قزوین؛

آيت الله مجتبی قزوينی در تهذيب و اصلاح نفس شخصيتی استثنايی بود

نائب رئيس مجلس شورای اسلامی گفت: آيت الله شيخ مجتبی قزوينی در وادی علم و عمل، تهذيب، اصلاح نفس و تربيت شاگردان، شخصيت استثنايی بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ حجت الاسلام سيد محمد حسن ابوترابی فرد در مراسم بزرگداشت آيت الله حاج شيخ مجتبي قزوينی خراساني بيان كرد: در سال هاي اول دبستان متفخر بودم به دليل اينكه اخوي بزرگوار در مشهد اشتغال به تحصيل داشتند، تابستان ها به اين شهر عزيمت كرده و افتخار داشتم در دوران كودكي محضر شخصيت برجسته شيخ مجتبي قزويني شرف ياب شوم

وي ادامه داد: اين شخصيت در وادي علم و عمل، تهذيب و اصلاح نفس و تربيت شاگردان شخصيت استثنايي بود و به معناي واقعي كلمه آثار توحيد در چهره و اعمال و رفتار ايشان تجلي داشت.

نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: يكي از بهترين شاگرداني كه محضر ايشان را به شايستگي درك كرد و قدرشناس محضر او بود، استاد ارجمند محمدرضا حكيمي است كه در همان سال ها شاهد حضور او در محضر استاد و احترام به مقام رفيع علمي او بوديم.

وي عنوان كرد: محمدرضا حكيمي براي استاد خويش در فهم عميق مباني فلسفه و حكمت جايگاه ويژه قائل بود.


در ادامه يكي از اساتيد حوزه و از شاگردان آيت الله شيخ مجتبي قزويني اظهار كرد: شخصيت هايي كه از دوران زندگي شان بهره شايسته گرفته اند و محصول زندگي شان، محصول ارزنده علم، عمل و فضيلت بوده است و توانسته اند كيفيت زندگي شان را با كمك پرورگار متعال و لطف معصومين در سطح بسيار چشمگير مفيد رسانده باشند، چنين شخصيت هايي را هم مي توان از نفسيات، خلقيات و روحيات و هم از مكتوبات و آثار مكتوبه علمي و هم از شاگردان شان صحبت كرد.

آيت الله سيد جعفر سيدان تأكيد كرد: آيت الله شيخ مجتبي قزوين به واقع از جمله معدود شخصيت هايي است كه در همه اين ابعاد و در سطح ممتاز آثارشان مشخص است.

وي خاطر نشان كرد: قزوين از مراكزي است كه شخصيت هاي ارزنده مهم و كم نظير از اين خطه برخواسته اند و شيخ مجتبي قزويني از نظر علمي و آثار علمي، پرورش شاگردان ممتاز و خلقيات، روحيات، فردي فوق العاده بود كه آثارشان گفتني و سرمشقي براي سطوح مختلف است.

اين شاگرد آيت الله شيخ مجتبي قزويني گفت: ايشان سلطه قوي بر فقه، اصول و مسائل كلامي، فلسفي و مكتب اشراق داشتند به گونه اي كه آثاري كه در اختيار است به صورت شگفت انگيز سلطه ايشان را بر مسائل علمي مي رساند و با توجه به انيكه استعداد ايشان در سطح بالا بوده و اساتيد مهم نيز داشتند و همت شان نيز براي فراگيري علوم بسيار بود اين امر طبيعي است.

وي يادآور شد: ايشان همت شان بر اين بود بر اساس مكتب وحي مطالب را بررسي كنند و آنچه با افكار بشري سازگار نيست مشخص كنند و از نظر بحث عقلي اثبات آنچه با مكتب وحي است را تثبيت كنند.

آيت الله سيدان خاطر نشان كرد: اين عالم بزرگ در بحث خلقيات نيز داراي معنويت بالاي و متوجه وظيفه فردي و اجتماعي بود و يك روح مهذب و منقطع از هواهاي نفساني و متوجه ذات مقدس حضرت حق داشتند.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.