گزارش/

مادرانی که نمی گذارند پسرشان ازدواج کند !

تعداد زیادی از پسران و دخترها به دلیل مخالفت خانواده براي ازدواج، به دور از چشم ها و بی خبر از آینده مبهم شان با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند و ...

مادرانی که نمی گذارند پسرشان ازدواج کند !به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ این روزها حال و هوای جوانان تغییر کرده و هر کس خودش را صاحب عقل و فکر می داند. اصولا این کلمات وقتی به زبان می آید که پدر و مادری با جوان شان مخالف باشند. فرقی نمی کند خواسته و فکر جوان در چه زمینه و موضوعی باشد؛ زیرا در برخي از خانواده ها گفته والدین و صلاح آن ها حرف اول را می زند.

 در مقابل نيز گفتن جمله هایی مانند این که پدر و مادرم من را درک نمی کنند، پدر و مادر ها فقط خودشان را عقل کل می دانند و ... هم از زبان فرزندان شنیده می شود.

*مِهر مادرانه یا مُهری بر دل فرزند

شاید به توان گفت که داستان مخالفت مادران با ازدواج پسرانشان از همین گام اول، یعنی انتخاب شروع مي شود. مادرانی که فرزندشان را تمام دارایی خود می دانند و نمی خواهند آسیبی به آن ها وارد شود، در این برهه حساس گاهی دچار لغزش می شوند.

 در جامعه امروزی  تعداد زیادی از پسران و دخترها به دلیل مخالفت خانواده  براي ازدواج، به دور از چشم ها و بی خبر از آینده مبهم شان با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند و آينده خود و جامعه را که امروزه با کمبود جمعيت مواجه است با خطر رو به رو مي کنند.

شاهین، 28 سال سن دارد و با اشاره به این که مادرش نفر اول صف مخالفین برای ازدواج با دختر مورد علاقه اش بوده است، می گوید: مادرم معتقد است که این دختر به درد من نمی خورد و ما با هم در یک سطح نیستیم و يا اين که اصلا الان موقعيت خوبي براي ازدواج من نيست و به نظرم معیار مادرم با معیارهای نسل امروز تفاوت های زیادی دارد و معيارهاي او به هيچ عنوان براي من پذيرفته نيست. 

*نقش دخالت والدین در انتخاب همسر چقدر است؟

 باید توجه داشت زندگی در جامعه ای که محور آن خانواده و والدین هستند، اهمیت دادن به برخی موضوعات مانند نظر والدین می تواند از آسیب های احتمالی جلوگیری کند ؛ آسیب هایی که می تواند مربوط به زندگی آینده و البته خانواده فعلی انسان باشد؛ البته نباید از یاد برد هر چقدر که تجربه والدین در اموری مانند ازدواج موثر و مفید باشد در این میان نیز نظر فرزند نیز قابل تامل و احترام است.

وقتی مادری به فرزندش می گوید که " باید با دختر یا پسر فلانی ازدواج کنی " یا "این دختر به درد تو نمی خورد چون قیافه ندارد" باید بداند که این کلمه ها و جملات راهنمایی نیست؛ بلکه آغاز به راه افتادن یک موج نارضایتی و اختلاف میان رابطه مادر و فرزندی است. لذا باید بدانیم که نظر نهایی برای ازدواج با کیست و والدین چقدر می توانند در این زمینه وارد شوند.

می توان گفت والدین نباید گونه اي رفتار کنند که فرزندشان احساس کند هیچ اراده ای از خودش برای انتخاب ندارد.

*دلسوزی بی مورد مادران یکی از دلایل تاخیر در ازدواج جوانان

در جامعه امروزی دیگر نمی توان به همه مسائل از یک دیدگاه نگاه کرد ؛ لذا برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از صاحب نظران کمک گرفت تا به شناخت صحیح دست یافت. در ارتباط با موضوعات مختلف می توان به اهمیت نقش مشاوره و گفتگو پی برد. از این رو موضوع مهمی نظیر ازدواج که دارای ابعاد و زاوایای پنهان و آشکار متعددی است می تواند خاستگاه خوبی برای عمل به این مهم باشد.

رامین،27 ساله، دانشجوی ارشد رشته روانشناسی، معتقد است : نظر نهایی در انتخاب همسر با خود پسر یا دختر است و والدین خصوصا مادرها می توانند راهنمای خوبی برای انتخاب باشند. در روزهای نخست مطرح شدن انتخابم با مخالفت شدیدی از سمت پدر و مادرم رو به رو شدم، ولی با گفتگوهای متعدد و مشورت ها توانستم رضایت والدینم را جلب کنم و هم اکنون زندگی خوبی دارم.

در این میان امان ا... قرایی مقدم، جامعه شناس نیز یکی از دلایل جلوگیری مادران از ازدواج پسران را ترس از آینده فرزندشان می داند. عدم شناخت از طرف مقابل و دلسوز های گاهی بی مورد موجب تاخیر در ازدواج شده و هم اکنون به خاطر دلایل این چنینی 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد و اين دلسوزی های بی مورد والدین گاهی موجب بروز آسیب در جامعه می شود.

*بی توجهی به تجربه والدین در امر ازدواج یکی از 17 عامل تاثیرگذار در طلاق

اگر به تمام حرف های جوانان و والدین و در این میان به مشورت مشاوران توجه کنیم، خواهیم دید که همه دلسوزند ولي گاهی هم آینده زندگی جوان را بدون دلیل می سوزانند.

شاید بتوان گفت که دلنگرانی های والدین به دلیل داشتن تجربه یادآور این حکایت باشد که  "آنچه در آينه جوان بيند/ پير در خشت خام بيند" ولی در این زمینه باید گفت که یکی از 17 عامل تاثیرگذار در طلاق، دخالت نا به جاي خانواده ها به خصوص والدين است.


گزارش از محبوبه مرادی




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
dani
۱۲:۰۵ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
من 31 سالم شده و از 12 سالگی رفتم سر کار دوست داشتم زود ازدواج کنم ولی پدر مادر مخالف ازدواج من بودن حتی به زبون آوردنشو گناه کبیره میدونن تو سن 24 سالگی افسردگیم شدید شد دیگه انگیزه ای برای زندگی و کار کردن نداشتم 6 ساله که سر کار نمیرم خودمو تو خونه حبس کردم و حال روحی خوبی ندارم 31 سالم شده هنوزم مخالفت شدید با ازدواجم دارن میگم زن اخماشونو میکشن میگن خجالت بکش تا چند روز محلم نمیدن و قهر میکنن برام راهی جز خودکشی باقی نمانده . پدرم مداح و مادرم جلسه قرانیه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۳:۰۲ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
امیدوارم که پدرومادرها هم به نظرات فرزندانشون احترام بزارن حتی اگرهم به اشتباه بود گوش شنواداشته باشن اگرنخوان به حرف هاشون گوش بدن سفره دلشون روبرای دیگران بازمیکنن ودودش توچشم خودشون یعنی پدرومادرمیره چون من خودم هرچقدر برای پدرومادرم صحبت میکنم ارزشی برای حرفام قائل نیستن احترام شون واجبه ولی هیچ وقت ازشون راضی نیستم وگناه من هم پای پدرومادرم هست ودیگه طوری شده که دیگه به ازدواج فکرنمیکنم وپدرمادرمم براشون اهمیتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۴۹ ۱۵ دی ۱۴۰۰
منم با اینکه سنم رفته بالای سی ولی مادرم اصلا در انتخاب همسر نه تنها هیچ کمکی نمی کند و فقط نظر خودش مهمه بلکه تمام انتخاب های من و دوستان رو رد می کنه امان از چشم و هم چشمی ها با اینکه بسیار برای مادرم احترام قائلم ولی هرگز نمی بخشمش خودش داند و خدای خودش . واگذارش کردم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خداوند از مادری ک جلوی پسرش رو میگیره ومانغ ازدواج با دختری ک دوستش داشته بشه خداوند هیچ وقت این مادر رو نمیبخشه چون کب باعث دل شکستن دخترمردم شده و آه ونفرین اون دختر همیشه پشت سر اون مادر هست چون ک دل جوونی شکسته ازگناهان کبیره هست
Iran (Islamic Republic of)
هدی
۱۶:۲۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
مامان من که ظلم بزرگی در حقم کرد، خیلی خواستگار خوب و آشنا داشتم برای هر کدوم یه ایرادی می‌گرفت با اینکه من خیلی اصرار کردم بذاره یکبار فقط بیان. دیگه وقتی داشتم می‌رفتم خارج برای اینکه جلوم رو بگیره یه نفرو راه داد که اونم شبیهم نبود و نگاهش به نقش زن فقط مادری بود. ازدواج برای خونواده های معتقد که مادر وسواسی هماهنگ کننده است خیلی سخته. ما که سه تا فرزندیم و با اینکه خیلی‌ها آرزو داشتن داشته باشنمون بخاطر ایراد گیری‌های مامانم تنها موندیم.
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۱۰:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام منو پسر عمه ام همدیگه رو دوست داشتیم عمه ام نزاشت رفت بزور دختر عمویم رو برای پسرش گرفت ،بعد ۱۲ سال هنوز باهم چشم تو چشم میشیم سخته و گناهه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
