دبیر: باید در برابر تخلفات شهرداری سکوت کنم؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بی انضباتی در شهرداری غوغا می کند و عزم جدی برای اصلاح آن در مدیران ارشد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری که امروز (دوشنبه )در محل شورای شهر تهران برگزار شد،اظهار داشت:شهرداری از حسابرس مشترک استقبال نکرد و شورا در این مورد از موضع قدرت وارد شد.

وی افزود: اعضای شورا بر روی موضوع حسابرس مشترک انتقاد داشتند و معتقد بودند که در این صورت اختیارات شورا کاهش می یابد،که بنده به آن اعتقاد نداشتم زیرا نحوه انتخاب حسابرس مهم است به همین دلیل پیشنهاد شد که نصف حقوق حسابرس را شورا پرداخت کند.

رئیس کمیسیون شورای شهر تهران بیان کرد: نکته ای که وجود دارد این است که در نهایت نتیجه حسابرسی به تصویب اعضای شورا می رسد و وجود حسابرس مشترک هم به نفع شورا و هم به نفع شهرداری است و باعث شفافیت می شود.

دبیر افزود: برای وجود حسابرس مشترک از اعضای کمیسیون ها نظر خواسته ایم اما متاسفانه تا این زمان پاسخی دریافت نشده است.

وی در رابطه با نحوه انتخاب حسابرس گفت: حسابرس از سوی کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب نمی شود و در دوره دوم شورا زمانی که آقای مسجد جامعی رئیس شورا بودند در کمیسیون تلفیق حسابرس از بین 30شرکت برتر و به صورت قرعه کشی انتخاب شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بنده به حسابرس شهرداری احترام می‌گذارم و اختلافی بین حسابرس شورا و شهرداری وجود ندارد و خیلی بد است که شهرداری تهران حسابرسی را قبول ندارد.حساب را با حرف‌های قشنگ نمی‌توان جمع کرد بلکه با عمل برطرف می‌شود.

دبیر با بیان اینکه چرا برخی در شهرداری جلوی شفافیت را می‌گیرند، گفت: در سال 75 و 76 حسابرسی شهرداری توسط سازمان حسابرسی انجام می گرفت و شورای شهر از سال 82 کار حسابرسی را آغاز کرده است.کار حسابرسی همیشه روی شرکت‌های شهرداری انجام می‌گرفته است اما نمی‌دانم چرا زمانی که کار حسابرسی به شورا واگذار شد انتقادها نیز شروع شد در صورتی که انتقاد از حسابرس به مانند شکستن آینه است.

وی در رابطه با بودجه کم احداث متروی تهران افزود: شهرداری مبلغ هزار و 800 میلیارد تومان برای توسعه مترو درنظر گرفته بود که این بودجه در شورا به 2 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافت. شهرداری تهران نیز مبلغی کمتر از بودجه برای توسعه مترو مصرف نکرده است و اگر بودجه بیشتری برای آن در نظر بگیریم خیلی از فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی شهر عقب می‌ماند درصورتی که اگر دولت به تعهدات خود در قبال توسعه حمل‌ونقل عمومی عمل کند چندین میلیون یورو به حساب شهرداری واریز می‌شود و در شورای چهارم به توسعه مترو توجه ویژه‌ای شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در برنامه 5 ساله جدا از کیفی بودن به کمیت پروژه‌ها نیز توجه شده است به عنوان مثال بودجه شهرداری 21 هزار میلیارد باید باشد اما با وضعیت پیش آمده این میزان تحقق نمی‌یابد و بودجه شهرداری به 18 هزار میلیارد تومان کاهش یافته که تاثیر زیادی در اجرای برنامه‌ها دارد.

دبیر در خصوص بازکردن حسابرسی سال‌های گذشته شهرداری تهران گفت: در دوره سوم شورا اطلاعاتی در رابطه با حسابرسی شهرداری مطرح نمی‌شد و در دوره چهارم با انجام حسابرسی‌ها به میزان تخلفات آگاه شدم و آیا باید در برابر تخلفات شهرداری سکوت کنم؟

وی افزود: چندین بار موضوع تخلفات را به صورت شفاهی و کتبی تذکر دادم و در نهایت موضوع را در صحن شورا مطرح کردم.

دبیر با بیان اینکه هنوز از برخی پروژه‌های شهرداری دفاع می‌کنم، گفت: با شروع حسابرسی متوجه شدم که حجم زیادی از بی‌انضباطی‌ها درشهرداری وجود دارد و شخص شهردار تهران به دنبال اصلاحات نیست.

** بی‌انضباطی در شهرداری تهران غوغا می‌کند / شهردار پاسخ‌گو باشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه هرکسی باید جوابگوی تخلفات خود باشد، گفت: در شهرداری، شهردار قبلی تهران هر تخلفی که انجام داده خودش باید پاسخگو باشد. حجم تخلفات در شهرداری تا حدی بالا است که بنده به عنوان منتخب شهروندان تهران تمام آن را در شورا مطرح می‌کنم. بی‌انضباطی مالی در شهرداری تهران غوغا می‌کند و شهردار باید پاسخگوی آن باشد.

دبیر گفت: این حجم تخلفات تنها از حسابرسی 18 شرکت به دست آمده و حسابرسی مناطق به زودی آغاز می‌شود، اما شهرداری ها 4 ماه مهلت خواستند تا اسناد را آماده کنند و سازمان رفاه نیز هفته‌ آینده مورد حسابرسی قرار می‌گیرد و این خوب نیست که حسابرس عنوان کند اسناد رویت نشده است.

وی گفت: سال گذشته پروژه‌ای از سوی شهرداری تهران در حال آغاز بود که رسانه‌ای نشد و قرار بود تونلی در میدان سپاه با بودجه‌ای 7 هزار میلیارد تومانی با مشارکت بانک پاسارگاد آغاز شود که بنده با آن مخالف بودم و اعتقاد داشتم توسعه مترو مهم‌تر است در آن زمان شهرداری تهران مخالفت‌های زیادی کرد اما الان با نظر بنده موافق هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، افزود: من نماینده مردم هستم و جایی که اختلاف وجود داشته باشد باید مطرح کنم. کار حسابرسی 18 شرکت 10 ماه طول کشید که روز اول 15 شرکت وضعیت عدم اظهار نظر را داشته‌اند اما وضعیت امروز آن‌ها 6 شرکت مشروط، 2 شرکت مقبول، 3 شرکت مردود و 7 مورد دارای وضعیت عدم اظهار نظر هستند.

دبیر تاکید کرد: در شهرداری قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه کار حسابرسی وظیفه بالاترین نهاد بالادستی است که مجمع نام دارد و بالاترین نهاد بالادستی که اجرایی نیست شورا است. در بورس شرکت‌ها 15 روز قبل از شروع مجمع گزارش‌های حسابرسی را روی سایت خود قرار می‌دهند آیا شهرداری مال بنده است یا مردم؟ چرا نباید گزارش حسابرسی روی سایت قرار بگیرد و تمام مردم از آن با خبر شوند؟

دبیر بیان داشت: دوستان در شهرداری به دنبال اصلاح امور نیستند و اگر قرار باشد حسابرسی سال‌های گذشته شهرداری انجام شود باید در شورا مصوبه و اعضا به آن رأی دهند.

وی گفت: در حسابرسی به دنبال جواب قانع کننده هستم اما مسئولان شهرداری هنوز جواب قانع‌کننده‌ای در این رابطه نداده‌اند.

** عزم جدی برای اصلاح بی‌انضباطی در شهرداری  وجود ندارد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عزم جدی برای اصلاح بی‌انضباطی‌های مالی در مدیران ارشد شهرداری وجود ندارد، بیان داشت: زمانی افراد قبول دارند که تخلف صورت گرفته است که در این زمان مشکلات به افراد مربوط نمی‌شود بلکه به سیستم موجود مرتبط است اما زمانی که مسئولان به وجود تخلفات آگاه هستند و آن را قبول دارند به معنی این است که چشم خود را به روی واقعیت بسته‌اند و به نظر بنده در شهرداری تهران موضوع دوم مصداق دارد و بنده از آن کوتاه نمی‌آیم.

