منع فعالیت دو سایت خبری قطر در عربستان، امارات و مصر

وزارت فرهنگ و رسانه‌های عربستان، دسترسی به سایتی خبری را گرفتند که از سوی مصر به بلندگوی اخوان المسلمین متهم شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، سخنگوی العربی الجدید، که سایت نیوعرب و نسخه عرب زبان آن را اداره می کند، اقدام عربستان در منع فعالیت این دو سایت را شگفت انگیز و توجیه ناپذیر خواند. هر دو سایت، نخست از سوی وزارت فرهنگ و رسانه های رژیم سعودی و سپس در امارات متحده عربی و مصر بسته شدند. 

العربی الجدید در بیانیه ای اعلام کرد: «مسدود کردن این وب سایت ها برخلاف اصول شرکت در پشتیبانی از مردم سالاری و حقوق بشر و آزادی، و نیز مفهوم آزادی مطبوعات است. سایت نیوعرب و سایت دیگری که با هم خواهرخواندگی دارند صدای خاورمیانه را به گوش جهانیان می رساندند و آرمانشان دادن انگیزه برای داد و ستد اندیشه ها و گفتگوهای باز به شیوه ای مسئولانه بوده است.»

در این بیانیه آمده است که دو سایت العربی الجدید و نیوعرب بیشتر در کشورهایی طرفدار داشتند که موانعی در این راه افراشته اند. 

بازدیدکنندگان سایت www.alaraby.co.uk (که در لندن قرار دارد) از درون عربستان سعودی با این پیام انگلیسی و عربی رو به رو می شوند: «ببخشید، وب سایت درخواستی، آیین نامه های وزارت فرهنگ و اطلاعات را زیر پا گذاشته است.»

در این گزارش نوشته شده؛ هنگامی که از عبدالرحمن الشایال، مدیر اجرایی ارشد العربی، پرسیدند چرا سایت بسته شده گفت که خبر ندارد. «ما برخلاف اتهام های احمقانه آنها، در پوشش های خود متوازن و بی طرف عمل می کردیم.»

این سایت، همانند شبکه خبری قطری الجزیره، از طرف مقامات مصری زیر فشار است چرا که متهم شده بلندگوی گروه سیاسی اخوان المسلمین شده است. 

نویسنده در پایان آورده است: مصر که در آغاز دسامبر بیش از هر کشور دیگری، به جز چین، روزنامه نگار زندانی داشت ثابت کرده به ویژه در برابر الجزیره دشمنانه رفتار می کند. این کشور  سه نفر از خبرنگاران این شبکه را به اتهام  تروریسم بازداشت کرد و سال گذشته پس از آزادی، آنها را اخراج یا عفو کرده بود. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار