بیمه همگانی مثل یارانه‌ نیست که فقیر و غنی نشناسد

وزیر بهداشت ساعتی پیش در برنامه زنده «متن و حاشیه» شبکه ۳ حضور یافت و اگر چه بیشتر به پرسش‌های حاشیه ای در حوزه وزارتخانه متبوعش پاسخ گفت، اما از مباحثی چون آلودگی هوا، تجمیع بیمه ها، اعتبارات طرح تحول سلامت، بیمه همگانی ،حقوق پزشکان، کشیدن بخیه کودک خمینی شهری و... نیز غافل نشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن هاشمی که با آرامش و طمانینه به مجری برنامه پاسخ  می داد، در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص اینکه پزشکان تمایلی چندانی برای شنیدن نقد از خود ندارند، گفت: نقد باید در راستای رفاه مردم و سازنده باشد. وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که در طی سه دهه اخیر با برپایی همایشی که پس از این به صورت سالیانه برگزار می شود اجازه نقد را به منتقدان خود داده است.

هاشمی در خصوص آلودگی هوای کلانشهرها و تاثیرمنفی آن بر روی دانش آموزان، تصریح کرد: مضرات این آلودگی ها را به طور حتم وزارت بهداشت و سازمان های مربوطه اعلام خواهند کرد. اعداد و ارقامی در این زمینه وجود دارد که به صورت روزانه در نقاط مختلف کلانشهرها کنترل می شود و در خصوص شرایط مخاطره آمیز تصمیمات لازم گرفته شده است، ولی کسانی که مدعی هستند تعطیلی مدارس مبنای سیاسی داشته است ، حتما دید سیاسی به این موضوع دارند. سلامت مردم در تمامی زمینه ها از جمله آب، غذا، هوا و پارازیت ها در اولویت است و ما در این زمینه با کسی رودربایستی نداریم.

ریشه اصلی آلودگی هوا خود ما هستیم

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ریشه این آلودگی ها خود ما هستیم. صنایع، جمعیت، سبک زندگی، فرهنگ، عدم زیرساخت ها برای توسعه، صنعت ریلی و... بخشی از مواردی است که در بروز چنین شرایطی تاثیرگذار بوده است. به طور حتم نه تنها دولت بلکه کل نظام باید به نحوی عمل کنند که هم جلوی آلاینده ها را هم بگیرند و هم آن ها را برطرف کنند تا هوای مطبوعی در تمامی کشور داشته باشیم.

وی به اظهارنظر اخیر خود که رفع آلودگی هوا را نیازمند جراحی دانسته بود اشاره کرد و گفت: این جراحی را باید حکومت انجام بدهد. کشور دارای قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه است. همه اگر با هم و هم راستا عمل کنند و مردم نیز بعد از قوای سه گانه به وظایف خود عمل نمایند، مطمئنا این مشکل نیز برطرف خواهد شد. سابق بر این شهرهای همچون لندن، توکیو و حتی استانبول در همسایگی کشور خودمان به عنوان آلوده ترین شهرهای جهان شناخته می شدند ، ولی در یک برنامه ده ساله همین شهر استانبول به یکی از پاک ترین شهرهای دنیا تبدیل شده است. پس مطمنا دست یافتن به چنین مهمی شدنی است و باید همه برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

هاشمی همچنین در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا تاکنون طرح تحول سلامت را چکاپ کرده اید یا خیر، خاطرنشان کرد: این طرح نه تنها از سوی رئیس جمهور بلکه از سوی دستگاه های نظارتی فراوانی همچون سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نظارت می شود و وزارت اطلاعات و کشور نیز گزارش های لازم در این زمینه را ارائه می کنند و از طرف دیگر نظرسنجی های معتبری که در سراسر کشور میزان رضایت مردم از این طرح ملی را رصد می کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت با وجود کاهش هزینه های درمانی مردم، همچنان تا حمایت همه جانبه مالی از هموطنان فاصله دارد، تصریح کرد: مشکلات اعتباری این طرح نیز بستگی به اراده دولت و مجلس دارد. تا جایی که بنده اطلاع دارم در بودجه پیشنهادی تمهیداتی لحاظ شده است که امیدواریم مجلس همچون دو سال قبل که نگاه مثبتی به سلامت مردم داشته است آن را تایید کند .

وی افزود: هیچ نظام سلامتی که مردم رضایت کامل از آن داشته باشند بنده سراغ ندارم ،ولی مطمنا اگر این طرح ادامه پیدا کند باز هم از نظر مردم قابل قبول است. طبعا نمی توان انتظار داشت که در ماه های بعد از برداشتن تحریم ها گشایش جدی در فعالیت ها ایجاد شود ،ولی با احتساب تمامی احتمالات امیدواریم اعتبارات مربوط به این طرح با مشکل مواجه نشود.