دبیر بیان داشت: هنوز حسابرسی از مناطق 22 گانه شهرداری در سال 92 باقی مانده است و اگر شورا پشت کمیسیون برنامه و بودجه باشد به موضوع ثبت فروش اسناد نیز بروز پیدا می‌کنیم.

وی گفت: یکی دیگر از تخلفات شهرداری این است که سازمان حمل‌ونقل 20 درصد از سهم فروش آرم‌های طرح ترافیک را که باید صرف توسعه مترو می‌شد به حساب خزانه‌داری واریز می‌کرد که این پول را به صورت مستقیم پرداخت کرده است.

** اعضای شورا خودشان را به خواب نزنند

رئیس کمیسون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه آرزو دارم حسابرسی در صحن علنی شورا مطرح شود، گفت: از روزی که بنده وارد کمیسیون برنامه و بودجه شدم تمام اطلاعات مالی را در اختیار اعضای شورا قرار دادم و اگر کسی بگوید اطلاعاتی ندارد دروغ گفته است و حتی بنده اعتقاد دارم که باید فراتر از این برویم و گزارش را در اختیار مردم هم قرار دهیم.

دبیر افزود: من کار خود را انجام داده‌ام و الان زمانی رسیده است که مردم باید از میزان بی‌انضباطی‌ها آگاه شوند و آیا شورا می‌تواند با این همه بی‌انضباطی کنار بیاید؟ درنهایت بنده به این اعتقاد رسیده‌ام که شهردار تهران نمی‌خواهد بی‌انضباطی‌های مالی را برطرف کند و امیدوارم برخی از اعضای شورا که خود را به خواب زده‌اند بیدار شوند.

** به دنبال چه امتیازی از شهرداری می‌توانم باشم؟/ روی انتخاب شهردار تجدید نظر می‌کردم 

وی گفت: با وجود اینکه چندین بار وضعیت را به آقای چمران و قالیباف گوشزد کرده‌ام اما پاسخی دریافت نکرده‌ام. آقای قالیباف 10 سال است که شهردار تهران است و باید پاسخگوی کارهای خود باشد.

رئیس کمیسون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص صحبت‌های اخیر شهردار تهران مبنی براینکه من اجازه حسابرسی به شورا داده‌ام، گفت: آقای قالیباف شهردار انتخابی شورا است و باید تصمیمات شورا را اجرایی کند و این شورا است که به شهردار می‌گوید چه کاری انجام دهد و شهرداری ملک شخصی کسی نیست و یک عضو شورا هر زمانی که بخواهد می‌تواند از شهردار سؤال کند.

دبیر در رابطه با اینکه گفته می‌شود وی به دنبال امتیاز از شهرداری است، گفت: بنده به دنبال چه امتیازی از شهرداری می‌توانم باشم؟ در شرایطی که تمام نظارت و تخصیص بودجه در سه زمان قبل، حین و بعد از اتمام پروژه‌های شهرداری در کمیسیون برنامه و بودجه تأمین می‌شود و کمیسیون است که بودجه شهرداری را برای پروژه‌های مختلف تصویب می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده نیز آقای قالیباف را به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌کنید، گفت: اگر به میزان بی‌انضباطی‌های موجود در شهرداری آگاه بودم حتما روی انتخاب شهردار تجدید نظر می‌کردم تا آخر با بی‌انضباطی‌ها و فساد مالی در شهرداری مقابله می‌کنم و جایی که حسابرسی درست باشد از آن دفاع می‌کنم به عنوان مثال در جلسه امروز از کار حسابرسی بر روی سازمان پارک‌ها دفاع کردم.

وی گفت: بعضی‌ها می‌گویند دبیر سیتیزن آمریکا است که باید بگویم از سن 18 سالگی آمریکا از من درخواست کرده است که برای آن‌ها کشتی بگیرم اما من به دنبال بلندکردن پرچم کشور ایران هستم و امروز به دنبال رفع فساد در جامعه هستم و معتقدم مبارزه با فساد به مانند بلندکردن پرچم کشور است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار