وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

از افتتاح بیمارستان 64 تخت‌خوابی در نیکشهر تا آمار مبتلایان به آنفلوآنزا

افتتاح بیمارستان 64 تخت‌خوابی در نیکشهر و آمار مبتلایان به آنفلوآنزا از مهمترین اخباری که در هفته گذشته در وزارت بهداشت است.

افتتاح بیمارستان 64 تخت‌خوابی در نیکشهر و آمار مبتلایان به آنفلوآنزا از مهمترین اخباری که در هفته گذشته در وزارت بهداشت است.

مراکز جامع خدمات سلامت شهرستان سرباز تجهیز می‌شوند/ ضرورت ساخت بیمارستان در این منطقه  
دکتر سید حسن هاشمی در دومین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه بازدید از مراکز بهداشتی درمانی قصرقند از توابع شهرستان سرباز ضمن اعلام این خبر گفت: خدمات بهداشتی در حال انجام در این منطقه مرزی نسبت به گذشته خوب و مطلوب است اما خدمات درمانی باید سامان یابد. 

مرگ ۱7 مازندرانی براثر بیماری آنفلوانزا 
فرهنگ بابامحمودی مدیر گروه بیماری‎های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: تا این ساعت، 11 نفر در مازندران براثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی جان خود را از دست دادند که 9 مورد در مراکز زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دو نفر نیز در حوزه دانشگاه بابل جان خود را از دست داده‎اند.

بیمارستان 64 تخت‌خوابی نیکشهر با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد 
ایرج ضاربان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر منطقه سیستان و بلوچستان افزود: برای ساخت بیمارستان 64 تخت خوابی شهرستان نیکشهر بالغ بر 23 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی هزینه شده و پس از ساخت بالغ بر 10 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از محل اعتبارات ملی برای این بیمارستان نیز در نظر گرفته شده است. 

رضایتمندی مردم از حوزه سلامت 76 درصد است/عیدی به مردم چابهار با احداث بیمارستان جدید این شهر 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت گفت: طبق نظرسنجی‌های قابل استنادی که توسط مراجع معتبر صورت گرفته، متوسط میزان رضایت‌مندی مردم از حوزه بهداشت در کل کشور 76 درصد اما در مناطق جنوب استان سیستان و بلوچستان، 94 و در مناطقی مانند زاهدان، زابل و زهک 91 درصد است. 

راهکارهای توقف طرح کمک پرستاری یک ساله بررسی شد 
دکتر علی محمد آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: در راستاری توقف طرح کمک پرستاری یک ساله، جلسه ای در محل معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی ایران برگزار گردید.
وی افزود: طرح کمک پرستاری یک ساله که وزارت بهداشت چندی پیش با مطرح کردن بحث کمبود نیرو به طرح آن پرداخت با مخالفت شدید پرستاران همراه شد که طی این مخالفت ها بسیج جامعه پزشکی همکاری خود را جهت توقف این طرح به سازمان نظام پرستاری اعلام نمود. 

750 کیلومتر به دنبال ام آر ای 
قاضی زاده هاشمی  به مناسبت  هفته وحدت به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و پس از ورود به بندر چابهار به سمت حاشیه چابهار رفت که در صورت تایید قرار است یک بیمارستان مجهز و 510 تختخوابه ساخته شود و پس از آن با رفتن به مناطق محروم کپر نشین حاشیه زیبا شهر پای صحبت مردم آن منطقه نشست و به مشکلات انها رسیدگی کرد و پییگیر مسائل بهداشتی درمانی آنها شد.

پیگیری تقویت سلامت حوزه غذا و دارو در مناطق آزاد 
مهندس عباس مهدیزاده، مدیر امور استان‌های سازمان غذا و دارو در نشست با مدیران سلامت مناطق آزاد و مدیران و نمایندگان سازمان غذا و دارو که در چابهار با هدف ارزیابی امکانات حوزه غذا، دارو و آزمایشگاه برگزار شد، گفت: بعد از تفاهم نامه‌ سازمان غذا و دارو با سازمان مناطق آزاد که با حضور دکتر دیناروند و مهندس ترکان انجام شد، لازم است بندهایی که در این تفاهم نامه آمده، به زودی اجرایی شود.

آسیب‌های اجتماعی دغدغه این روزهای وزارت بهداشت 
 علی اکبر سیاری معاون وزارت بهداشتی وزارت بهداشت امروز در ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی گفت: وضعیت کنونی جامعه باعث شده ما سرمایه‌های اجتماعی جامعه را از دست بدهیم. خانواده نتیجه عقل، احساس و عاطفه است دو نفر تصمیم گرفته اند این پیوند را تحت عنوان خانواده ایجاد کنند  حال اگر این پیوند بر محور تفکر ، تدبر، تعقل، گذشت و همدلی، صداقت و امانت‌داری‌، وفای به عهد‌، تامین نیازهای جسمی و تامین نیازهای جنسی باشد و حقوق طرفین رعایت شود مطمئنا خانواده پایدار خواهند ماند و خانواده مستحکم و پویا خواهیم داشت‌.  

آماده باش اورژانس پیش بیمارستانی در روزهای آلوده 
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشورسخنگوی اورژانس کشور گفت: اورژانس پیش بیمارستانی آماده باش است و مردم اگر با مشکلی مواجه شدند به سرعت با شماره 115 تماس بگیرند تا نزدیک‌ترین اورژانس اعزام شود.

در حالیکه کوچکترین جنبنده ها رصد می شوند چگونه تریلی قاچاق را نمی بینند؟ 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت گفت: وقتی ما می‌توانیم کوچکترین جنبنده را در کشور رصد کنیم چگونه نمی‌توانیم تریلی قاچاق سیگار را در کشور بیابیم این بهانه است. 
وزیر بهداشت در خصوص نقش راهنماهای بالینی در کاهش هزینه‌های غیرضروری گفت: جلسه‌ای با حضور همکاران حوزه‌های مختلف اعم از انجمن‌های پزشکی راجع به صرفه‌جویی در مصرف هزینه‌ها تشکیل شد. 

تبیین راهنماهای بالینی نیازمند مشارکت بیمه‌ها، نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در جلسه بازنگری و بروز رسانی راهنماهای بالینی در خصوص وضعیت گاید‌لاین‌ها(راهنماهای بالینی‌) گفت: وزارت بهداشت از گذشته تعداد زیادی راهنمای بالینی را فراهم کرده است گاهی در مطبوعات نظراتی از سوی کسانی که توجهی در مورد راهنماهای بالینی و کارکرد آنها ندارند منتشر شده است. 

وی افزود:حدود 400 راهنمای بالینی داریم که در بیمه‌ها و مراکز معطل مانده است. 20 پزشک خانواده هم داریم اما این کافی نیست. اما چرا تا به حال اجرا نشده است دلیلش مشخص است صرف نظر از نگاه‌های سطحی در جامعه که برخی افراد آلوده به اقراض شخصی‌، سیاسی و اقتصادی کرده‌اند این است که اجرای راهنماهای بالینی در دست کسی است که پول در دست اوست غیر از این مسیر برای اجرای راهنماهای بالینی راهی وجود ندارد‌. 

توضیح سازمان غذا و دارو درباره برنج‌های وارداتی آلوده 
 مهندس محمد هاشمی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در واکنش به انتشار اخباری درباره برنج‌های وارداتی گفت: سازمان غذا و دارو به مردم اطمینان می‌دهد که هر کالای سلامت محوری که از طریق گمرکات و به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند با حساسیت و دقت بالا از نظر عدم مغایرت با معیارهای بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کیفیت محصولات غذایی و صادرات آن به دیگر کشورها در رونق اقتصادی تاثیر داشته است 
دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو  گفت: در سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به نقش و اهمیت صنعت غذا از جمله تولید کنندگان، کشاورزان در مزرعه، صنایع تبدیلی و صنایع بزرگ غذایی در حوزه های مختلف واقف هستیم. 

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت منتشر شد 
دکتر پورکاظمی رییس مرکز سنجش پزشکی وزارت بهداشت در خصوص نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد گفت: در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت حدود 65 هزار نفر در 78 رشته شرکت کرده بودند که نتایج آن در شهریورماه اعلام شد.

طرح آموزش کمک پرستاران متوقف نشده است 
دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در حاشیه اولین نشست سخنگوی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات بهداشتی وزارت بهداشت برای دهان و دندان گفت: در اقدامات بهداشتی برای معاینه دانش آموزان بیش از 7 میلیون نفر را مورد معاینه قرار دادیم و وارد دوره بعد می شویم. اقدام دیگر ما در ارتباط با افرادی است که به سلامت دندان‌های خود توجه نداشته اند که برای آنها بسته خوبی تهیه و منابع آن در طرح تحول سلامت پیش بینی شده است‌.

حوادث اخیر حوزه سلامت مهندسی شده است 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در خصوص حادثه رخ داده اخیر در خیابان فاطمی بیان کرد: دو ماه است که عملیات روانی روی حوزه بهداشت انجام می‌شود، سالانه 380 هزار نفر در جاده‌ها به خاطر بی‌مبالاتی و سوء تدبیر به مرگ دچار می‌شوند همچنین هر هفته در جاده ها بیش از تعداد سرنشینان یک هواپیما جان خود را از دست می‌دهند اما ظرف یک ماه و نیم اخیر در شرایطی که حوزه بهداشت بیشترین میزان رضایتمندی مردم را دارد مهندسی‌هایی پشت پرده می‌شود.   

ایران در حوزه داروسازی در رتبه اول منطقه قرار دارد 
دکتر سیدحسن هاشمی در چهاردهمین همایش علوم دارویی ایران که صبح امروز در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، وضعیت صنعت دارویی کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود توان نیروی تخصصی که در کشور وجود دارد اما فاصله زیادی با نقطه مورد انتظار داریم و لازم است تا صنعت دارویی کشور نوسازی و بازسازی شود. 

از برنامه‌‌های وزارت بهداشت برای تأمین تخت بیمارستانی تا ماجراهای درگیری کادر پزشکی با مردم 
دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت گفت: بیمارستان محیطی است که مردم نوعاً از آن ناراحت هستند به طور مثال فردی در مسافرت و تصادف عزیزی را از دست می‌دهد و یا تشخیص بیماری بدی به او گفته می‌شود. پس در شرایط استرسی قرار دارد از طرفی با وجود کمبود پزشک و پرستار و تخت در کشور پرسنل نیز در فشار هستند پزشکان متخصص ما در شرایط فعلی به طور متوسط 1.7 برابر استاندارد پرستاران یک و نیم برابر پزشکان عمومی 1.3 برابر کار می‌کنند. بنابراین نیاز به کار فرهنگی در مورد مردم و مدیریت بحران برای کادر پزشکی می‌باشد و وجود نیروی انتظامی در بیمارستان‌ها کفاف نمی‌دهد.

طرح سلامت‌یار دخالت در کار پزشک و پرستار نیست 
 آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص کمبود تخت‌های بخش سرطان بیان کرد: براساس مطالعات بین 80 تا 100 هزار تخت در بخش سرطانی کمبود داریم. میزان تخت‌های بخش آی سی یو هم بسیار کم است به همین جهت 200 مرکز ارائه خدمات سرطان در سطح یک و دو و سه داریم.

طرح سلامت یاب رونمایی شد/ توجه به فرصت‌های مغفول مانده برای خدمت به مردم 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در خصوص طرح سلامت‌یار بیان کرد: خدمت جدیدی تحت عنوان طرح سلامت‌یار با همت سازمان جمعیت هلال‌احمر و معاونت درمان وزارت بهداشت در 10 بیمارستان کشور آغاز خواهد شد. اگر قدم‌های ابتدایی را به طور مؤثر همراه با آموزش و نظارت برداریم در گذر زمان در محیط‌های درمانی تحول ایجاد خواهد شد.

علت اصلی رفتارهای اخیر در مورد پزشکان رسانه‌ها هستند 
دکتر هاشمی وزیر بهداشتدر خصوص ضرب و شتم گروه پزشکی در هفته های اخیر گفت: اگر بخواهم علت اصلی رفتارهای اخیر در مورد پزشکان را بگویم رسانه‌ها هستند. مثل برخورد رسانه‌ها در خصوص ماجرای خمینی شهر، بخیه و موارد مشابه که یک ماجرای کوچک را رسانه ها گسترده کردند و به اظهار نظر‌های غیر واقعی آلوده شد.امیدوار هستم که رسانه ها واقعیت‌ها را نشان دهند.

بهره برداری از 200 مرکز درمان سرطان در کشور تا پایان سال آینده  
دکتر هاشمی وزیر بهداشت گفت: بیش از 200 مرکز درمان سرطان در کشور در سه سطح شیمی‌درمانی ، رادیو تراپی و درمان های پیشرفته در 13 قطب درمانی آموزشی و پژوهشی به بهره برداری خواهند رسید که این طرح تا پایان سال آینده به اتمام می رسد و بودجه لازم از مسیر طرح تحول سلامت و بخشی از آن توسط خیرین و دانشگاه‌ها تامین می‌گردد.  

آمادگی کامل بیمارستانها و اورژانس‌های وزارت بهداشت/توصیه به مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی 
دکتر خالدی سخنگوی اورژانس کشور، وضعیت هوای تهران را برای گروه های حساس ناسالم عنوان کرد و گفت: در شرایط حاضر، شرایط برای سالمندان، بیماران تنفسی و کودکان مناسب نیست که لازم است این افراد مراقبت های بیشتری را رعایت کنند.

استقبال از تبادل دانش و تجربیات متخصصان مقیم آلمان در حوزه سلامت 
دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، کشور ایران در حال گذار اپیدمیولوژیک است، گفت: خوشبختانه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر در کشور کنترل شده و هم اکنون 9 کشوری هستیم که به اهداف اعلام شده سازمان بهداشت جهانی نائل شده ایم.

وی در ادامه افزود: در طی چهار دهه اخیر امید به زندگی در زنان و مردان به ترتیب از 53 و 51 و نیم به 73 و 71 سال افزایش داشته است و در حال حاضر با گذار اپیدمیولوژیک بیماری ها مواجه هستیم و هرم سنی کشور در حال تبدیل به الگویی مشابه کشورهای توسعه یافته است.
50 درصد مردم به‌خاطر سکته‌های مغزی و قلبی فوت می‌کنند 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.