صرفه جویی جدی در هزینه ها با کمک بیمه ها

 وی با تاکید بر اینکه در آینده حامل خبرهای خوشی خواهیم بود، اضافه کرد: چون در حال حاضر وضعیت بودجه روشن نیست ،اجازه دهید ابتدا بودجه تقدیم مجلس شود و بعد از آن جزئیات را اعلام خواهیم کرد.  بودجه ای که تصویب شده راضی کننده است. به هر حال تمامی وزرا انتظارات خود دارند و ما نیز باید سعی کنیم با اعتبارات سال گذشته علی رغم تورم حوزه سلامت که متفاوت با تورم جامعه است نه  تنها کم فروشی نکنیم، بلکه  کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه وزارت بهداشت آیا برای جبران کسری های خود درصدد تجمیع بیمه هاست، خاطرنشان کرد: برخی چنین اظهاراتی را مطرح می کنند ولی بحث ما و بیمه ها بر سر این موضوع است که این مجموعه ها خدمتی را از بخش خصوصی در قالب بیمه تجاری و تکمیلی و از بخش های دولتی نیز در قالب بیمه پایه دریافت کرده اند و پول آن را باید ارائه بدهند و این مسئله ارتباطی به تجمیع بیمه ها نیز ندارد. بیمه ها در قالب خدماتی که دریافت کرده اند و قانون نیز آن را مشخص کرده است باید به فاصله دو هفته میزان ۶۰ درصد و سه ماه بعد تمامی آن مبلغ را تسویه کنند ،در غیر این صورت مطمئنا بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، داروخانه ها و پرسنل آن ها نمی توانند کارهای خود را با دلگرمی دنبال کنند که مطمنا در این بین مردم آسیب خواهند دید. تجمیع  بیمه ها هم قانونی است و به نفع مردم است. ما نیز به اندازه کافی در این خصوص صحبت کرده ایم و بیشتر از این نیاز نیست به این مسئله بپردازیم.

بیمه همگانی مثل یارانه ها نیست که فقیر و غنی نشناسد

براساس گزارش سلامت آنلاین بخش بعدی این برنامه به موضوع بیمه همگانی در کشور اختصاص داشت. وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که دولت به رغم مشکلات بودجه ای چرا از ابتدا تمامی افراد فاقد بیمه را وارد طرح بیمه همگانی کرده و از قشرهای کوچک تر و ضعیف تر اجرای این طرح را آغاز نکرده است، گفت: این حرف زمانی درست است که بخش اعظمی از این افراد جزو قشر مرفه جامعه باشند، ولی طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که ۸۰ درصد این افراد حقوق زیر یک میلیونی داشته اند. مسلما زمانی که ۸۰ درصد از یازده میلیون ایرانی که در راستای این طرح تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفته اند و حقوق زیر یک میلیون دارند معنی آن این است که دولت کار خوبی انجام داده و افراد نیازمند را تحت پوشش بیمه قرار داده است. هفته گذشته سفری به سیستان و بلوچستان داشتم که اکثر افراد بستری در این دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند. حتی در حاشیه های پایتخت نیز ۲۴ درصد افراد بیمه نداشتند.

هاشمی تصریح کرد: این طور نیست که همچون یارانه ها دارا و ندار از آن بهره مند باشند ،بلکه اکثر افراد تحت پوشش بیمه همگانی درآمد زیر خط فقر دارند و از این بابت باید دولت را تشویق کرد. البته این جمعیتی که چنان انتقاداتی را به وزارت بهداشت مطرح می کنند ،مطمنا اگر تنها به پنج میلیون ظرفیت ابتدایی اجرای طرح بسنده می کردیم مجددا انتقاداتی را مطرح می کردند که چرا سایر اقشار جامعه را وارد این طرح ملی نمی کنید.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بهتر است به جای حاشیه سراغ متن که مردم هستند برویم. این کار باید ۳۰ سال پیش اتفاق می افتاد در شرایط فعلی که اجرایی شده بهتر است به تشویق برای اجرای بهتر آن بپردازیم و اگر هم منابع آن مشکل دارد ، از سایر بخش ها زده و به این قسمت اضافه کنیم. به هر حال در ۳۵ سال اخیر سلامت اولویت نهم و دهم به بعد بوده است. هم اکنون که رئیس دولت طبق قول خود از این حوزه به خوبی حمایت می کند، پس ما نیز تلاش کنیم تا با کمک یکدیگر بخشی از مشکلات مردم برطرف شود.

منبع: سلامت آنلاین
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار