۲۰۱۷ برگزار شود.
 
اگر فرض ممکن را بر حل همه مشکلات پیش روی مذاکرات صلح سوریه از جمله بهبود روابط تهران – ریاض و انسجام گروه های مخالف سوری بگذاریم، بزرگترین مشکلی که پیش پای آمریکا برای تحقق جدول زمان بندی کناره گیری اسد وجود دارد، این است که به غیر از خود واشنگتن هنوز هیچ گروه یا دولتی با این شرط یعنی کناره گیری اسد در ماه مارس ۲۰۱۷ (شش ماه قبل از برگزاری انتخابات) موافقت نکرده است.
 
این در حالیست که از یک سو گروه های معارض سوری و کشورهای ائتلاف سعودی که خواهان کناره گیری اسد در اسرع وقت هستند، این اقدام آمریکا را به نوعی خیانت به خود محسوب می کنند و از سوی دیگر، ایران و روسیه هم که تصمیم گیری در خصوص آینده اسد را حق مسلم مردم سوریه دانسته و مانع از دخالت کشورهای خارجی در تعیین سرنوشت این کشور می شوند، ممکن است در نهایت با تصمیم آمریکا مبنی بر کناره گیری اسد ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات مخالفت کنند.
 

  منبع:مهر
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار