گزارش وال استریت ژورنال: پیروزی انتخاباتی کلینتون، دور سوم ریاست جمهوری اوباما

وال استریت ژورنال در گزارشی به شباهت‌ سیاست‌های هیلاری کلینتون و باراک اوباما پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم "ویلیامز" نوشت: مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به عرصه رقابت برای "باراک اوباما" و "هیلاری کلینتون" دو سیاستمدار هم حزب و قدرتمند این کشور تبدیل شده است. رقابت این دو به رقابت "رونالد ریگان" و "جرج هربرت واکر بوش" شباهت زیادی دارد. 

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: جرج هربرت بوش معاون رونالد ریگان بود و پس از اتمام دوران ریاست جمهوری وی، کاندید ریاست بر کاخ سفید شد. ریگان دو دوره رئیس جمهور آمریکا بود و پس از وی، جرج بوش، دستیارش، 2 دوره دیگر ریاست بر دولت را در دست جمهوری‌خواهان نگه داشت.

با گذشت نزدیک به 2 دهه، این موضوع بار دیگر در حال تکرار است. باراک اوباما و هیلاری کلینتون هر دو از حزب دموکرات هستند. کلینتون در دور نخست از ریاست جمهوری اوباما، وزیر امور خارجه وی بود. اگر هیلاری کلینتون پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا شود و با در نظر گرفتن اینکه احتمالا 4 سال دیگر هم بتواند اکثریت آرا را به دست آورد و رئیس جمهور باقی بماند، دموکرات‌ها 16 سال قدرت را در آمریکا در دست خواهند داشت.

جمهوری‌خواهان معتقدند انتقاداتی که هیلاری کلینتون از سیاست‌ها و برنامه‌های کاری اوباما می‌کند، یک نمایش دروغین است زیرا اگر کلینتون پیروز انتخابات شود، دقیقا مانند این است که اوباما برای سومین دوره رئیس جمهور آمریکا شده است. بسیاری از چهره‌های سرشناس کابینه اوباما، حمایت خود را از کلینتون آشکار کرده‌اند. "جان پودستا،" مشاور اسبق اوباما، و "دیوید پلاف،" رئیس کمپین انتخاباتی اوباما در سال 2008، از جمله این افراد هستند. "پلاف" در مبارزات انتخاباتی سال 2008  بارها کلینتون را مورد انتقاد قرار داد؛ اما اخیرا در سخنانی تاکید کرد: هیلاری کلینتون بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند از میراث اوباما حفاظت کند.

هیلاری کلینتون از مبارزات انتخاباتی "جان مک‌کین" و "سارا پالین" دو نامزد حزب جمهوری‌خواه در سال 2008، درس‌های زیادی فرا گرفت. مک‌کین و سارا پالین در آن سال تلاش کردند به رای دهندگان نشان دهند سیاست‌ها و عقاید آنها با "جرج دبلیو بوش،" رئیس جمهور جمهوری‌خواه پیشین، فاصله دارد. رای دهندگان پس از مشاهده اختلاف نظر میان نامزدهای جدید جمهوری‌خواه با رئیس جمهور پیشین که وی نیز یک جمهوری‌خواه بود، اطمینان خود را نسبت به این حزب از دست دادند و در نتیجه نه مک‌کین و نه پالین نتوانستند به آراء قابل قبولی دست یابند. کلینتون نیز باوجود برخی مخالفت‌ها با سیاست‌های اوباما؛ هرگز دست از حمایت وی نکشید. او توازنی میان شعارهای انتخاباتی خود و دیپلماسی اوباما برقرار کرده است و با زیرکی، ضمن تکرار وعده‌های اوباما، دیدگاه متفاوت خود را نیز بیان می‌کند. به عنوان مثال کلینتون درباره مبارزه با داعش گفت: برنامه ویژه‌ای برای مبارزه با داعش دارم که فقط شامل متوقف کردن آنها نمی‌شود؛ بلکه به شکست کامل این گروه تروریستی منتهی خواهد شد.

این یک معامله دو سر برد برای اوباما و کلینتون به حساب می‌آید. اوباما جانشینی پیدا می‌کند که حافظ تلاش‌های او در مدت 8 سال ریاست بر کاخ سفید خواهد بود. از امضای اوباما بر قانون خدمات درمانی، اصلاح وال استریت و تغییرات اعمال شده بر وام دانشجویی حمایت می‌کند، به فکر بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران نیست و در مجموع نام خوشی از اوباما بر جای می‌گذارد. کلینتون نیز می‌تواند از محبوبیت و اعتبار اوباما به سود خود استفاده کند و دموکرات‌ها را دست‌کم برای یک دوره 4 ساله دیگر در راس قدرت نگه دارد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۰ ۰۵ دی ۱۳۹۴
اون آقاهه پالمب چی چی بود..اسمش یادم رفت...
اونم گزینه خوبی بودا...یکی گفته بود از بس داغون هستش..بهتره اون رای بیاره.. چون گند میزنه به آمریکا.
آخرین اخبار