گزارش آی بی تایمز: ادامه رقابت عربستان و ایران در سال 2016 ، مخل بازار نفت

سایت آی بی تایمز در گزارشی به تلاش عربستان برای راه اندازی جنگ نفتی با ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آی بی تایمز در گزارشی به قلم "کریستوفر هارس" نوشت: در آستانه سال میلادی جدید، بهای جهانی نفت همچنان دوران رکود خود را پشت سر می‌گذارد. به لطف پافشاری عربستان برای حفظ سطح تولیدات نفتی خود و مازاد تولیداتی که در بازارهای جهانی وجود دارد، بهای طلای سیاه پایین‌ترین سطح ماه‌های اخیر را تجربه می‌کند؛ اما اگر انتظار دارید روند کاهش بهای نفت در 12 ماه سال میلادی جدید هم ادامه می‌یابد، سخت در اشتباه هستید.

آی بی نیوز در ادامه نوشت: نفت به یک سلاح مخرب و پیچیده در معادلات منطقه خاورمیانه تبدیل شده است. عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خاورمیانه، ایران را یک رقیب جدی برای خود می‌داند. عربستان نهایت تلاش خود را به کار بسته است تا سطح تولیدات نفتی خود را در سطحی نگه دارد تا با برداشته شدن تحریم‌های ایران و بازگشت این کشور به سطح تولیدات نفتی گذشته، تهران کمترین سود ممکن را ببرد. با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین و لغو تحریم‌های تفتی آمریکا علیه ایران، طلای سیاه سال جدید را نیز در التهاب به سر خواهد برد. 

"آریل کوهن،" کارشناس انرژی جهانی در شورای آتلانتیک، در این باره گفت: عربستان حاضر است با بالا نگه داشتن سطح تولیدات نفتی خود در شرایطی که بهای جهانی طلای سیاه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، به اقتصاد خود لطمه وارد کند؛ اما در عین حال اجازه ندهند ایران پس از لغو تحریم‌ها به سودی دست یابد. جنگ نفتی سختی میان عربستان و ایران شکل گرفته که در نتیجه تفکرات شیعه و سنی بوجود آمده است. 

در ادامه این گزارش سیاست نفتی عربستان مورد تقبیح قرار گرفته و آمده است: سیاست جدید عربستان نوعی خودزنی است زیرا ریاض برای تنبیه ایران، حاضر است به خود نیز صدمه وارد کند. پایین نگه داشتن بهای جهانی نفت فقط موجب ضرر دیدن ایران نخواهد شد زیرا اقتصاد بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت، از نوسانات بهای طلای سیاه  تاثیر مستقیم می‌گیرد. عربستان از ژانویه سطح تولیدات نفتی خود را به 10 میلیون بشکه در روز رسانده است و رکورد خود را در یک دهه گذشته پشت سر گذاشت. بهای جهانی نفت در سال 2004 به کمتر از 25 دلار در هر بشکه رسید، این رقم در سال 2014 به بشکه‌ای 100 دلار افزایش یافت و حالا با 40 دلار در هر بشکه معامله می‌شود. تجربه سالهای گذشته نشان می‌دهد، اعضای سازمان اوپک به خوبی قادر هستند با کنترل سطح تولیدات نفتی خود، بهای نفت را در بازارهای جهانی تعیین کنند؛ اما ورود برخی مسائل سیاسی به حوزه نفت، بر نوسانات قیمت این ماده سوختی ارزشمند نیز تاثیر منفی گذاشته است.

انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار