قزوین ؛

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ضعیف است

رئيس سازمان جهاد كشاورزي با بیان اینکه ضریب خوداتکایی در بخش کشاورزی به 78درصد رسیده است،گفت: از اقتصاد مقاوتی که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری داشته‌اند فاصله زیادی داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ نیازعلی ابراهیمی پاک  اظهار کرد: در ابتدای انقلاب میزان تولیدات این بخش ۲۵ میلیون تن با ۳۶ میلیون جمعیت بوده و در حال حاضر با ۷۷ میلیون جمعیت تولیدات به ۱۰۵ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: ضریب تولید بخش کشاورزی در اوایل انقلاب حدود ۸۰۰ کیلو گرم به ازای هرنفر بوده و اکنون به ازای هر نفر ۱۴۰۰ کیلوگرم تولیدات کشاورزی وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه ضریب خوداتکایی در بخش کشاورزی به ۷۸درصد رسیده است، ابراز کرد: وقتی این ۳ شاخصه یاد شده کنار هم قرار می‌گیرد به این نتیجه می‌رسیم که تولیدات افزایش یافته اما ضریب خود اتکایی که حداقل باید ۹۵تا۹۲ درصد باشد از مقدار مطلوبی برخوردار نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: از اقتصاد مقاوتی که مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید بسیاری داشته‌اند فاصله زیادی داریم چرا که وقتی متوسط تولید گندم در کشور ۳ و نیم تن در هکتار است یعنی از میزان خود اتکایی مطلوبی برخوردار نیستیم.

ابراهیمی پاک با اشاره به راهکارهای رسیدن به اهداف مطلوب اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: علم روز باید وارد عرصه تولید شود و از طرفی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی (سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی) اهمیت بسیاری دارد.

وی تصریح کرد:  میزان ارزش تولیدات ناخالص کشاورزی در سال ۱۳۹۳ حدود ۸ هزار میلیارد ریال بوده است و برای اینکه این تولیدات ثابت باشد نیازمند ۲۰تا۲۵ درصد سرمایه گذاری در سال هستیم، اما متاسفانه میزان سرمایه‌گزاری در بخش کشاورزی نصف رقم مورد نظر است.

این مسئول با اشاره به اهمیت حفظ منابع آب و خاک، خاطرنشان کرد: در سال۱۳۷۰ منابع آبی زیرزمینی استان ۱۸ میلیارد متر مکعب بوده است که ۹ میلیارد آن قابل استفاده است اما بعد از سال۱۳۷۰ تا کنون به علت استفاده بی‌رویه از چاه‌های غیرمجاز حدود ۳۰۰میلیارد اضافه برداشت در سال داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه خاک از عناصر اصلی در بخش کشاورزی است، گفت: از ۱۶۵میلیون هکتار اراضی کشور ۸ و نیم میلیون هکتار آن قبل کشت است که از این مقدار یک میلیون هکتار آن از اراضی درجه یک می‌باشد.

ابراهیمی در پایان پاک تاکید کرد: حفظ خاک با استفاده از روش‌های مناسب کشت،  آبیاری و کودهای آلی امکان‌پذیر است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.