تبریز؛

تاکیدبر رونق فضای کسب و کار در روستاها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور گفت: فضای کسب و کار را باید در روستاها رونق داد تا در سایه توسعه روستایی، نیروهای فعال کشور به نیروهای مصرف کننده تبدیل نشوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رضوی در گردهمایی نقش مشارکت مردم دراقتصاد روستایی در تبریز افزود: 60 درصد حاشیه نشین ها در شهرهای بزرگ را روستایی ها و عشایر تشکیل می دهند و 59.7 درصد مشکلات روستایی ها ناشی از مشکلات اقتصادی و نبود شغل در خور شان تحصیل کرده های روستایی است.

وی حاشیه نشینی را معلول مهاجرت افراد فقیر برای جستجوی درآمد و شغل دانست و گفت: هرپنج خانوار روستایی یک فرزند دانشگاهی دارد و این در حالی است که 70 درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی اظهار داشت: 93.5 درصد از محصول های کشاورزی کشور در مناطق روستایی تولید می شود اما 63.5 درصد ارزش افزوده محصول های کشاورزی به شهرنشین ها تعلق دارد.

وی گفت: توسعه، فرآیندی مستمر، درون زا، متوازن و فراگیر است و توسعه روستایی باید با اراده و مشارکت روستایی ها صورت گیرد.

وی از روستای ' ارسی ' شهرستان جلفا در آذربایجان شرقی به عنوان روستای نمونه در کشور نام برد و افزود: این روستا با وجود دانشگاه پیام نور، مجموعه فرهنگی و ورزشی، سالن پذیرایی، هنرستان فنی و حرفه ای و چندین واحد تولیدی نمونه ای از یک روستای قابل طرح با مشارکت گسترده اهالی است.

وی فرمانداران استان آذربایجان شرقی را مورد خطاب قرار داد و گفت: فرهنگ متعالی مشارکت مردم روستا در فعالیت های اقتصادی وجود دارد و باید از این فرهنگ بهره برداری کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور افزود: بسیاری از صنایع تبدیلی مانند کارخانه های تولید آبمیوه، کشتارگاه های صنعتی و غیره باید مناطق روستایی استقرار یابد و این مهم باید با مشارکت روستاییان اتفاق بیافتد.

رضوی با اشاره به این که تثبیت جمعیت روستایی و تلاش برای مهاجرت معکوس آنان از توصیه های مقام معظم رهبری است، گفت: امسال 10 هزار میلیارد ریال اعتبار جهت اعطای تسهیلات برای طرح های مشارکتی روستایی ها در اختیار پست بانک و صندوق کارآفرین امید قرار گرفت.

وی افزود: تشکیل شرکت های مشارکتی شامل 25 تا 200 خانوار برای کارآفرینی در مناطق روستایی، تسهیلات کم بهره و بدون وثیقه را در پی خواهد داشت.

 وی گفت: دراین طرح بیشترآورده از طریق تسهیلات تامین و یک سال تنفس و یک سال دوره مشارکت برای آن در نظرگرفته می شود.

وی با اشاره به این که مشارکت عامل پایداری توسعه روستایی است، افزود: حرکت های جمعی درانقلاب اسلامی ایران تجربه های شیرینی دارد و درقالب این طرح نیز پول های اندک مردم تاثیرگذارتر از کوه پول عده ای اندک در اقتصاد کشور خواهد بود.

وی از فرمانداران و بخشداران استان خواست تا نسبت به جلب و هدایت مشارکت روستایی ها اقدام کرده و از این تسهیلات برای توسعه روستایی استفاده کنند.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.