عربستان یکی از کشورهای وابسته به سوخت فسیلی است که در کنفرانس پاریس همکاری لازم را با دیگر شرکت‌کنندگان در اجلاس ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت نیواینت در گزارشی نوشت: عربستان به عنوان کشوری غنی شده از نفت و گاز در جهان شناخته می‌شود که باتوجه به انتشار حجم وسیعی از آلاینده‌های زیست محیطی، انتظار می‌رود مشارکت بیشتری در امر جلوگیری از گرم‌تر شدن کره زمین داشته باشد؛ اما در عمل این طور نیست.

با پایان یافتن نخستین هفته از برگزارش اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس، کشورهای ثروتمند جهان مانند فرانسه، آلمان و آمریکا توافق کردند با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، 2 درجه سانتیگراد دمای زمین را کاهش دهند. در این هنگام عربستان، بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان، بنای ناسازگاری گذاشت و بر پیشنهاد خود مبنی بر کاهش 1.5 درجه‌ای دمای زمین تاکید کرد. نماینده عربستان در اجلاس پاریس مدعی شد زمین از زمان صنعتی شدن کشورها همین 1.5 درجه گرما را تجربه کرده است و دلیلی ندارد کشورها را به کم کردن دمای زمین بیش از این مقدار مجبور کنیم.

مخالفت عربستان موجب شد برنامه‌های کاهش دمای زمین بر اساس 1.5 درجه سانتیگراد، و نه 2 درجه، نهایی شود. به عربستان لقب "فسیل روز" داده شده است.

"سلیمال هاگ،" مدیر مرکز جهانی آب و هوا و توسعه، در این باره گفت: تفاوت کوچک 1.5 تا 2 درجه سانتیگراد، زندگی 1.5 میلیون نفر را در کشورهای آسیب‌پذیر و در حال توسعه به کلی نابود می‌کند.

"طارق ابراهیم،" نماینده مالدیو، نیز گفت: اختلاف میان 1.5 تا 2 درجه سانتیگراد، تعیین کننده سرنوشت کشور من خواهد بود.

"تاد استرن،" نماینده آمریکا در اجلاس آب و هوایی پاریس، گفت: تعیین 1.5 درجه سانتیگراد برای کاهش دمای کره زمین موجب نگرانی بسیاری از کشورهای در حاشیه دریا و اقیانوس شده است. عدد توافق شده نمی‌تواند آینده امنی را برای این کشورها به ارمغان بیاورد.

نیواینت در ادامه مدعی شد: کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک تمایلی ندارند استفاده از سوخت‌های فسیلی به سرفصل مذاکرات آب و هوایی تبدیل شود. آنها به دنبال یافتن راه‌هایی غیر از کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی برای کم کردن دمای زمین هستند. عربستان سیزدهمین کشور ثروتمند جهان به واسطه در اختیار داشتن چاه‌های نفت است؛ اما حاضر به اختصاص بودجه‌های مالی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیست. در مقابل، کشورهایی که در مقایسه با عربستان از ثروت کمتری برخوردار هستند، مانند انگلیس، امارات متحده، فرانسه، کانادا، استرالیا، سوئد و آلمان برای ارائه کمک‌های مالی در این زمینه اعلام آمادگی کامل کرده‌اند.

"علی بن ابراهیم آل نعیمی،" وزیر نفت عربستان، در کنفرانس پاریس گفت: روزی فرا می‌رسد که عربستان دیگر به سوخت‌های فسیلی نیاز نخواهد داشت. شاید این اتفاق در سال 2040 یا 2050 رخ دهد!

این سخنان جز نشان دادن بی‌قیدی این کشور نسبت به بحران تغییرات آب و هوایی، معنی دیگری ندارد. با توجه به دیدگاه بی‌تفاوت برخی کشورها مانند عربستان، نمی‌توان امیدی به موفقیت‌آمیز بودن مبارزه با تغییرات آب و هوایی داشت.

انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
مثل اینه که از خرس بپرسی امروز چند شنبه است/این بابا مال این حرفا نیست/اصلا چرا این بابا راه دادن اونجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
ملخ خور بیسواد این چیزا حالیش نیست
آخرین اخبار