برنده سیمرغ جشنواره 33 تئاتر فجر؛

نبود بودجه، طراحان صحنه را محدود کرده است

نبود بودجه و امکانات و فاصله بسیار کم میان اجرای نمایش‌ها، برای طراحان صحنه و لباس محدودیت ایجاد کرده است.

داریوش پیرو طراح صحنه و لباس در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص طراحی صحنه و لباس نمایش «بوقلمون» گفت: نباید نگاهی کلی به طراحی صحنه و لباس داشت و با خوانش سطحی نمایش‌ها و توجه صرف به توضیحات صحنه دست به طراحی زد. گاهی در لایه‌های پنهان متن و در دیالوگ‌ها، طرح‌ها و ایده‌های بدیعی است که با کشف و شهود طراح به دست می‌آید. این اتفاق را در طراحی نمایش «بوقلمون» لحاظ کردم.

وی ادامه داد: این اثر نمایشی برای اجرا نیازمند به فضایی میدانی و دو سویه است و بر اساس نمایشنامه امکان تعویض صحنه میسر نیست. به همین سبب در طراحی آن از حجم و فضاهای دکوراتیو بهره نگرفته‌ام و گود زورخانه‌ی 8 ضعلی را با کاشی‌های فیروزه رنگ و فرم‌های هندسی طراحی کردم.

پیرو بیان کرد: سعی کردم صحنه نمایش «بوقلمون» در عین سادگی جذاب باشد؛ مثلا ایده وجود یک طرح اسلیمی در وسط گود زورخانه وجود داشت، اما به دلیل آن که احتمال می‌دادم، شاید چشم مخاطب را بزند و در بالانس صحنه و قرینه سازی از سوی کارگردان خدشه وارد شود، از این کار پرهیز کردیم. همچنین با استفاده از آکساسوار موقعیت را تغییر دادیم.

وی در خصوص طراحی لباس این اثر نمایشی گفت: بنا به فراخور مقطع تاریخی نمایشی، لباس‌ها مربوط به دوره قاجار می‌شود و جایگاه هر شخصیت در طراحی لباس مورد توجه قرار گرفته است.

داریوش پیرو ادامه داد: برای طراحی لباس کاراکتر «بوقلمون» در راستای خصلت بارز او یعنی رنگ عوض کردن او در لباسش از رنگ‌های بسیاری بهره گرفته‌ام.

وی در پایان بیان کرد: نبود بودجه و امکانات و اجرای همزمان نمایش‌ها و یا با فاصله‌های کوتاه، برای طراحان صحنه و لباس محدودیت ایجاد می‌کند. امیدوارم ضمن برداشتن این موانع در جشنواره فجر امسال نیز شایسته‌سالاری و رعایت انصاف در اولویت قرار گیرد.

گفتنی است؛ داریوش پیرو برنده سیمرغ طراحی صحنه و لباس سی و سومین جشنواره تئاتر فجر است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.