اعلام آمادگی سازمان بیمه سلامت ایران برای ارائه خدمات به پناهندگان افغان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در صورتیکه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، دولت و کشور افغانستان بخشی از هزینه های پوشش بیمه ای پناهندگان افغانستان را در ایران تقبل کنند، این سازمان نیز آمادگی کامل را برای ارائه خدمات بیمه ای به پناهندگان افغان دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "انوشیروان محسنی بندپی" روز سه شنبه در اولین نشست بین المللی بررسی جنبه های اخلاقی ارائه خدمات سلامت به پناهندگان افغان در ایران افزود: حدود سه میلیون افغان در ایران زندگی می کنند که برای ارتقای کیفیت زندگی آنان و برخورداری همه آحاد جامعه از خدمات سلامت و پناهندگان افغان، باید شرایطی فراهم شود تا این افراد نیز از بیمه سلامت بهره مند شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح تحول سلامت از سوی وزارت بهداشت و نگاه ویژه دولت و سازمان نظام پزشکی به موضوع سلامت و ارائه خدمات بیمه ای به مردم، امیدواریم بتوانیم جهت جلوگیری از برخی چالش ها و آسیب های حوزه سلامت، خدمات خوبی نیز به پناهندگان افغان ارائه دهیم.

محسنی بندپی گفت: سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت به عنوان متولی باید به هر کسی که در ایران زندگی می کند، با این رویکرد که ارائه نکردن خدمات سلامت به آنها چالش هایی را برای کشور ایجاد می کند، خدمات سلامت ارائه دهد.



** شناسایی 800 سکونتگاه غیررسمی در حاشیه شهرهای کشور

محسنی بندپی افزود: در راستای اجرای طرح بیمه سلامت در کشور، 800 سکونتگاه غیررسمی را در حاشیه شهرها و کلان شهرهای کشور شناسایی کردیم که 30 تا 35 درصد جمعیت کشور در این مناطق حاشیه ای فاقد بیمه بوده اند.

وی ادامه داد: به همین منظور تا کنون با اجرای طرح بیمه سلامت، شش میلیون و 300 هزار نفر ثبت نام کرده اند که چهار میلیون و 800 هزار نفر دفترچه بیمه دریافت کرده اند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: بیش از 95 درصد پناهندگان افغان نیز با حداقل امکانات در ایران زندگی می کنند که می توانیم در صورت حمایت های مالی، به این افراد نیز خدمات ارائه دهیم، همانطوریکه در بخش پوشش بیمه همگانی پس از 22 سال آحاد مختلف مردم کشور را بیمه کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد، برخی افرادی که در رستوران ها و تولید مواد غذایی فعالیت می کنند فاقد کارت بهداشت سلامت هستند و این موضوع زنگ خطری برای ما محسوب می شود.



** ایران یکی از قدیمی ترین کشورهای میزبان پناهندگان افغان است

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ایران یکی از قدیمی ترین و دومین کشوری است که افغان ها به صورت مهاجر و پناهنده رسمی و غیررسمی در آن سکونت دارند که حدود 2.5 تا سه میلیون نفر هستند که 950 نفر از آنان پناهنده رسمی هستند.

وی تصریح کرد: رفت وآمدهای آنها آسیب پذیری ما را بیشتر می کند و ما را در معرض سرایت برخی بیماری های واگیر قرار می دهد، به همین منظور باید یک برنامه ریزی علمی و دقیق داشته باشیم تا بتوانیم خدماتی را در سطح پیشگیری، آموزش و واکسیناسیون و خدمات درمانی و توانبخشی ارائه دهیم.



** سرانه حق بیمه هر ایرانی 215 هزار ریال است

محسنی بندپی افزود: سرانه حق بیمه هر فرد ایرانی در سال 93، 215 هزار ریال است که با بیمه کردن 23 میلیون روستایی و عشایر این سرانه را از دولت مطالبه می کنیم.

نخستین نشست بین المللی بررسی جنبه های اخلاقی ارائه خدمات سلامت به مهاجرین و پناهندگان افغان در ایران در سالن همایش های برج میلاد در حال برگزاریست.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.