گزارش "زیرو هج": جنگ ساختگی عربستان با تروریسم/ خشکاندن ریشه وهابیت، کلید نابودی تروریسم

وب سایت "زیرو هج" در گزارشی نوشت: تروریسم داعشی را باید از سرچشمه خشکاند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت "زیرو هج" در گزارشی به بررسی جنگ ساختگی عربستان علیه تروریسم پرداخت.

در این گزارش آمده است: برای مهار تروریسم داعشی، باید آن را از ریشه خشکاند. ایدئولوژی داعش از ایدئولوژی وهابیت سرچشمه می گیرد. از این رو، اگر قرار است مبارزه علیه تروریسم داعشی به نتیجه ای برسد، باید منبع آن را هدف قرار داد. عربستان و کشورهای شیخ نشین با توسل به درآمدهای نفتی، به گسترش آنچه وهابیت می نامند کمک شایانی کرده اند. از این رو باید به ائتلاف جدید عربستان و کشورهای سنی برای مقابله با تروریسم با دیدی تردیدآمیز نگریست. 

نگارنده این گزارش می نویسد: طبق دستورات ساختگی وهابیت، قتل افرادی که مذهبی غیر از وهابیت دارند، مباح شمرده می شود. وهابیت که تفسیری انحرافی از اسلام است به تروریسم افراطی دامن زده است. از این رو، می توان گفت گروه های تروریستی القاعده، طالبان، بوکوحرام، الشباب و داعش زاده ایدئولوژی وهابیت هستند. عربستان از دهه هفتاد میلادی حامی مالی گروه های افراطی بوده است. با تزریق درآمدهای نفتی این کشور به گروه های افراطی، تروریسم جان تازه ای یافته است. گزارش سال 2013 (1392) پارلمان اروپا نشان می دهد حدود 10 میلیارد دلار از درآمد نفتی عربستان که برای ترویج وهابیت در جهان سرمایه گذاری شده بود به گروه های تروریستی نظیر "لشکر طیبه" اختصاص یافت. این گروه مسئول حملات تروریستی بمبئی در سال 2008 (1387) است. 

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات غربی از دیرباز به نقش سعودی ها در حمایت مالی از گروه های تروریستی، واقف بوده اند؛ اما به دلیل سرمایه گزاری آنها در صنعت نفت آل سعود، همواره چشم خود را بر روی این واقعیات بسته اند. هر چند، به تازگی شاهد آنیم که کشورهای غربی درصدد تغییر سیاست های پیشین خود در قبال عربستان برآمده اند. تصمیم غربی ها برای تجدیدنظر در سیاست های خود با آل سعود، این کشور را بر آن داشت، حامیان مالی تروریسم را به مجازات تهدید کند. ایجاد ائتلاف جدید عربستان از دیگر اقداماتی است که آل سعود برای فرونشاندن خشم غربی ها انجام داده است. نگاهی اجمالی به ائتلاف جدید عربستان نشان می دهد کشورهای عضو، از حامیان مالی تروریسم هستند. 

نگارنده گزارش در پایان اینطور نتیجه گیری می کند: تا زمانی که ایدئولوژی وهابیت پابرجا است و مدارس عربستان افرادی را تربیت می کند که دارای تفکر افراطی هستند، نمی توان انتظار داشت آمریکا و کشورهای جهان با بمب و موشک تروریسم را نابود کنند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار