ادعای دیلی کالر: ایران مالک اقیانوسی از نفت؛ اما به ارزش بشکه‌ای یک دلار است

دیلی کالر در گزارشی مدعی شد ذخایر نفتی ایران ارزش و سودآوری بسیار کمی برای این کشور دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "دیلی کالر،" در گزارشی به قلم "راس رید" مدعی شد: پیش بینی‌ها درمورد بی‌ارزش بودن ذخایر نفتی ایران درست از آب درآمد و به نظر نمی‌رسد میلیون‌ها بشکه نفتی که این کشور در اختیار دارد، سودآوری قابل توجهی به همراه داشته باشد.

"آناتولی کالتسکی،" کارشناس بازارهای نفتی، سال گذشته پیش‌بینی کرده بود بهای جهانی نفت تا بشکه‌ای 20 دلار سقوط خواهد کرد. این کارشناس روس در ادامه پیش بینی‌های خود مدعی شد ایران ذخایر نفتی به وسعت اقیانوس در اختیار دارد؛ اما به ارزش بشکه‌ای یک دلار.

پیش بینی کالتسکی یک بار دیگر نگرانی‌های جهانی در حوزه انرژی را افزایش داد، کارشناسان معتقدند اگر ایران قادر باشد نفت را با پایین‌ترین بهای ممکن تولید کند، این موضوع خسارات زیادی به صادرکنندگان بزرگ نفتی مانند عربستان و روسیه وارد می‌کند. عربستان 10 تا 20 دلار از درآمد هر بشکه نفت صادراتی خود را خرج می‌کند و اگر ایران با تولید نفت بیشتر موجب کاهش بهای طلای سیاه شود، عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت سازمان اوپک با دردسر جدی مواجه می‌شود.

کالتسکی در ستون اقتصادی روزنامه گاردین نوشت: به عنوام مثال، ایران ادعا می‌کند قادر است حتی با نفتی بشکه‌ای یک دلار نیز به تولیدات خود ادامه دهد، این کشور دومین صادرکننده نفتی در خاورمیانه است و با لغو تحریم‌های اقتصادی قادر خواهد بود خیلی سریع در مسیر توسعه اقتصادی گام بردارد. مقامات ایرانی بارها در سخنان خود اعلام کردند برای کاهش جهانی بهای نفت و گاز خود را آماده کرده‌اند و این موضوع در بودجه کشور پیش بینی شده است.

تنها عاملی که تاکنون ایران را از افزایش تولیدات نفتی بازمی‌داشت، اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور بود. شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد از زمان اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، صادرات نفت این کشور به نصف کاهش یافت. ایران در سالهای گذشته تحت عناوین مختلف مورد تحریم‌های متعدد اقتصادی قرار گرفت؛ اما به موجب توافق هسته‌ای وین، این تحریم‌ها باید در آینده نزدیک برچیده شوند. منظور از فروش نفت ایران به بهای یک دلار در هر بشکه به معنی واقعی یک دلار نیست؛ بلکه منظور از آن پیش بینی کاهش مجدد بهای این ماده سوختی در بازارهای جهانی است. ممکن است کاهش بهای جهانی نفت بر روی بهای گاز نیز تاثیر منفی بگذارد. مقامات عربستان نهایت تلاش خود را بکار بستند تا با محدود کردن سقف تولیدات اوپک، ایران را از افزایش تولیدات نفتی بازدارد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار