تبریز؛

راهبرد جدید شهرتبریز برای پذیرش مسافران خارجی سال 2018

در جلسه امروز شورای شهر تبریز مشکلات گردشگری شهر تبریز مورد بحث قرار و برای آمادگی هرچه بیشتربرای پذیرش مسافران خارجی سال 2018 برنامه ریزی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛شهردار تبریز درجلسه علنی شورای اسلامی این شهراعلام کرد : شهرداری تبریز آمادگی دارد زمین رایگان با عوارض صفر در اختیارکسانی قرار دهد که بتوانند حداکثر تا سال 2018 در نقاط مختلف شهر هتل بسازند

صادق نجفی با بیان اینکه تا کنون 600 میلیارد ریال برای مرمت و محوطه سازی مجموعه مقبره الشعرا هزینه شده و تا تابستان 95 فاز اول آن به بهره برداری می رسد واگذاری اجرای طرح های مرمت و بازساری پروژه های تاریخی ربع رشیدی و خلعت پوشان را با سیاست گذاری ونظارت میراث فرهنگی شد.

وی گفت:تفاهم نامه ای بین استانداری آذربایجان شرقی و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای احیا میدان صاحب الامر انجام شده و مطالعات اجرایی این طرح توسط مشاور در حال اجراست.

شهردارتبریز خاطرنشان کرد: برای از سرگیری پروازهای تبریز -باکو و دبی امتیازات تشویقی برای تبلیغات شهری و نیزدر صداوسیما ازسوی شهرداری تبریز به شرکت های هواپیمایی اعطا شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: هزینه کردن برای توسعه گردشگری سرمایه گذاری مناسبی است زیرا هزینه اولیه و سود آن تضمین شده است.

دبیری تاکید کرد: برای بازسازی و محوطه سازی مراکز فرهنگی باید با توجه به قدمت و اهمیت آنها اولوین بندی شده و اعتبار مورد نیاز برای اجرای آنها در بودجه سال آینده شهرداری تبریز در نظر گرفته شود.

وی با ابراز تاسف از وضع کنونی مجموعه ربع رشیدی با قدمت 700 سال و نیز میدان صاحب الامر از شهرداری خواست هرچه زودتر اقدامات لازم برای تملک املاک محدوده صاحب الامر و تامین اعتبار عملیات عمرانی مجموعه ربع رشیدی را در دستور کار شهرداری قرار دهد.

دبیری بااشاره به آلودگی هوا تبریز نیز از دولت خواست به تکالیف قانونی خود در زمینه حفاظت از محیط زیست عمل نماید و همچنین برای پیشگیری از آلودگی هوا عوارض ویژه ای برای کسانی که به شدت هوا را آلوده می کنند در نظرگرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به افزایش قیمت اتوبوس شهری خاطر نشان کرد :بر اساس قانون باید قسمتی از تجهیز ناوگان عمومی شهری از سوی دولت پرداخت شود ولی برای اتوبوس های جدیدی که از سوی شهرداری خریداری می شود مبلغی پرداخت نشده است.

وی با ابراز تاسف از توجه نکردن به شورا ها در برنامه ششم توسعه کشور تاکید کرد در سند چشم انداز 20 ساله کشور به جایگاه نهاد های مردمی و شوراهای اسلامی توجه ویژه ای شده ولی در سند ششم توسعه در نظر نگرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نامگذاری تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام درسال 2018 گفت:این دومین عنوان جهانی است که تبریز در زمینه گردشگری و صنایع دستی کسب می کند.

حق پرست افزود:تبریز شهری جهانی شده و دیگر نمی توان به صورت سنتی و بدون برنامه ریزی صحیح اقدام کرد.

وی بااشاره به ایجاد موزه های مطبوعات، نقاشی، صدا، جواهر، صنایع دستی نگارگری و فرش در تبریز گفت: موزه فرش یکی از شاخص های مهم انتخاب شهر تبریز به این عنوان بوده و بایستی تا پایان سال 95 به اتمام برسد ولی عملیات اجرایی این طرح به علت مشکل ماده 100(کمیسیون تخلفات شهرداری) دچار مشکل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از شهرداری خواست در حفظ بهتر آثار و بافت تاریخی وتوسعه موزه های قاجار و مشروطه به اداره کل میراث فرهنگی استان کمک کند.

حق پرست همچنین از اینکه در یک دهه گذشته افزایش ساخت وسازهای تجاری موجب تخریب بافت تاریخی شهر تبریز شده اابراز تاسف کرد.

وی تاکید کرد نباید از بافت تاریخی انتظار درآدزایی مستقیم داشته باشیم بلکه می توان با توسعه گردشگری در بافت تاریخی میتوانیم به همان میزان درآمد زایی غیر مستقیم داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین نصب تابلوهای راهنما دوزبانه،مرمت آسفالت های معابر شهری ،بهسازی بافت تاریخی ،آموزش رانندگان تاکسی ها و ایجاد هتل ها و موزه ها را برای آمادگی تبریز برای میزبانی گردشگران خارجی در سال 2018 ضروری دانست.

حق پرست اظهار کرد برای مرمت مجوعه های تاریخی نیاز به منابع مالی داریم ولی قوانین اجازه واگذاری اجرای آنها را به شهرداری نمی دهد.

وی همچنین از ارسال پرونده جنگل های ارسباران به یونسکو جهت ثبت جهانی آن خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت اطلاع رسانی محلی خوبی داریم ولی برای جذب بیشتر گردشگر نیاز به تبلیغات ملی و بین المللی داریم.

اعضا شورا شهر تبریز نیز خواستار تشکیل کمیته ای مشترک بین سازمان های مختلف استان برای آماده سازی شهر تبریز شدند.

جعفری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت باید ازتوانمندیهای صداو سیما به منظور فرهنگ سازی و فضا سازی برای جذب بهتر گردشگران استفاده کرد چرا که نقش آنها بی بدیل است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تبریز نیز بااشاره به مشکل آلودگی هوا تبریز گفت: آسیب هایی که آلودگی هوا به سلامت شهروندان و به خصوص کودکان وارد می کند بسیار خطر ناک است.

شهین باهر با بیان اینکه این مشکل در اثر غفلت 20 ساله به وقوع پیوسته ،استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها،تردد ماشین های دودزا و غیر واقعی انجام دم معاینه فنی خوردوها و تخریب یک هزار و پانصد هکتار از باغات تبریز را از عوامل اصلی آلودگی هوای شهر تبریز دانست.

در جلسه امروز شورای شهر تبریز همچنین از نرم افزار اندرویدی گردشگری تبریزبه نام تبریز تراول(tabriz travel) که به دو زبان فارسی و انگلیسی جهت معرفی راهنمایی و آشنایی گردشگران به شهر تبریز ساخته شده است رو نمایی شد.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۴
یاشاسین قوجا تبریزیم