تحملش سخته!واسه اول و اخرین بار سه سال پیش دیدمش! خیلیا، زن داداشا، داداشا،خدابیامرز پدرم تاییدش می کردن و عاشقش شدم و مادرم چون صرفا بچه طلاقه راضی نمیشه! از اون روز می ترسم که موهام سفیدتر بشن و بهش نرسم! سپردم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
ریشه همه مشکلات پوله پول
مادران ازبی پولی وخرج اضافه میترسن
میگن اگه پسرم زن بگیره توی این گرونی بایدخرج اون وزنشم بدیم بعدخودمون چیکارکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۴
چه دختر چه پسر اگه به درستی تصمیم خودشون اعتماد داشته باشن .....باید جلوی خانواده خودشون وایستن و به خودشون فکر کنن چون تنها شما هستین که میدونید چی میخواین چی براتون بهترینه.....ی خرده جسارت..همین...برای ازدواج نیازی به هیچ کس نیست.به جوونی خودتون به خوشبختی خودتون فکر کنید.خودخواه باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
دخالت زیادی در مهمترین تصمیم گیری فرزند، به نظرتون حق الناس نیست؟
خانواده من هم خیلی مخالفت کردن. ولی حالا دارن میبینن من به هیچکس دیگه ای نمیتونم فکر کنم...
بهترین سالهای زندگی من تباه شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
من برعکس
خانواده به زور می خواستن شوهرم بدن از 12سالگی
در روستاها شرایط بدی حاکم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
من رفتم خاستگاری مادر دختره میگه تو بیکاری منم بش گفتم مادر جان زمانی که شما شوهر کردید شوهرتون مخترع برق که نبود یا مهندس دانشمند شوهر شما 4تا گوسفند داشته تا به اینجا رسیده خدای ما هم بزرگه.دهنش بسته شد ضایع شد حسابی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
عدم شناخت از طرف مقابل و دلسوز های گاهی بی مورد موجب تاخیر در ازدواج شده و هم اکنون به خاطر دلایل این چنینی 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد و اين دلسوزی های بی مورد والدین گاهی موجب بروز آسیب در جامعه می شود?????????????????
تنها دلیله اینکه ازدواج کم شده یا اینهمه (11 میلیون در آستانه ازدواج) ازدواج نمیکنن مشکل بیکاریه مشکل اقتصاد افتضاح کشوره مشکل بی خونه بودن مشکل کار نبودن ایناست که یه جوون سمته ازدواج نمیره نه پدر و مادر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
بدون پشتوانه کاری ومالی ازدواج درست نیست.............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
واقعااین پدر ومادرها چی فکر میکنن من 35سالمه هنوز منو به چشم بچه نگاه میکنند یبار هم نشنیدم که بگن بیا زنت بدیم موندم اگه ازدواج گناهه چرا خودشون کردن چند بار خواستم ازدواج کنم دختر مورد علاقه ام راپیدا کردم اما پا پیش نذاشتند احساس میکنم میترسن در ضمن من تک فرزند پسرم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
واقعااین پدر ومادرها چی فکر میکنن من 35سالمه هنوز منو به چشم بچه نگاه میکنند یبار هم نشنیدم که بگن بیا زنت بدیم موندم اگه ازدواج گناهه چرا خودشون کردن چند بار خواستم ازدواج کنم دختر مورد علاقه ام راپیدا کردم اما پا پیش نذاشتند احساس میکنم میترسن در ضمن من تک فرزند پسرم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
واقعا خیلی بده ک سطح تفکرخانوادها پایینه بچهاشونو درک نمیکنن من خودم تک پسرم عاشق دختر عمم هستم ولی خانوادم بخوصص مادرم ناراضیه میگه ما فامیل نمیگیریم براچی میگن چون تو اکثر خانوادها چشم هم چشمی زیاد شده و حرف اول رو براشون قشنگی میزنن نمیدونن ک تو این روزگار... تو خبر ساعت19:15 پیگیری و پخش کنن این موضوعو چون بعضی از خانوادها تو وب گردی نمیان تلویزیون پخش بشه بهتره باتشکر فراوااااااان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
الا یا ايها الساقی ادرکاسا و ناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
منم این مشکل رو داشتم خبر نداشتم چند ساعت قبل گفتم می خوام ازدواج کنم اصلا پدرم و مادرم مخالفت شدید کردن الانم ساعت سه صبحه بیدارم دارم فک می کنم چه آینده ای خواهم داشت اصلا چی میشم ، این رو خیلی پیگیری کنید به گوشه همه برسه بلکه فرجی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
منم قربانی مادر شدم دس رو هر دختری گذاشتم واسش یه اشگال تراشید احترام گذاشتم به نظرش خواستم یکی باشه باب دلش که ازم راضی باشه ولی سوختم تمام موقعیتای زندگیم رو از دس دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
من و زنم شدیدأ خانوادهامون مخالف ازدواجمون بودن اصلأ من شیراز بودم اون اصفهان زندگی میکرد(ازدواج دانشجویی)اما دلامون یکی بود،الانم پنج سال ازدواج کردیم یک دختر سه ساله هم خدا بهمون هدیه داد،خانوادهها تردمون کردن از اولش تاهمین الان،اما ماباهم خوشبختیم،اگر درست وبا توکل واقعی باشید خداباماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
سلام،من یک پدر هستم وخیلی خوب هم فرزندم را درک می کنم، امااگر این فرزند یک دختر خیابان گرد را پیداکرد وبه خانواده معرفی کرد به نظر شما در مقابل این انتخاب ،خانواده چکار باید بکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
ب نظر من دخالت بی جای اعضای خانواده باعث این گرفتاریاس،من خودم قربانی این دخالتام...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
سلام
ممنون از متن زيباتون
اين مشكل خانواده رو بنده هم دارم
واقعاً مسخرس اين رفتار خانواده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
سلام
از شما خبرنگاران جوان خواهش دارم این مطلبو تو رسانه شدیدا تکرار کنید چون این سایت که ما نظر میدیم پدر ومادرها که نمیخونند که ببینن تو دل جوانشون چیه خواهش پیگیری کنید مثل پیام بازرگانی تکرار شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
سلام دوستان
منم سوخته پدر ومادرم بهشون میگم اعتنا نمیکنند
در این جامعه با این وضع هر چی زودتر ازدواج کنی کلاهت رو هواس
ولی امان از گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
آدم عاقل اونه که سیاست داسته باشه و مادر و پدرش رو هم یه جوری راضی کنه البته اگه اونا اشتباه کرده باشن چون در اکثر مواقع عقل اونا مخصوصا پدر بیشتر از جوونا میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
من خودم قربانی همین پدر و مادر ها هستم
33 سالمه تنها زندگی میکنم و تمام شرایط ازدواج رو هم دارم (سلامت اخلاقی و جسمی - شغل - درآمد متوسط -خودرو- مسکن ) اما پدر و مادر خوب ندارم.
حتی بهشون میگم برام زن بگیرید فاسد بودن و شدن خیلی راحت تر از سالم زندگی کردن هست
اما سلب مسولیت میکنن . این گردن اون میندازه اون گردن این .
واقعا عجیب زمونه ایی شده عجیب. تازه مادرم میگه من دختر سراغ ندارم از کجا پیدا کنم کسی رو حالا صبر کن خدا بزرگه . واقعا نمیدونم چی بهشون بگم فقط اینو میدونم گاهی برخی پدر و مادرا لایق فرزند خوب نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
شما به چند تا امام جماعت مساجدی که میشناسی بگو که همه چی داری و دنبال دختر خوب هستی و پدر و مادرت نمیرن خواستگاری ، اون وقت اونا برات میرن خواستگاری . از جلسه بعد هم پدر و مادرت یا باهات میان یا دیگه بیخیال میشن و تو هم میری سر زندگیت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
ازدواج که الکی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
مادران بهتر برا بچه تصمیم میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
اصلا هم اینطور نیست . یا در همه مواقع صدق نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
یکی دیگر از دلایل مخالفت مادران مهربان!ترس از دست دادن پسرانشان است.یعنی میترسند همان بلایی که خودشان سرمادر شوهرشان آورده اند عروسشان سر خودشان بیاورد.
Iran (Islamic Republic of)
مجرد 35 ساله
۱۴:۲۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
دقیقااا همینه و لا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
Ok
آخرین اخبار