سال 2016 برای اقتصاد ایران حیاتی است/ تلاش شرکت‌های آمریکایی برای دسترسی به ایران

سال 2016 برای اقتصاد ایران حیاتی است زیرا بموجب توافق هسته‌ای این کشور دوباره به جامعه جهانی بازگشته و تحریم‌هایش برداشته می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،پایگاه خبری العربیه (alarabiya) در یادداشتی به قلم مجید رفیع‌زاده به بررسی فرصت‌هایی که سال 2016 برای اقتصاد ایران خواهد داشت پرداخت و نوشت که این سال برای اقتصاد ایران حیاتی است زیرا بموجب توافق هسته‌ای این کشور دوباره به جامعه جهانی بازگشته و تحریم‌هایش برداشته می‌شود.
 
 
در ابتدای این یادداشت با اشاره به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک در سال 2016 آمده است: «(با این کار) تحریم‌ها برداشته شده، مشروعیت جهانی ایران افزایش یافته و تجار خارجی اجازه فعالیت در این کشور را خواهند یافت. ایران با ورود به جامعه بین‌الملل بر بازارها بخصوص نفت و گاز تاثیر خواهد گذاشت همانطور که تهران برنامه دارد تا تولیداتش را به یک میلیون بشکه در روز برساند. بودجه سال بعد ایران روی بشکه‌ای 35 تا 40 دلار بسته شده است.»
 
 
رفیع‌زاده درباره فرصت‌های اقتصادی که سال 2016 برای ایران دارد اینگونه ادامه می‌دهد: «بموجب توافق هسته‌ای، آمریکا قوانین تنبیهی برای افراد سوم شخصی که با ایران تجارت کنند را برخواهد داشت. سرمایه گذاران و تجار اروپایی به ایران نزدیک خواهند شد و از دومین کشور پرجمعیت خاورمیانه سود خواهند برد. شرکت‌های آمریکایی نیز برای اینکه از رقبای اروپایی خود عقب نیافتند به دولت فشار خواهند آورد که یا اجازه فعالیت در ایران را به آنها بدهد یا از شرکت‌های زیرمجموعه‌ای برای دور زدن قوانین استفاده خواهند کرد.»
 
 
العربیه در ادامه با اشاره به اینکه دیپلماسی ایرانی-آمریکایی در سال 2016 ادامه و افزایش خواهد یافت؛ افزود:‌« این (دیپلماسی) در زمینه‌ی همکاری‌های فنی و اقتصادی بدلیل همگرایی منافع در عراق و سوریه به هم گره خواهد خورد. البته نباید انتظار ایجاد روابط کامل حسنه را داشت زیرا (دو کشور) از نظر اجزای تشکیل دهنده و همچنین مواضعشان درخصوص اسراییل باهم تفاوت دارند. به احتمال زیاد واشنگتن تحریم‌ها را در روز اجرا برمی‌دارد.»
 
 
رفیع‌زاده با توصیف کمپانی‌های آمریکایی بعنوان "بزرگترین بازندگان توافق هسته‌ای" احتمال می‌دهد که وزارت خارجه مجوزهای بیشتری برای فعالیت‌های آمریکایی در ایران بدهد: «برخی شرکت‌های آمریکایی مانند بوئینگ و ایرباس و همچنین برخی موسسات آکادمیک احتمالا اجازه فعالیت و تعامل با ایران را خواهند یافت که تا کنون بیش از 190 مجوز صادر شده است.»
 
 
این پایگاه خبری در پایان با ادعای اینکه حسن روحانی برای اطمینان از انتخاب شدن در دوره بعد سعی می‌کند اشتغال‌زایی داشته باشد؛ نوشت: «اما بدلایل زیادی ایرانیان ثمره برداشته شدن تحریم‌ها را نخواهند دید. از آنجا که تهران هزینه زیادی برای سرپا نگه‌داشتن دولت سوریه می‌دهد؛ احتمالا در سال بعد بشار اسد را طی یک دوره انتقالی کنار بگذارد.»


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار