در انقلاب اسلامی شوخ‌طبعی كمی وجود دارد

یك شاعر و منتقد ادبی گفت: بخشی از چیزی كه ما با تسامح به آن طنز می‌گوییم، در واقع همان شوخ‌طبعی است كه در آثار داستانی مربوط به جنگ تحمیلی بیش از انقلاب اسلامی مشاهده می‌كنیم.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سید اكبر میرجعفری با بیان اینكه در دوران پیش از انقلاب اسلامی رك‌گویی نیاز بود كه در ادبیات آن دوران رخ می‌داد، اظهار كرد: طنز به نوعی در پرده و پوشش سخن گفتن است و یكی از خصوصیات طنز این است كه به صراحت به سراغ یك موضوع نمی‌رود. در حالی كه اقتضای موضوعات مربوط به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی صراحت است.

وی ادامه داد: البته یكی از دلایلی كه در دوران پیش از انقلاب برخی نشریات و اهالی ادبیات به زبان طنز پناه می آورند این است كه قدرت در دست نیروهای انقلابی نیست و این نیروها نیاز به نقد حكومت دارند. همین نیروهای انقلابی با پیروزی انقلاب اسلامی به جهت آنكه  قدرت را در دست دارند دیگر از زبان طنز برای نقد استفاده نمی كنند.

میرجعفری همچنین گفت: بخشی از چیزی كه ما با تسامح به آن طنز می‌گوییم در واقع همان شوخ‌طبعی است كه در آثار داستانی مربوط به جنگ تحمیلی مشاهده می كنیم. در فضای جنگ تحمیلی این شوخ طبعی ها دیده می‌شد در حالی كه فضای انقلاب اسلامی متفاوت از این فضا بود.

این شاعر و منتقد ادبی خاطرنشان كرد: شوخ طبعی هایی كه در جنگ تحمیلی رخ می دهد، مربوط  به كسانی است كه در مدت نسبتا طولانی از خانواده و جامعه دور شده اند و این جماعت برای آنكه سرزندگی و روحیه خود را حفظ كنند به شوخ طبعی گرایش پیدا می كنند. اما حوادث انقلاب اسلامی در كوچه ها و خیابان های شهر رخ می داد و كسی از خانه و خانواده برای مدت طولانی جدا نمی شد و به همین دلیل هم فضای جدی تری را در این موضوع شاهد هستیم.

وی افزود: نویسندگان نیز در خلق آثار مربوط به دفاع مقدس عموما به همین شوخ طبعی‌ها رجوع می‌كنند كه ما به اشتباه آن را طنز می خوانیم و در موضوع انقلاب اسلامی این شوخ طبعی كمتر دیده می شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.