نگرانی از کاهش نرخ رشد جمعیت و پیری بی نشاط

بسیاری از کودکانی که تک‌فرزند هستند با توجه به شرایط و موقعیت زندگیشان در آینده به افرادی ناتوان در تصمیم‌گیری‌هایشان تبدیل می شوند.

نگرانی از کاهش نرخ رشد جمعیت و پیری بی نشاطبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها برخلاف چند سال گذشته که بسیاری از مطالعات جمعیتی براساس کاهش جمعیت و حمایت از این موضوع بود، اما سیاست‌ها تغییر رویه داد و مسئولان بر آن شدند تا خانواده‌ها را به  افزایش زاد و ولد تشویق و آن‌ها را از تبعات و پیامدهای کاهش جمعیت که ممکن است در آینده به وجود آید مطلع سازند از این رو تشویق خانواده‌ها به ازدواج و فرزندآوری از طریق رسانه‌ها و تبلیغات شهری در اولویت کاری ارگان‌های مربوطه قرار گرفت.

تغییر سیاست‌های افزایش جمعیت در گذشته‌ با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و... که در کشور وجود داشت سبب افزایش جمعیت و زاد و ولد بسیار زیاد و چشم‌گیر شد تا جایی که هر خانواده حداقل 4 فرزند را دارا بودند اما متأسفانه رفته‌رفته به دلیل جنگ‌های متعدد، شیوع بیماری‌های واگیردار، عدم وجود بهداشت و سوانح طبیعی، رفته‌رفته از میزان آن جمعیت انبوه کاسته شد.

**تک فرزندی و رفاه

حمید درفشی رئيس دانشگاه علوم پزشكی البرز در خصوص افزايش نرخ مواليد در كشور می گويد: کاهش نرخ جمعیت از دهه ۶۰ در ایران آغاز شد و از آن سال تاکنون این روند نزولی بوده و شیب تندی داشته است. بر اين اساس در اوایل انقلاب نرخ رشد جمعیت ایران به ۶.۶ رسیده بود که در آن زمان برخی نگرانی ها موجب شد برنامه‌هایی در راستای کنترل جمعیت کشور اجرا شود و امروز به جایی رسیده ایم که بسیاری از والدین به تک فرزندی روی آورده‌اند و این روند نگران کننده است و باید تدبیر شود.

از این رو دولتمردان تصمیم گرفتند با تشویق مردم، این بحران را از میان بردارند، اما گویا غربی‌ها با ذکر مطالبی که داشتن فرزند کم نشان از فرهنگ بالای آن‌ خانواده‌ است خیلی پیشرفته‌تر و با دقت عمل بیشتری اقدام کردند.

کشورهای توسعه‌یافته درصدد برآمدند تا با تشویق خانواده‌های کشورهای در حال توسعه به داشتن فرزند کمتر، مشکلاتی که اکنون خود در کشورشان وجود دارد و با آن‌ها درگیر هستند، گریبان‌‌گیر این کشورها نیز شود.

**مشکلات تک‌فرزندها در تصمیم‌گیری

امان‌اله قرائی‌‌مقدم جامعه‌شناس در خصوص کاهش زاد و ولد در ایران می‌گوید: براساس آمارها هرچه سطح سواد بانوان، ورود آن‌ها به موقعیت‌های اجتماعی و بالا رفتن سن ازدواجشان، بیشتر شود میل به بچه‌دار شدن و یا داشتن فرزندان بیشتر در آن‌ها کاسته می‌شود هر چند، در چند سال اخیر این آمار کاهش پیدا کرده و میل به فرزند‌آوری در خانواده‌ها با افزایش چشم‌گیری روبه‌روست و این جای بسی خوشحالی است چرا که فرزندان تنها در آینده و برای تصمیم‌گیری‌های مهم در زندگیشان به دلیل عدم وجود راهنما و یا مشاوره خواهر و برادر دچار اختلال می‌شوند.

**افزایش زاد و ولد در کشور

خوشبختانه براساس آمار سازمان ثبت‌احوال کشور در سال 93 یک میلیون و 534 هزار و 361  نوزاد در کشور متولد شد که این میزان موالید در 23 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین از این تعداد 788 هزار و 669 پسر و 745 هزار و 692 نوزاد دختر بودند.

**هر آن که دندان دهد، نان دهد

معصومه و علی زوجی با میانسال سنی 29 سال، که اکنون 5 سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد و حالا منتظر تولد دومین فرزندشان هستند، وقتی از آنها دلیل فرزندآوری در این شرایط اقتصادی را سؤال کردیم با رویی گشاده پاسخ دادند: ما ترجیح می‌دهیم هانیه(فرزند اول این زوج) یک برادر و یا یک خواهر داشته باشد تا در آینده تنها و بدون حامی نباشد، چرا که خواهر یا برادر قطعاً بهترین دوست و همراه خواهند بود و شرایط اقتصادی هم خداروشکر هر چند ایده‌آل نیست اما خوب است.

در این بین اگر بخواهیم منتظر رفاه بیشتر باشیم قطعاً سن مان بالا می‌رود و لذت داشتن فرزند در این سنین را از دست خواهیم داد چه بسا که هر چه سن مان بالاتر می‌رود طبیعی است که حوصله برای سروکله زدن با کودکان کاهش می‌یابد پس چه بهتر که الآن با همین شرایط و با پایین آوردن سطح توقعاتمان از این دوران لذت و نهایت بهره را ببریم چرا که به قول معروف هر آن که دندان دهد، نان نیز دهد.

قرار گرفتن ایران در بین کشورهایی با نرخ باروری پایین و بحران سالمندی موضوعاتی هستند که در رسانه‌های غربی و برای ترساندن مردم ایران مطرح می‌شوند اما آمارها شوق و ذوق ملت برای زندگی و داشتن خانواده همه حاکی از آن است که ملت ایران خیلی هم گوششان به این شایعات بدهکار نیست و در هر صورت قلبشان برای کشور می‌تپد، امید است مسئولان مربوطه با بهبود شرایط اقتصادی، کاهش هزینه‌های زایمان و تبلیغات مناسب در افزایش هرچه بیشتر روند باروری اقدام کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار