مستند خوب بر ناخودآگاه سینماگران تاثیر می‌گذارد

مجتبی راعی معتقد است لحظه های خوب از یک فیلم مستند می تواند بر ناخودآگاه سینماگران تاثیر بگذارد، البته عکس این مطلب هم صادق است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت»؛ مجتبی راعی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما که برای تماشای فیلم‌های مستند به سینما فلسطین آمده بود به یکی از ویژگی‌های موجود در مستندسازی اشاره کرد و گفت: «مستندسازی دو بعد دارد. ابتدا، آن بخش که در کنترل کارگردان است و کارگردان سوژه‌ای را انتخاب کرده و نکاتی را آگاهانه ثبت می‌کند. اما بعد دیگری هم وجود دارد و آن هم بخشی از کار است که بطور جبری و خارج از خواست کارگردان وارد فیلم می‌شود.»

او ادامه داد: «امکان دارد شخصی مستندی بسازد که علاقه مندان و کار‌شناسان هیچ علاقه‌ای به موضوع و کیفیت آن نشان ندهند اما پنجاه سال بعد از ساخت، اهمیت مفاهیم آن مشخص شود. به عنوان نمونه ممکن است شما از یک مستند، درباره وضعیت آب و هوا، خیابان‌ها، پوشش مردم شهر، خودرو‌ها، مغازه‌ها و موارد دیگر اطلاعات قابل توجهی کسب کنید.»

کارگردان فیلم داستانی «سفر به هیدالو» با بیان اینکه این بعد جبری کیفیتی متفاوت به سینمای مستند می‌بخشد، اظهار کرد: «جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و دیگر پژوهشگران سال‌ها بعد می‌توانند موارد متعددی از این آثار استخراج کنند و این در حالی است که شاید همچنان از نظر کیفی خیلی تاثیرگذار هم نباشد. اگر کارگردانی بتواند این دو فضای کیفی و جبری را با یکدیگر همراه و ثبت کند، کار موفق از آب در می‌آید.»

راعی با ارائه پیشنهادی بیان کرد: «تصور می‌کنم اگر مرکز گسترش مستندهای برگزیده را حتی با کیفیت پایین روی سایت قرار دهد اتفاقی خوبی است. به این شرط که علاقه مندان بعد از تماشای کار با وضوح کم، امکان تهیه فیلم با کیفیت مطلوب را داشته باشند. چون سایت مرکز بهترین مرجع سینمای مستند است و ظرفیت معرفی هنرمندان کمتر شناخته شده را دارد. ما برای ارائه تصویر درست از سینمای مستند ایران و تبدیل آن به جریانی قابل بررسی باید دسترسی و امکان تهیه ساده آثار را فراهم کنیم.»

این کارگردان سینما در پاسخ به سوالی درباره تاثیر متقابل سینمای مستند و داستانی ایران بر یکدیگر خاطرنشان کرد: «تاثیر این دو بر یکدیگر غیر قابل انکار است؛ چون وقتی مستندساز یک فیلم سینمایی خوب می‌بیند، لحظاتی از کار بر ناخودآگاهش تاثیر می‌گذارد. برعکس این ماجرا هم صادق است چون وقتی من هم با لحظه‌های خوب در یک مستند مواجه می‌شوم، قطعا تاثیر می‌پذیرم.»

او افزود: «وقتی به کارگردانانی که کار را با ساخت مستند آغاز کرده‌اند دقت می‌کنیم متوجه این نکته می‌شویم که در فضاسازی بسیار توانمند عمل می‌کنند.»



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار