تحصیل 1.1 درصد کل دانشجویان کشور در خارج از کشور/ در طرح شهاب همه استعداد برتر هستند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ضمن بیان این مطلب که در طرح شهاب دانش‌آموزان و دانشجویان به عنوان استعداد برتر همه یکسان هستند،گفت: 1.1 درصد از کل دانشجویان کشور در کشورهای خارجی تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم رونمایی از کتاب دست‌نامه شهاب گفت: در تمامی مراحل شناسایی ، رشد و استفاده از استعدادهای برتر مشکل داریم و این یک معضل بزرگ در بنیاد نخبگان است و باید گفته شود که روشهای کنونی ما قطعا اشتباه است و به درستی نمی‌توانیم از این استعدادهای برتر استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: هر کسی که به عنوان استعداد برتر شناسایی می شد، انتظار داشت که سهم نفتی را از دولت بگیرد و به واسطه این توانمندی بتواند از سهم نفتش استفاده کند که این روش نادرستی است، یک استعداد برتر باید بداند که برای هر تغییر باید هزینه‌ای را بپردازد و این اول راه اوست و باید برای پرداخت این هزینه‌ها و رشد و تکامل آماده شود. 

دکتر ستاری در خصوص طرح شهاب عنوان کرد: باید برنامه‌ای باشد که دانش‌آموزان و جوانان ما خود را تافته جدا بافته نبینند و با یک برنامه ویژه همه یکسان دیده شوند که این موضوع در طرح شهاب دیده می‌شود. این طرح در سالهای قبل توسط دکتر فانی نوشته شده است و رهبر معظم انقلاب هم روی این طرح تاکید داشتند.از این رو برای توسعه این طرح برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار دارد. 

اولین مرحله برای شناسایی استعدادهای ما کنکور می‌باشد
وی بیان کرد: در تمام جهان بهترین نیروی انسانی را از نظر 32 میلیون جوان و چهار و نیم میلیون دانشجو کشور ما دارد و باید بگوییم که از بین کل دانشجویان ما تنها 50 هزار دانشجو که معادل یک و یک دهم درصد دانشجویان کل کشور می‌شوند در خارج از کشور تحصیل می کنند. ما از نسبت جهانی که 1.8 تا دو درصد است، نسبتی پایین‌تر داریم اما همچنان باید تلاش کنیم که زیرساختهای لازم را برای برگرداندن این دانشجویان به کشور فراهم کنیم. ما پنجمین تولید کننده مهندس در جهان هستیم و باید گفته شود که حدود 82 تا 83 درصد دانشجویان رشته‌های مهندسی  ما در آمریکا هستند.

دکتر ستاری در خصوص تعداد دانشجویان در خارج از کشور تصریح کرد: 8 هزار و 400 دانشجو در آمریکا حدود 3 هزار دانشجو در کانادا و حدود 2 هزار و 400 دانشجو در انگلیس داریم که جمعیت نخبگان ما در این سه کشور را رقم می‌زند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام جوانان و نوجوانان را باید سرمایه‌های با ارزش مملکت بدانیم وقتی که در اقتصادمان این نیروهای انسانی را سرمایه بدانیم و برای جذب هر چه بیشتر آنها تلاش کنیم آن وقت می‌توانیم کشوری موفق‌تر باشیم.سرمایه‌های این مملکت نیروهای انسانی آن است نه چاه‌های نفت باید به همه دانشجویان بخصوص رتبه‌های نخست کنکور و دانشگاه بگوییم که هر چند آنها برای این رتبه تلاش بسیار کرده‌اند، اما باید بدانند که مدیون کشوری هستند که باعث شده آنها دیده شوند و ما باید فرهنگ گسترده‌ای را در این خصوص ایجاد کنیم. 




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار