طلاق ، سرمایی در دل گرم خانواده‌ها

طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که این روزها دست به گریبان بسیاری از خانواده‌های کشور به خصوص استان قزوین شده است، در این میان مسئولان با وجود علم به این موضوع هم‌چنان راه‌حل و برنامه‌ای مناسب در جهت کاهش این آسیب ندارند.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛ منطقه قزوین، طلاق مسأله‌ای است که پیش از این به‌عنوان منفورترین حلال در کشور ما مطرح می‌شد و گاهی رفتارهای اشتباه در برخورد با افراد مطلقه انجام می‌شد اما امروزه این معضل بزرگ جامعه که با افزایش روزافزون همراه است نه تنها قبیح به‌نظر نمی‌رسد چه بسا جشن‌های مفصل نیز برای آن گرفته می‌شود.

این روزها دیگر طلاق در اذهان عموم منفورترین حلال حساب نمی‌شود و افراد برای گرفتن جشن طلاق از هم سبقت می‌گیرند، جشنی که به منزله ازهم‌پاشیدن زندگی دو نفر برپا می‌شود غافل از این‌که این تصمیم بزرگ نخستین گام‌های ویرانی آینده خود و فرزندانشان را به همراه دارد.

افزایش 6.9 درصدی طلاق در قزوین

«محمدصدرا آراسته»، مدیرکل ثبت احوال استان قزوین در گفت‌و گو با ایسنا می‌گوید: در 5 ماهه نخست سال 1048 مورد طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که تعداد 956 مورد به ثبت رسیده بود، به میزان 6.9 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه می‌دهد: با نگاهی مقایسه‌ای به آمار طلاق در 5 سال گذشته شاهد افزایش میزان طلاق در استان قزوین هستیم به طوری‌که در سال 88 تعداد طلاق‌های ثبت شده در قزوین 1570 مورد بوده است که این میزان پارسال به 2574 مورد رسیده است.

«مهران قاسمی» معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز در گفت‌وگو با ایسنا مطرح می‌کند: در استان قزوین معدل طلاق بیشتر از معدل کشوری است که این امر نگران‌کننده، تلنگری به مسئولان فرهنگی و حوزه اجتماعی است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و در این مسائل به شکل جدی وارد شوند.

وی تصریح می‌کند: آمارهای طلاق در استان قزوین هشداردهنده است به طوری‌که امسال طبق آمار برای اولین‌بار در شهرستان آبیک از هر 3 ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود که این فاجعه‌ای است که در قزوین تاکنون با آن روبه‌رو نبودیم.

«حسن کاشی» مدیرکل سابق دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در گفت‌و گو با ایسنا در این‌باره می‌گوید: در زمینه طلاق آنچه که مبنای قضاوت و ارزیابی در استان است، آمار رسمی است که از ثبت احوال اعلام می‌شود، بنابراین آماری که توسط افراد مختلف از گوشه و کنار اعلام می‌شود اگر برمبنای گزارش ثبت احوال باشد، قابل قبول است در غیر این صورت اظهار نظر شخصی است و موسخ نیست.

وی ادامه می‌دهد: پدیده طلاق در کل جامعه رو به افزایش است که بروز آن علل عدیده‌ای دارد، به طور کلی هم‌کفو نبودن زوجین و عدم آشنایی با مهارت‌های اولیه زندگی مهم‌ترین علل زمینه بروز کشمکش در خانواده‌های جدید محسوب می‌شود، در همین راستا در سال 93 در استان قزوین با انجام تحقیق میدانی علل افزایش طلاق در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی بررسی شده که در پی آن به تفکیک شهرستان‌های استان برنامه‌ریزی جدیدی در جهت کاهش طلاق انجام می‌گیرد.

عدم شناخت مهارت‌های زندگی مهم ترین علت طلاق در قزوین است

به گزارش ایسنا، هم‌اکنون وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج می‌گیرند بدون این‌که مهارت‌های زندگی را کسب کرده باشند وارد زندگی می‌شوند، حال این‌که زندگی مشترک پر از فراز و نشیب‌هایی است که به سازگاری و درک متقابل نیاز دارد، سازگاری زناشوئی پیوندی دوستانه همراه با تفاهم، درک یکدیگر و تعادلی منطقی میان نیازهای مادی و معنوی همسران است.

هم‌اکنون برخی خانواده‌ها به‌علت آگاهی نداشتن نسبت به این مهارت‌ها در برخورد با مشکلات کوچکی که قابل برطرف کردن است طلاق را به‌عنوان بهترین راه‌حل انتخاب می‌کنند، با توجه به افزایش میزان طلاق در استان این امر نگران‌کننده است و نیاز به برنامه‌ریزی در این زمینه بیش از پیش احساس می‌شود.

«الهام الهی‌نیا» کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه می‌گوید: طلاقی که امروز رایج شده است طلاق واقعی نیست، بسیاری از مراجعین و خانواده‌هایی که عدم سازش گرفته‌اند، اغلب با 6 ماه زوج‌درمانی به کانون خانواده برمی‌گردند، این در حالی است که اگر این افراد درست آموزش ببینند به طلاق رو نمی‌آورند.

وی ادامه می‌دهد: ناسازگاری زناشویی بیشتر در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که هر یک از زوجین در شغل و تحصیلات خود موفق هستند و همین امر سبب می‌شود که از انجام وظایفی که در زندگی زناشویی برخوردار هستند خودداری کنند، هم‌چنین آگاه نبودن به مسائل جنسی و نارضایتی جنسی دیگر مسأله‌ای است که سبب افزایش طلاق می‌شود.

این کارشناس می‌گوید: افزایش میزان درخواست طلاق و بررسی علل آن نشان می‌دهد که سرچشمه بسیاری از مشکلات نداشتن مهارت و اطلاعات کافی در زمینه زندگی مشترک است، چون این آموزش‌ها در کشور ما جایگاهی ندارد به طوری‌که خانواده‌ها از کودکی فرزندانشان به‌دنبال آشنا کردن آن‌ها با درس‌ها و ورزش‌های مختلف و کسب موفقیت در آن هستند اما در خصوص مهارت‌های زندگی آموزشی در نظر نمی‌گیرند این در حالی است آموزش برای تشکیل خانواده باید تخصصی شود و مورد توجه قرار بگیرد.

حسن کاشی نیز در این خصوص می‌گوید: رفتارهای اجتماعی تابعی از نوعِ نگاه به جهان‌بینی افراد است، اگر خانواده‌ها جهان‌بینی، مبانی اعتقادات و باورهای توحیدی داشته باشند کمتر شاهد طلاق هستیم، خیلی از زوجین مشکلی ندارند و اساسی‌ترین مسأله‌ای که باعث بروز طلاق می‌شود این است که هر یک از زوجین مسئولیت قبول نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در زندگی مشترک دیگر فرقی نمی‌کند که فرد دارای تحصیلات و شغل عالی باشد بلکه در زندگی باید روابط بین زن و شوهر به گونه‌ای باشد که هر کدام به وظایف خود در زندگی مشترک عمل کنند، عدم آشنایی به وظایف زوجین به رفتارهای سلیقه‌ای منجر می‌شود که زمینه طلاق را ایجاد می‌کند.

«مهران قاسمی» نیز معتقد است برخی طلاق‌ها ناشی از افزایش آگاهی اجتماعی و آگاهی فرد به حقوق خود است و می‌گوید: در کشور سونامی طلاق ایجاد شده و قزوین به‌صورت جدی روی این گسل قرار دارد، با توجه به افزایش 100 درصدی طلاق از سال 85 تاکنون، باید برنامه‌ریزی مناسبی در جهت کاهش طلاق داشته باشیم.

وی می‌گوید: بیش از 50 درصد طلاق‌ها در استان قزوین در پنج سال نخست ازدواج و 15درصد از این میزان در سال اول ازدواج رخ می‌دهد، این آمار نشان می‌دهد که اگر آموزش‌های لازم داده شود شاهد این اعداد و ارقام نخواهیم بود، چون جامعه ما فاقد آموزش‌های لازم در حوزه خانواده و فرهنگ خانوادگی است و برای دوره‌های مختلف زندگی آموزش و ترویج فرهنگ صحیح همسرداری و خانواده‌داری به‌نحو مطلوب در نظر گرفته نشده است.

آموزش مهارت‌های زندگی هم‌اکنون در کشور الزامی نیست

به گزارش ایسنا، صدای هلهله و شادی برگزاری مراسم‌ مختلف طلاق زنگ هشداری است که مدت‌هاست به صدا در آمده اما گویا مسئولان به‌قدری در امور دیگر فرهنگی غرق شده‌اند که این صدا به گوش‌هایشان نمی‌رسد و راه‌حلی اساسی برای آن اندیشیده نشده است.

«الهام الهی‌نیا» کارشناس روانشناسی تصریح می‌کند: برای کاهش میزان طلاق، آموزش مهارت‌های زندگی و انجام تست‌های مختلف روانشناسی پیش از زندگی مشترک توصیه می‌شود، چون هزینه کمتری نسبت به طلاق دارد هم‌چنین باید به نوجوانان آموزش دهیم که تشکیل خانواده بر چه اهدافی است هم‌چنین برنامه‌ریزی در سطح کلان باید از سن پائین آغاز شود.

مدیرکل سابق دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین مهم‌ترین راه‌حل کاهش طلاق را آموزش مهارت‌های زندگی می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون در کشور قانون و الزامی برای آموزش مهارت‌های اولیه زندگی زناشویی وجود ندارد و فرد باید خود خواهان کسب این مهارت‌ها باشد، با این وجود در استان قزوین این آموزش‌ها پیش از اردواج انجام می‌شود.

وی تأکید می‌کند: یکی از برنامه‌های جدی که در استان از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده است آموزش مهارت‌های اولیه زندگی زناشویی تحت‌عنوان آموزش پیش از ازدواج است که همه زوجین که همسر خود را انتخاب و برای آزمایش پزشکی مراجعه کرده‌اند باید حداقل 4 ساعت آموزش در 4 زمینه مهارت ارتباطی، آشنایی با احکام زناشویی، حقوق متقابل زن و شوهر و مسائل جنسی تحت نظر اساتید مختلف بگذرانند.

کاشی خاطرنشان می‌کند: در این دوره آموزشی که زنان و مردان به‌طور جداگانه تحت آموزش قرار می‌گیرند مهم‌ترین مسائلی که باید زوج‌ها در اول زندگی آشنا شوند بیان می‌شود و منابعی برای مطالعه در اختیارشان قرار می‌گیرد، با وجود این‌که در کشور ما قانونی برای الزام آموزش مهارت زندگی وجود ندارد در این طرح هفته‌ای 300 زوج جوان پس از آزمایش 4 ساعت به صورت فشرده مورد آموزش قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز تصریح کرد: بیش از 60 درصد مشکلات موجود در زمینه طلاق با آموزش برطرف می‌شود، آسیب‌هایی که در کمین جوانان به‌خصوص دختران وجود دارد با آموزش قابل حل است بنابراین این آموزش‌ها باید در دوره مهدکودک، مدارس و دانشگاه‌ها گنجانده شود.

وی افزود: در زمینه آموزش باید برنامه‌ریزی مناسبی برای همه جوانان انجام شود و این برنامه‌ریزی باید جوانان مذهبی، جوانان موفق، جوانان هنرمند و حتی جوانان معتاد را در برگیرد، هم‌چنین در برنامه‌ریزی مربوط به جوانان نیاز داریم که از ظرفیت دینی و جوانان تحصیل‌کرده استفاده کنیم.

قاسمی تصریح می‌کند: توجه به تغییر سبک زندگی ما نیز باید مباحث فرهنگی هم‌سو با مدرنیته داشته باشیم و در این میان از ظرفیت رسانه‌ها، صدا و سیما هم‌چنین فصای مجازی استفاده کنیم، همچنین مسائل فرهنگی را صرفاً باید با دید فرهنگی - اجتماعی نگاه کنیم و در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی به‌خصوص در زمینه جوانان باید از سیاسی‌گری اجتناب کنیم.

وی تأکید می‌کند: انقباض و انبساط نابجا فرهنگی برگرفته از سیاسی‌کاری برخی مسئولان، مشوش شدن جو خانواده‌ها را دربرداشته است باید به جای مقابله با فرهنگ‌های مختلف نحوه صحیح استفاده از آن را آموزش دهیم، چون هم‌اکنون سنت اصلی ما پابرجاست و جامعه ما در بین فضای سنتی و مدرنیته قرار دارد و چیزی نمی‌تواند به سنت ضربه بزند مگر این‌که تصمیم‌گیرندگان دچار مشکل شوند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین یادآور می‌شود: طی 15 سال اخیر مسائل مختلفی در سازمان جوانان اتفاق افتاده است مثلاً تلفیق این اداره با اداره‌کل ورزش فاجعه است، چون برنامه‌ریزی برای جوانان از اهمیت بالاتری برخوردار هستند، اما در گذشته هرکسی بر اساس سلیقه و برداشت خود و بدون برنامه‌ریزی کار کرده است که این روند باید اصلاح شود.

مدیرکل سابق دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تصریح می‌کند: در استان قزوین پس از بررسی و تحقیق، علل بروز و افزایش طلاق بر اساس پیمایش شهری به تفکیک شهرستان‌ها اتخاذ شده و در اختیار مسئولان فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته است تا برنامه‌ریزی بر اساس علم به ریشه‌های طلاق در شهرستان‌ها انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: مسأله طلاق یکی از اهداف 15 گانه میان مدت حوزه فرهنگی اجتماعی است که مجوعه دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی و سازماهای مردم نهاد ملزم هستند با توجه به مأموریت ذاتی خود نسبت به کاهش طلاق برنامه عملیاتی تدوین و اجرا کنند که در آینده شاهد توقف رشد طلاق و در پایان کاهش طلاق باشیم.

به گزارش ایسنا، طبق این گزارش مهم‌ترین علت طلاق در قزوین نداشتن مهارت کافی زوجین در برخورد با مسائل زندگی است، در این میان آموزش و افزایش سطح دانش افراد در زمینه خانواده بهترین راهکاری است که مسئولان باید در زمینه کاهش میزان طلاق در پیش بگیرند، هم‌چنین باید توجه داشت که کاهش طلاق سبب افزایش جمعیت که یکی از سیاست‌های راهبردی دولت است، می‌شود.

پیشنهاد می‌شود مسئولان همت کنند تا به‌جای برگزاری نشست‌های تخصصی مختلف که اغلب غیرمفید هم هستند، به بحث آموزش‌های فردی و اجتماعی رو بیاورند و آموزش مهارت‌های اولیه زندگی را در دستور کار خود قرار دهند.
منبع:ایسنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.