در دیدار صمیمی محسن کاظمی عضو دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با خبرنگاران بیان شد:

برخی از کتاب‏های خاطره‏نویسی انقلاب گلخانه‏ای هستند

برخی از کتاب‏های خاطره‏نویسی با توجه به آن که در نگارش‏شان دقت چندانی نشده و عجله‏ای نوشته می‏شوند، گلخانه‏ای بوده و بیشتر هم به فروش می‏روند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست صمیمانه محسن کاظمی عضو ادبیات دفتر انقلاب اسلامی با خبرنگاران که امروز در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب بین‏المللی کتاب تهران برگزار شد، محسن کاظمی گفت: فکر می‏کنم کارهایی که در زمینه انقلاب در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی صورت گرفته، کارهای برنامه‏ریزی شده‏ای نبوده زیرا لازمه نگارش تاریخ شفاهی نزدیک بودن به تاریخ آن روایت است.

وی گفت: این که ما روزهای نزدیک‏تر را از دست ندهیم مهم است اصلاً کارکرد تاریخ شفاهی برای روزهای نزدیک است و هر چقدر تاریخ حدوث وقایع به زمان ما نزدیک تر باشد، راوی نیز راحت‏تر است.

این عضو دفتر ادبیات انقلاب اسلامی ادامه داد: از دلایل راحتی راوی در زمان بیان وقایعی که به زمان ما نزدیک‏ترند این است که خاطره‏نویسی متکی به ذهن است و از این جهت طبیعی است که دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به صورت محاضره‏ای کار کند.

کاظمی تصریح کرد: این که مسئولان امر در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی چه نظری دارند، برای من ناشناخته است.

وی ادامه داد: آن چه که تا به حال در حوزه خاطره‏نگاری خاطرات زنان رخ داده، بر اساس این بوده که راوی کتاب زن باشد، البته من خودم خیلی دسته‏بندی میان خاطرات زنان و مردان را قبول ندارم و به نظرم زن باید یک موضوع باشد.

این نویسنده گفت: به هر حال وقتی که راوی زن باشد، بهتر است که خاطره‏نگار نیز زن باشد اما این گونه نبوده که حتماً یک خاطره‏نگار زن بتواند روایت خاطرات یک زن دیگر را موفق‏تر از یک مرد انجام دهد.

کاظمی افزود: ارتباط یک اصل مهم در روایت است البته ما خانم دباف را که پیش از این خاطراتش را روایت کرده‏ام، مردتر از هر مردی می‏دانیم زیرا وی فراتر از جنسیت است.

این عضو دفتر ادبیات انقلاب اسلامی اظهار داشت: اگر حقیقی بودن یا غیرحقیقی بودن متن کتاب‏ها برای مخاطبان عام ما مهم باشد این همه کتاب کذب خریداری نمی‏شوند.

وی ادامه داد: من به عنوان متخصص سره از ناسره می‏گویم برخی از این خاطرات که هم اکنون به نگارش درآمده‏اند، خاطرات گلخانه‏ای هستند و به طور حتم قیمت کار ارگانیک بیشتر از کار گلخانه‏ای بوده و ما در این زمینه مشکل فرهنگی داریم و هر دروغی را به راحتی باور می‏کنیم و بر حسب این ذائقه است که نویسنده می‏نویسد.

کاظمی خاطرنشان کرد: مردم ما در حال حاضر رمان را بیشتر از کتاب‏های تاریخ می‏خوانند و در اصل کتاب‏های داستان، آموزشی و کمک درسی هستند که فروش می‏روند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار