دبیر جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت:

ما ذاتاً محافظه‌کار نیستیم/ سینمای مستند باید منتقدانه باشد

طباطبایی‌نژاد در نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، از پرهیز از برگزاری جشنواره‌ای خنثی و بی‌خاصیت گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در مرکز گسترش سینمای مستند تجربی با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره برگزار شد.

طباطبایی نژاد در این نشست خبری گفت:اعتقاد ما این است که سینمای مستند باید جدی باشد و وجه منتقدانه خودش را حفظ کند و ما از برگزاری جشنواره خنثی و بی‌خاصیت پرهیز خواهیم کرد و ما به آنچه در بخش بین‌الملل و ملی جشنواره حضور یافته نگاه کیفی داشتیم.

این دبیر خاطرنشان کرد: ما ذاتا محافظه‌کار نیستیم و مهمترین مسئله انتخاب فیلم‌های خوب در بخش مسابقه ملی است و دوستان ما در هیات‌های انتخاب بدون هیچ گونه دخالت و ممیزی آثار را به این بخش راه دادند. اگر برخی موضوع‌های خاص و مهم در بین فیلم‌ها وجود نداشته باشد، به خاطر نبود کیفیت آن‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: مشکل بعدی اکران فیلم‌های مستند در سطح گسترده است که ما با برنامه‌ریزی‌های انجام داده رایزنی‌هایی در این خصوص هم با سینمای هنر و تجربه داشتیم و طی چشم‌اندازی 5 ساله که مطمئنیم با استقبال متفاوت و عرضه جدی مواجه خواهیم شد، امیدواریم گستره وسیعی برای فیلم مستند به وجود بیاید و علاقه‌مندان را اقناع و اشباع کند.

طباطبایی‌نژاد گفت: تعداد متقاضیان شرکت در نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت که فرم جشنواره را پر کردند، بیش از هزار نفر بودند که از این تعداد 800 فیلم در دبیرخانه جشنواره به ثبت رسید. در بخش مسابقه ملی 74 فیلم وجود دارند که 12 عنوان فیلم کوتاه، 34 عنوان نیمه بلند و 28 عنوان بلند هستند. در بخش شهید آوینی 27 فیلم خارج از مسابقه، 16 فیلم در بخش بحران، 7 فیلم و 9 فیلم در بخش بزرگداشت و مرور آثار مقدسیان و ندایی وجود دارند.

وی افزود: در بخش مسابقه بین‌الملل 27 فیلم که 12 عنوان کوتاه، 8 عنوان نیمه بلند، 7 بلند حضور دارند. در بخش نمایش‌های ویژه 15 فیلم، روزگار ما 16 فیلم، کیهان ما با نگاه ویژه به بحران آب 8 فیلم، مستند تجربی 11 فیلم، آمریکا واقعیت یا رویا 7 فیلم، مستند شهروند 5 فیلم، قاره سیاه 5 فیلم، آینه یک جشنواره (جشنواره مستند لایپ زیگ آلمان) 6 فیلم و بزرگداشت په‌نه بیکر (پدر سینما حقیقت) 6 فیلم حضور دارند.

وی ادامه داد: جایزه شهید آوینی ویژه نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند حوزه مقاومت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که طی دو سال گذشته به عنوان بخش ویژه جشنواره سینما حقیقت برگزار می‌شود. این رویکرد در سال جاری بین‌المللی شده و به استقبال نمایش جدیدترین فیلم‌های مستند با موضوع مقاومت در سطح جهانی هم خواهد رفت. از جمع این آثار 27 فیلم مستند ایرانی و 4 فیلم مستند خارجی است. جایزه بین‌المللی شهید آوینی از هیئت داوری جدایی برخوردار است و جایزه برگزیدگان این بخش تندیس جایزه شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 120، 100، 80 میلیون ریال برای کارگردانان فیلم مستند بلند، نیمه بلند و کوتاه برگزیده هیئت داوری است که در آیین پایانی جشنواره به برگزیدگان اهدا خواهد شد. جایزه بهترین فیلم از این بخش به میزان 120 میلیون ریال توسط شبکه مستند سیما اهدا خواهد شد.

طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: در بخش خارج از مسابقه جشنواره 16 فیلم مستند برگزیده هیئت‌های انتخاب سه‌گانه جشنواره سینما حقیقت که بیشتر آن‌ها پرتره هستند، به صورت غیررقابتی به نمایش درمی‌آیند. در این بخش مستندهایی درباره شهرام ناظری، داود رشیدی، گوهرخیراندیش، کیومرث پوراحمد، داریوش اسدزاده، استاد ایرج افشار، دکتر بدرالزمان قریب و خسرو دهقان روی پرده می‌رود.

وی افزود: با توجه به بحران کمبود آب که متوجه ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان شده است، بخش بین‌الملل «کیهان ما» جشنواره سینما حقیقت با محوریت بحران آب برگزار می‌شود. در این بخش هفت فیلم مستند ایرانی روی پرده می‌روند و یک جایزه به فیلم منتخب بخش بحران آب اختصاص خواهد یافت، در بخش نمایش‌های ویژه از جدیدترین و موفق‌ترین مستندهای جهانی نمایش داده می‌شود. در بخش «روزگار ما» که مختص نمایش فیلم‌های مستند روز جهان با گرایش اجتماعی سیاسی است، 17 فیلم منتخب از 18 کشور جهان که برخی از این آثار تولید مشترک چند کشور هستند، به نمایش درمی‌آیند.

وی ادامه داد: در بخش «کیهان ما» که ویژه مستندهای زیست محیطی است، جمعا 8 فیلم خارجی در کنار 7 فیلم منتخب ایرانی با محوریت بحران آب روی پرده می‌رود. در بخش مستند تجربی نیز 11 اثر برجسته مستند تجربی و خلاقانه پخش می‌شود. مرکز گسترش سینما مستند تجربی در نهمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با همکاری مستند اروپا از مستندسازان دعوت به عمل آورد تا به منظور ارائه مشاوره و جذب حامیان بین‌المللی برای تولید حرفه‌ای فیلم مستند، بر اساس ضوابط و شرایط به ارائه طرح‌های خود اقدام نماید. یعنی از مجموع طرح‌های رسیده به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تعداد 20 طرح توسط شورایی در مرکز انتخاب و به شبکه مستند اروپا EBN معرفی خواهند شد. در نهایت از 20 طرح ارسالی تعداد 8 تا 10 طرح از سوی کارشناسان و مشاوران شبکه مستند اروپا به عنوان طرح‌هایی که می‌توانند حمایت مالی این شبکه را داشته باشند به این مرکز اعلام خواهد شد.

در جریان برگزاری نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و در روز 28 آذر 94 از برگزیدگان نهایی دعوت به عمل خواهد آمد تا به صورت حضوری از طرح خود در مقابل نماینده مربوطه (حامی بین‌المللی) دفاع نماید.

طباطبایی‌نژاد گفت: یکی دیگر از کارهای ما برگزاری کارگاه‌های پژوهشی است که طی روزهای 23 تا 28 آذر 94 در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود و شامل انتخاب دوربین تا تصحیح رنگ در فیلم مستند توسط رضا تیموری،‌ صدا، سکوت، موسیقی توسط فرشاد فداییان، مستند فیلمنامه توسط سیف‌الله صمدیان، فیلمنامه در فیلم مستند توسط سورین برمرش از فرانسه است.

این دبیر بیان کرد: برپایی ورک شاپ تخصصی داک پرو در سینما حقیقت یکی دیگر از برنامه‌های ماست که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با همکاری شبکه مستند اروپا (EBN) دومین ورک‌شاپ تخصصی را برگزار می‌کند که همزمان با برپایی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و طی روزهای 26 تا 28 آذر ماه از سالن همایش‌های فرهنگستان هنر انجام خواهد شد. در این ورک‌شاپ تخصصی نکات مهم و کلیدی برای راهیابی مستندهای ایرانی در جشنواره‌ها و بازارهای بین‌المللی با حضور کارشناسان خارجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: انتشار 4 عنوان کتاب مستند یعنی دگرخوانی سینمای مستند (محمدرضا اصلانی)، هنر دقت کلام و تصویر در مردم‌نگاری (مایکل اپیتس و احمد الستی)، تاریخ نوین سینمای مستند و مجموعه مقالات سینما مستند و باستان‌شناسی که گرداوری و تنظیم آن برعهده علیرضا قاسم‌خان است را داریم. از این کتاب‌ها طی روزهای 23 تا 26 آذر ماه با حضور پدید‌آورندگان و صاحب‌نظران در سالن شماره 3 سینما فلسطین رونمایی خواهد شد.

طباطبایی‌نژاد در ادامه گفت: آیین بزرگداشت نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت به یادواره محمدرضا مقدسیان و مرتضی ندایی دو تن از هنرمندان سینمای مستند ایران اختصاص یافته است. بزرگداشت زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان پژوهشگر و مستندساز نام آشنای سینما ایران با نمایش آخرین فیلم مستند او «خیلی خیلی محرمانه»، در روز نخست جشنواره و فیلم‌های مستند «خیزاب»، «کوره‌پزخانه»، «کاریز تداوم حیات» و «سرود دشت نیمور» وی همراه است و «قسمت شاعر»، «مسافر»،‌ »هدف» و «با هم» نیز از جمله آثار منتخب مرحوم مرتضی ندایی مستندساز تهیه‌کننده سینما مستند کشور است که در جشنواره سینما حقیقت روی پرده می‌رود.

طباطبایی‌نژاد گفت: بازار فیلم مستند جشنواره سینما حقیقت طی روزهای 24 تا 26 آذر ماه در گالری لر زاده موسسه فرهنگی هنری صبا در مجاورت سینما فلسطین برگزار خواهد شد. پوستر نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت نیز توسط استاد مجید عباسی طراحی شده است.

طباطبایی‌نژاد در خصوص برگزاری برنامه بزرگداشت شهرستان‌ها در جشنواره امسال سینما حقیقت گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود سینما مستند سیستان و بلوچستان را انتخاب کنیم، اما با تاخیری که از طرف آن‌ها در همکاری با ما سر زد، این برنامه لغو شد و ترجیح دادیم امسال به بزرگداشت شهرستان‌ها نپردازیم.

این دبیر عنوان کرد: بررسی کیفیت آثار جشنواره امسال با سخت‌گیری بیشتری اتفاق افتاد. چنانچه سال گذشته 118 فیلم در بخش ملی حضور داشتند؛ اما امسال شاهد حضور 74 فیلم هستیم. 

وی ادامه داد: خوشبختانه شرایط حضور امسال ما در جشنواره فیلم فجر به دلیل حضور محمد حیدری و مصطفی رزاق کریمی مساعدتر شده که از این بابت اظهار رضایت می‌کنیم.

در ادامه مصطفی رزاق کریمی که مسئولیت بخش مستند سی و چهارمین فیلم فجر را بر عهده دارد، بیان کرد: جشنواره بهترین فرصت برای فیلم‌های سینمایی ایران به خصوص فیلم‌های مستند است که باید غنیمت شمرد و نکته مهم این است که باید بگویم بخش مستند جدا از سینمای ملی ما نیست و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار